Benzine: Euro95, Super Plus, E10 en Belgische benzine S10

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Benzine: Euro95, Super Plus, E10 en Belgische benzine S10

Berichtdoor Atlantis » wo 04 jun 2014, 21:17

Zoals jullie weten mag in NL tot 5% bio-ethanol in de benzines toegevoegd worden.

1a. Graag wil ik weten of Nederlandse Euro 95 (waar dus max. 5% bio-ethanol standaard in zit) geen schade aan onze 3200 GTA berokkent.
1b. Zelfde vraag voor Nederlandse Super Plus.

2. Ik begreep dat in de duurste Premium brandstoffen (Nederlandse Shell V-power Racing bijv.) op dit moment nog geen bio-ethanol zit bijgemengd. Echter, regels gaan veranderen, helaas. Ik maak mij dus zorgen of we wel probleemloos kunnen blijven rijden, als er altijd bio-ethanol bijgemengd wordt.

3. De Nederlandse brandstofleveranciers geven mij geen 100% duidelijkheid (lees: 'garantie') of er toch stiekem bio-ethanol in Premiumbrandstoffen zit.... Vreemd. Ook de pomphouders kunnen geen antwoord geven, omdat zij het gewoonweg niet weten (zeggen ze).

4. In België staat op de benzinepompen nagenoeg overal een ronde, witte sticker met daarin in zwarte letters afgebeeld: 'S10'. Weet iemand wat dit betekent?
Ook bij de Premiumbrandstoffen wordt dit vermeld.

5a. Zit er in België standaard max. 5% of 10% bio-ethanol in alle benzines?
5b. Zelfde vraag voor Duitsland.

6. Ter info deel ik nog mede dat op de site van ANWB (in de lijst waar je merk/type auto kunt ingeven om te controleren of E10 kan) geen 'groen licht' wordt gegeven voor tanken E10 in een 3200 GTA. Dus erg jammer. Weet iemand of de 3200 GTA dit 'aan kan' zonder schade op korte/lange termijn?
3200GTA, Blu Nettuno metallizzato
Atlantis

Re: Benzine: Euro95, Super Plus, E10 en Belgische benzine S1

Berichtdoor duetto » wo 04 jun 2014, 23:26

Over dit onderwerp wordt veel geschreven op het Duitse Maseratiforum, omdat ze daar al wat verder zijn met de bijmenging. Als je E10 of Ethanol invert als zoekterm vind je uitgebreide discussies. Het laatste dat ik gelezen heb van de hand van Yannick, de Duitse Maserati-goeroe 'slechthin', is dat Maserati's met Euro 3 toelating, d.w.z. de 3200 GT en alles wat daarvoor kwam, niet geschikt zijn voor E10, zoals ook de ANWB al aangeeft. Voor Euro 4 modellen (vanaf de 4200) kan het volgens hem wel, maar leidt het tot vermogensverlies, terwijl Euro 5 modellen probleemloos op E10 zouden moeten kunnen rijden.

Hoe het zit met onze brandstof met 5 procent bijmenging weet ik niet, maar daarover kun je wellicht wel wat vinden wanneer je de verschillende discussies op dat forum helemaal doorspit.Is in elk geval goed voor je Duits.
duetto
Donateur

Keer terug naar 3200GT(A)