Hulp gevraagd bij problemen

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Hulp gevraagd bij problemen

Berichtdoor Tommie99 » zo 21 sep 2014, 13:16

Goedemiddag,

Omdat mijn maserati onregelmatig stationair loopt op zoek gegaan naar een vacuumlek. Onder het gasklephuis trof ik onderstaand slangetje losliggend aan. Kan niet vinden waar deze aan vast hoort te zitten. Weet iemand of deze vast hoort te zitten en waaraan?

20140921_130817.jpg

20140921_130730.jpg


Ook heb ik gisteren mijn airco laten vullen want deze was helemaal leeg. Gelukkig was er geen lek.
Helaas wordt de compressor niet ingeschakeld. Zekeringen heb ik reeds gecontroleerd en deze waren in orde.
Moet er misschien een reset uitgevoerd worden of is mijn comporessor overleden?

Hopelijk kan iemand antwoord geven op bovenstaande vragen?
Mvg Tom
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Tommie99
 
Berichten: 22
Geregistreerd: ma 16 dec 2013, 12:08

Re: Hulp gevraagd bij problemen

Berichtdoor Boomerang » zo 21 sep 2014, 14:46

Die hoort nergens, is afblaasleiding.
Pakking inlaatspruitstukbodemplaat nog dicht, missende boutjes?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Hulp gevraagd bij problemen

Berichtdoor Tommie99 » zo 21 sep 2014, 19:32

Luuk bedoel jij de bouten waarmee het inlaatspruitstuk vastzit?. Deze zaten namelijk allemaal goed vast.
Op onderstaande foto zijn de bouten zichtbaar welke ik geprobeerd heb aan te draaien.
Zijn dit de juiste bouten?
Mvg Tom

20140921_182322.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Tommie99
 
Berichten: 22
Geregistreerd: ma 16 dec 2013, 12:08

Re: Hulp gevraagd bij problemen

Berichtdoor Boomerang » zo 21 sep 2014, 20:48

Nee.
Die moet je LOSdraaien om het complete spruitstuk te kunnen demonteren.
Daarn omdraaien.
Dan zie een bodemplaat die nog wel eens los wil zitten.
Bij de Diva misten destijds zelfs enkele boutjes!
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Hulp gevraagd bij problemen

Berichtdoor Marten » zo 21 sep 2014, 21:19

Ik neem aan dat de gasklep al op vervuiling is gekontroleerd?

Voor dat nu de hele boel uit elkaar gaat...er zijn sets waarmee je oa het inlaattraject onder druk kan zetten, bij Volvo zijn deze bv in gebruik. Dan met een Midlock mechanische sthethoscosoop luisteren of je ergnes iets hoort fluiten of sissen.
Het eindstuk met pen losnemen en alleen met het slangetje op jacht. Luchtlekkages worden dan goed waarneembaar, een beetje "blazen op de opening van een fles" principe
download (1).jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hulp gevraagd bij problemen

Berichtdoor Marten » ma 22 sep 2014, 19:32

Ik was even de wat simpelere manier vergeten.
Motor stationair laten draaien en hier en daar wat pufjes remmenreiniger spuiten, wordt de "loop" anders dan is de kans aanwezig dat daar een lekje zit (dit is dan weer op te speuren met de stethoscoop op de hiervoor beschreven manier).
Uiteraard niet bij het luchtfilter in de buurt spuiten...

Het kan bij geblazen motoren noodzakelijk zijn om de turbo(slang) af te koppelen omdat een turbo motor overdruk heeft in het inlaatspruitstuk ipv onderdruk.
Wel zal je dan ipv een "zuig" geluid een "blaas" geluid moeten kunnen horen.
Bij stationair zal je hier echter niet zo snel last van hebben.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hulp gevraagd bij problemen

Berichtdoor charles » ma 22 sep 2014, 21:03

stationair heeft een tb nog geen overdruk, de remmenreinigertruuk werkt wel
Avatar gebruiker
charles
 
Berichten: 374
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:46

Re: Hulp gevraagd bij problemen

Berichtdoor Boomerang » ma 22 sep 2014, 22:09

Of je die remmenreiniger ook goed ONDER het spruitstuk gaat krijgen vraag ik me af.
Dáár zit meestal het probleem nl.
Trouwens, zo veel werk is het niet om het spruitstukje er af te pakken.
Heb je meteen de kans even te kijken naar het het waterspruitstukje er onder.
Lekkage/oxidatie bij de slangaansluitingen meteen vaststellen/oplossen om problemen met de daaronder gelegenpingingsensoren te voorkomen.
Mocht je onderin de V van het blok al koelvloeistof resten zien, meteen de beide sensoren maar wisselen.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Hulp gevraagd bij problemen

Berichtdoor Marten » di 23 sep 2014, 20:27

In de buurt spuiten is meestal al voldoende, het gaat erom dat de damp wordt opgezogen. Daarom ook niet in de buurt van het luchtfilter, de damp gaat dan via het luchtfilter de motor in en dan denk je wat gevonden te hebben, terwijl je eigenlijk jezelf alleen maar fopt.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hulp gevraagd bij problemen

Berichtdoor Tommie99 » wo 24 sep 2014, 08:05

Maandagavond het inlaatspruitstuk eraf gehaald en de plaat aan de onderzijde gecontroleerd. Alle boutjes waren aanwezig en zaten vast.
De klus viel heel erg mee, binnen 2 uur was alles weer startklaar. Helaas nog geen oorzaak kunnen achterhalen dus we zoeken verder.

20140922_204043[1].JPG

20140922_204132[1].JPG


De truuk met remmenreiniger zal ik nog proberen.
Met vriendelijke groet,
Tom
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Tommie99
 
Berichten: 22
Geregistreerd: ma 16 dec 2013, 12:08

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten