Op zoek naar een 3200GT

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Op zoek naar een 3200GT

Berichtdoor Tommie99 » do 18 sep 2014, 07:28

Afgelopen week de stekkerverbindingen van de schokdempers los gehad, bedrading gecontroleerd en ingespoten met contactspray. Gisteren is het " pikante " (zie ander topic) gasklephuis ,welke bij Hellfrich aangeschaft is, binnengekomen en geplaatst. Tot nu toe geen ongewenste oplichtende lampjes meer 2thumbs.
Komend weekend olie verversen en oliefilter vervangen. Ook wordt de airco zaterdagmorgen opnieuw gevuld.
Aangezien de aanwezige storingen reeds bekend waren heb ik besloten deze zelf op te lossen ipv de auto naar Franco de brengen en dan te horen krijgen wat ik al wist.
Het geeft ook veel voldoening om zelf te sleutelen en het is nog leuk ook, tevens leer je je eigen auto beter kennen Thumbsup5

op de "to do list" staan nog de volgende items,
- thermostaat vervangen (temperatuur loopt bij stads verkeer en file op tot 90° maar bij constante snelheid op de snelweg zakt deze naar ca 70°)
- distributieriem vervangen (7000km geleden vervangen maar dat was in 2011, hiermee wacht ik tot voorjaar 2015)

Heb de komende tijd dus genoeg leuke klusjes te doen. lachert
Tommie99

Berichtdoor Boomerang » do 18 sep 2014, 07:51

Feli!

Maar: " besloten deze zelf op te lossen ipv de auto naar Franco de brengen en dan te horen krijgen wat ik al wist"
Heb je een tester dan?
Zonder tester weet je niets zeker, je neemt een gok als je simpelweg de ETM vervangt.
Of heeft H diagnose gesteld?
Maar heb je nu idd een contactloze variant?
(Te zien aan het linker kapje, waar dan de merknaam "Sacer" staat ingegoten)
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Tommie99 » do 18 sep 2014, 11:17

Heb de storingen idd uitgelezen met een OBDII tester, kreeg code P1225. wat een maseraticode is voor een fout in de communicatie tussen gaspedaal en gasklephuis.
Om hieruit de conclusie te trekken dat het dan het gasklephuis betreft is wel een gok geweest.

Het "nieuwe " gasklephuis heeft niet zo`n zijkap als jij beschrijft. De zijkappen zijn hetzelfde als bij de originele. Voordat ik het gasklephuis kocht heb ik specifiek gevraagd of dit een gemodificeerd gasklephuis betrof en dit werd bevestigd. Ook op de factuur staat dat het een gereviseerd en gemodificeerd gasklephuis is. Gezien de reputatie van Hellfrich heb ik aangenomen dat dit juist is.
Tommie99

Berichtdoor Boomerang » do 18 sep 2014, 11:29

Mmm, blijft pikant dit!
Het zou kunnen zijn dat dit dan zo'n ETM is die ik ook onder handen had van een franse klant.
Die had óók de standaard kappen er op, maar had een ingekitte hall sensor en een op de as gelijmd magneetje.
Déze unit kent zoals eerder gezegd een serieus veiligheidsrisico.
Er was op die unit overigens een soort firma/garantie-zegel geplakt, die zag ik niet op de door H aangeboden unit.
Ik meen zelfs dat ik daar de Magneti Marelli sticker nog gewoon zag zitten.

unsure
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Martino » do 18 sep 2014, 17:41

PJ schreef:@ Martino
Wat is/wordt de "vervanger" van deze 3200GT? hamersmiley

Eigenlijk het liefst weer een Ghibli GT, maar waarschijnlijk over enige tijd een Gransport. Voorlopig ga ik eerst weer heerlijk zeilen (ik ben de leukste variant van mezelf aan het roer) met het grote voordeel dat ik die vrije tijd beter met vrouw en kind kan delen. Een Maserati leidt voor bijrijders vaak tot nekklachten. lolololol

Klassiek polyester: https://flic.kr/p/nxXnjX. Tot later lachert
Maserati Gransport 2006 - BMW Z4 3.5is 2014 - BMW M3 DCT 2010
Martino
Donateur

Berichtdoor PJ » do 18 sep 2014, 18:19

Lekker smal kontje, was gebruikelijk "in die tijd". 2thumbs
Erg gaaf "dashboard" in de kuip met de meters schuin boven elkaar, nog nooit eerder gezien.
Zeilt wel erg lekker, neem ik aan?
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Berichtdoor Martino » vr 19 sep 2014, 07:56

Mooi hè? Het zeilt inderdaad heerlijk door die lange slanke lijn.
Maserati Gransport 2006 - BMW Z4 3.5is 2014 - BMW M3 DCT 2010
Martino
Donateur

Berichtdoor Boomerang » zo 21 sep 2014, 12:05

lqpl schreef:
Boomerang schreef:Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een aandrijfas-balanceerbank.
Bedoeling is de as MET diff compleet onder de auto weg te halen en op deze bank sámen fijn te kunnen balanceren.
Dan eindelijk mooi "schoon" meten; geen uitlaatlawaai/trillingen, hitte en moeilijke toestanden met gas geven/toerentallen vasthouden.

Mag ik klant worden?

Nog even geduld.
Veel aanloopproblemen.
Best byzonder om te merken hoeveel kracht er nodig is om de complete boel aan te drijven incl. Diff!
Ik had bewust een licht klein 380 motortje gekozen (die op rubbers staat) om zo op het lager de kleinste onbalanskrachten te kunnen meten.
Theoretisch zou het motortje met 2.2nm voldoende koppel moeten hebben, maar voor een met olie gevuld diff is kennelijk meer kracht nodig.
Pak je een zware motor, worden kleine onbalanswaaarden in de massa gedoofd en meet je ze niet.
370 watt is iig te krap.
Heb nu het diff gestript met alleen het pignonwiel nog actief. (Sat.huis/kroonwiel gedemonteerd)
Dat scheelt.
Gisteren een eerste run gedaan.
Wel veel voorbereidend werk nodig om alles goed uit te lijnen, op hoogte te zetten.
Ook het diff staat op rubbers.
Bij een eerste originele as van een Omega toch al behoorlijk onbalans vastgesteld.
Het zeer soepele tussenlager dempt veel weg, maar toch...

Een ding heb ik al wél vastgesteld; de in veel constructies toegepaste hardyschijf, verliest op den duur zijn dempende eigenschappen door verharding.
Deze week ga ik een verse monteren aan het diff, om te zien wat er dan gebeurd met de trillingswaarde op het diff.

Mischien even een topic van maken?
Boomerang
Donateur

Berichtdoor lqpl » zo 21 sep 2014, 12:41

Jazeker, een apart topic meer dan waard.

Heb je een foto van de opstelling?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Danny » zo 21 sep 2014, 20:09

Idd graag separaat topic, ik vind dit ook zeer interessant.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)