Kofferdeksel 3200GTA sluit niet meer

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Kofferdeksel 3200GTA sluit niet meer

Berichtdoor Andrea » ma 26 mei 2014, 20:34

De Duitse oplossing zit uiteindelijk in het gangbaar maken:

Sein tipp, ein rein mechanisches problem direkt am kern des schlosses.
er hatte mir noch gesagt, was auf mich zu kommt wenn ich am demontieren bin.
innenverkleidung am kofferraum entclipsen, nicht alle die 5-6 um das schloss herum langen.
um die clipse zu lösen empfehle ich einen kunstoffkeil oder einen sogenannten knochen den man zum leder umbugen benutzt.
die clipse sind elende hunde und gehen nur ganz schwer raus.
danach 4 schrauben lösen und man kann das schloss recht leicht rausziehen.
der riegel der zum verschliessen verantwortlich ist, war brutal unter spannung gestanden.
die zylinderstange die in die gummimuffe reinläuft war total schwergängig, also direkt mit dem guten teflonspray ziel genau die stange "gefettet", den vorgang habe ich mehrmals wiederholt und auch den rest habe ich mit dem teflonspray gechmeidiger gemacht.
als ich dann das klaken der verriegelungslasche hörte, hatte ich ein überbreites grinsen im gesicht.
also, alles wieder gut..... im anhang findet ihr noch die bilder zur meiner beschreibung "bilder sagen mehr als 1000 worte" vielleicht hilft es ja mal jemanden....
danke für die tipps nochmal und schönen abend....
viele grüße
frank
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor Danny » ma 26 mei 2014, 22:18

Ja, maar in het Duitse geval vergrendelde het slot zelf niet meer. Dat is bij de TS wel het geval, en dus vraagt het om een andere oplossing.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Andrea » ma 26 mei 2014, 22:53

Als opper-niet-techneut met expertise vooral in het wisselen van winterbanden en olie peilen, acht ik het onmogelijk dat dingen die vastgeschroefd zitten zich verplaatsen tijdens stilstand.

Dus ik denk meer in ontroesten/oxidatie verwijderen en gangbaar maken na uitdroging.

Maar aan het opvolgen van mijn ideeën zijn risico's verbonden. Uw bezitting kan verloren gaan. Lees de bijsluiter...
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor Atlantis » di 27 mei 2014, 22:18

Andrea: ik heb al diverse keren met WD40 spray ingespoten en tevens vet aan het slot gedaan, maar dat maakt het niet gangbaarder. Immers, met de schroevendraaier kan ik de pal gewoon bedienen en er volgt dan een "klik" waardoor deze pal in feite sluit. Dus, dat is m.i. helaas niet de oplossing.
3200GTA, Blu Nettuno metallizzato
Atlantis

Berichtdoor lqpl » wo 28 mei 2014, 08:44

Ja, dus als het slot klikt lijkt het goed te functioneren, hoef je niets te smeren en kan het aan de afstelling liggen. Niets aantrekken van wel of niet lange tijd stilstaan. Derhalve:
Marten schreef:Ik blijf van mening, slot of vanger afstellen.

Danny schreef:Mee eens, zie het bovenstaande advies van Marten

Je kunt de bevestigingsbouten iets lossen en dan proberen te sluiten. Meestal valt de beugel dan goed in het slot. Vervolgens openen en bouten weer vastzetten. Moeite van het proberen waard lijkt me.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Marten » do 29 mei 2014, 11:56

Je moet je voorstellen dat zo'n vanger of schoot elke keer de dreun van een sluitende klep of deur moet opvangen. Die wegen toch al gauw tientallen kilo's, tel dat op met de snelheid waarmee iets dicht wordt gegooid of dicht valt.

Zo'n vanger zit op een ondergrond (deurstijl, dorpel) die vlak is, bevestigd met 2 of 3 bouten. Ondanks die bouten kan zo'n vanger dan toch verschuiven, al is het maar 2 millimeter, kan net genoeg zijn.

Vaak zetten mensen hun auto voor langere tijd weg met deuren/kofferbak niet dicht of in het eerste slot, waardoor rubbers weer in hun oude staat terug keren.

Dan kan het dus gebeuren dat, zeker als net de kritische grens van wel/niet sluiten is bereikt, de boel dus na een aantal maanden "rust" niet meer sluit.

Ik ben nu wel heel benieuwd wat de uiteindelijke oplossing is.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Atlantis » za 31 mei 2014, 22:20

Opgelost! Ik heb de 2 bouten van de vanger losgedraaid en de vanger daarna zo ver mogelijk schuin naar mij toe getrokken. De vanger bewoog ca 3mm, bouten vastgezet, kofferdeksel gesloten en werkt wederom perfect.
Ben dus blij met jullie adviezen. Bedankt allemaal en Marten nog een beetje extra :) (had een plaatje bijgevoegd).
3200GTA, Blu Nettuno metallizzato
Atlantis

Berichtdoor Danny » za 31 mei 2014, 22:59

Mooi! applause
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Marten » zo 01 jun 2014, 09:33

Ah, goed om te horen!
't Zit mee tot 't tegen zit.