3200 GT drijfstang door carter

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: 3200 GT drijfstang door carter

Berichtdoor Frank117 » ma 24 feb 2014, 23:58

Eerlijk gezegd zat ik ook met een bod van 4000 € in gedachten. Ik kan je redenering heel goed volgen. Eigenlijk houd ik liever wat meer marge voor extra voorziene en onvoorzien kosten, maar gezien een rijdende auto vanaf 10.000 € te scoren is, zal dat niet lukken. Ik kan wel wat knibbelen aan de werkuren-kost, tenslotte doe ik het zelf en is dat de hobby. Maar voor niets ga ik toch ook niet zitten werken, gezien de bizar lage prijzen van "kant-en-klare" auto's.
Een uurtje geleden heb ik nog wat rondgebeld en horen waaien dat de eigenaar zo'n 7.000 € verwacht. Dat zal het zeker niet worden. Binnenkort hoor ik meer over het aantal eigenaars, en (hopelijk) de onderhoudshistorie en/of boekje.
Intussen hoor ik graag meer reacties, al vrees ik dat ze allemaal op hetzelfde neer gaan komen.
Frank117
 
Berichten: 11
Geregistreerd: zo 23 feb 2014, 00:02

Re: 3200 GT drijfstang door carter

Berichtdoor PeterM » di 25 feb 2014, 10:22

€ 7000 is teveel. Maar het gat met € 4000 is ook te groot om te overbruggen. Dat betekent geduld oefenen. Laat de man maar een paar opkopers bellen, dan is-ie op een gegeven moment nog blij met je bod!
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: 3200 GT drijfstang door carter

Berichtdoor Wietze » di 25 feb 2014, 10:23

In dat geval blijft de huidige eigenaar met een boel onverkochte onderdelen zitten...........
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: 3200 GT drijfstang door carter

Berichtdoor Rangeboom » di 25 feb 2014, 10:55

Drijfstang door blok, betekent dat het onderblok onbruikbaar is geworden.
Compleet vervangen dus.
Dit soort blokken zou ik nooit zo maar ergens kopen.
Zo maar ergens laten reviseren is ook niet te adviseren.
Zie PeterM storie.

Doe een prijsaanvraag bij bv Franco voor andere motor met garantie en baseer daarop je bod.

Overigens: Een drijfstang door het blok betekent dat het blok al niet heel gezond was.
Je vraagt je dan onwillekeurig af, hoe de boel is onderhouden en behandeld.
Is het dan te verwachten dat de rest van de techniek in topconditie is?

Trouwens; "Een 3200 voor 10k" is leuk om te roepen op een forum, maar het slaat nergens op als daamee de suggestie wordt gewekt dat IEDERE 3200 dus te koop is voor 10K.
Er komen steeds meer exemplaren met ruim meer dan 100k kms.
Die worden "goed"koper inderdaad.
Maar wanneer je een mooi exemplaar zoekt met bv AANTOONBAAR max 70 k kms en een waterdichte onderhoudshistorie, zit je dichter in de buurt van 20k.
Vrijwel maagdelijke exemplaren zie ik ook nog voor +30k voorbij komen.
Appels/peren.
Rangeboom
 
Berichten: 220
Geregistreerd: vr 21 feb 2014, 18:46

Re: 3200 GT drijfstang door carter

Berichtdoor cassiopeia » di 25 feb 2014, 19:08

Een gereviseerde 3200GT motor met garantie zal bij Franco iets boven de 10 mille kosten. Daarbij orienteer ik me op de prijs van een gereviseerde V8-Evo-motor want daar heb ik in Kwintsheul weleens over gesproken. Die kwam toen op rond de 10K uit. Dat gaat zeker niet voor minder want voor die prijs kan een revisie nu niet meer worden uitgevoerd gelet op de sterk gestegen onderdelenprijzen, zo was het verhaal. En er komt daar altijd wel weer eens een klant voor een gereviseerd blok.

Lijkt me dus geen begaanbare weg voor de hier beschreven auto. Gelet op de hedendaagse prijzen kan je die auto beter slopen, zoals ze in UK bij Eurospares al doen bij een relatief beperkte schade:

http://www.eurospares.co.uk/breaking.asp

In onderdelen zal zo'n 3200GT met defecte motor toch wel een duizendje of zes opbrengen. Een boomerang achterlicht kostte een jaar of twee geleden al iets van 1.200 per stuk!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4283
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: 3200 GT drijfstang door carter

Berichtdoor Frank117 » wo 26 feb 2014, 18:49

Vandaag ben ik nog eens bij de GT gaan kijken. De eigenaar blijkt de tweede te zijn, sinds 5 jaar. De auto heeft een volledige onderhoudsgeschiedenis. Tot zover lijkt alles in orde. Ik heb 4.000 € geboden, we zien wel wat eruit komt.
Nu heb ik hier al veel info gekregen, maar nog niet op deze vraag: Zijn er nog modellen waar dezelfde motor in zit?
Frank117
 
Berichten: 11
Geregistreerd: zo 23 feb 2014, 00:02

Re: 3200 GT drijfstang door carter

Berichtdoor Rangeboom » wo 26 feb 2014, 18:53

Zijn er niet.
Qp IV en Shamal motoren zijn op vitale punten anders en sowieso gevoeliger.
Rangeboom
 
Berichten: 220
Geregistreerd: vr 21 feb 2014, 18:46

Re: 3200 GT drijfstang door carter

Berichtdoor PeterM » wo 26 feb 2014, 21:50

Dit klopt. Vanwege de waarschijnlijke reden dat je het vraagt (kan ik ook motoren van andere types gebruiken) is dit ook een afdoende antwoord. Dat gaat niet, tenzij je heel veel werk wilt verzetten. Ik ken geen voorbeelden van mensen die een 3200GT blok hebben gecreëerd met een motor van een ander type als basis.

Misschien toch iets meer informatie. De bi-turbo V8 is eind jaren '80 voor het eerst toegepast in de Shamal (327pk). Een verbeterde versie met o.a. een andere ontstekingsvolgorde is in 1996 toegepast in de Quattroporte IV "Ottocilindri" (336 pk). De QPIV "Evoluzione" van 1998 heeft in de kern hetzelfde blok met evenveel vermogen maar wel een aantal modificaties aan de randapparatuur (waterpomp,dynamo, etc.)

De laatste incarnatie van de bi-turbo V8 zit in de 3200GT - ook van 1998. Deze is ingrijpend gewijzigd met o.a. een ander plenum, een andere cilinderkop en andere turbo's, nog een hele rits modificaties en een stoot meer vermogen (369pk).

Er zijn veel gemeenschappelijk delen met de Otto en Evo. Op de website van Eurospares kun je via de "will this fit my car" functie zien wat er overeenkomt en wat er verschillend is.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: 3200 GT drijfstang door carter

Berichtdoor Frank117 » wo 26 feb 2014, 23:09

Dat is dan duidelijk. Aanvankelijk vond ik het eigenaardig dat één type motor slechts gebruikt werd in één model, en dan nog wel op maar een goede 4700 exemplaren. Een motor ontwerpen kost een godsvermogen voor een fabrikant, ook al is de 3200 "maar" een doorgedreven evolutie van een al bestaand blok. Maar Maserati is natuurlijk geen massaproducent, en de 3200 GT was ook niet bepaald een goedkope auto.
Frank117
 
Berichten: 11
Geregistreerd: zo 23 feb 2014, 00:02

Re: 3200 GT drijfstang door carter

Berichtdoor cassiopeia » do 27 feb 2014, 12:00

Zoals jij het beschrijft lijkt het waarschijnlijk dat er een wat vreemde afweging is gemaakt. Maar dat heeft ermee te maken, dat de 3200GT de laatste ontwikkelingsfase is van de eigen Maserati biturbo motor. De 3200GT was nagenoeg produktierijp toen het Fiat-concern in 1997 besloot om Maserati onder de vleugels van Ferrari te brengen. Sedert begin jaren 90 was Fiat eigenaar van zowel Ferrari als Maserati.
Ferrari had niet veel op met de Maserati biturbo motor maar zette in op de eigen atmosferische V8 4200. Deze kwam dan ook in de opvolger van de 3200GT, de 4200 coupé en ook in de Quattroporte V die pas drie jaar na beëindiging produktie van de Quattroporte IV verscheen.
In basis is het blok van de 3200GT hetzelfde als dat van de Shamal en de Quattroporte IV V8 maar er zijn wel weer een aantal modificaties die een uitwisselbaarheid in de weg staan.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4283
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

cron