differentieel

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

differentieel

Berichtdoor Otto C. » do 09 okt 2014, 20:40

Ik heb een differentieel gekocht met een verhouding van 1:3,91. Wie weet of dit van een automaat of een handbak is?
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: differentieel

Berichtdoor Techno » do 09 okt 2014, 20:59

Kan ik even zo snel niet vinden voor je. Ik heb wel werkplaatshandboek maar geen partsmanual en bij Eurospares staat het ook niet. Boomy??
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: differentieel

Berichtdoor Otto C. » do 09 okt 2014, 21:58

Bij Eurospares staat wel dat er een 1:3,91 en een 1:3,23 is, maar ik kan geen link leggen wat nu waar bij hoort. Raar ook dat de lagers wel los te koop zijn, maar het sper gedeelte of de frictieplaatjes niet. Bij mijn auto is volgens mij het sper kapot. Dat was denk ik, een mede veroorzaker, dat ik op eens achterstevoren op de baan stond.
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: differentieel

Berichtdoor Boomerang » vr 10 okt 2014, 08:06

3.91 = automaat.
Is dat niet fijner op het circuit, een kortere reductie?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: differentieel

Berichtdoor Otto C. » vr 10 okt 2014, 12:30

3.91 zal waarschijnlijk iets te kort zijn. Ik zie net in het logboek een orderbevestiging van de firma Drenth gearboxes, voor het maken van een kroon en pignonwiel, met een verhouding van 1:3.5.
Of dit nu nog onder de auto zit weet ik niet. De zesde versnelling heb ik i.i.g. nog nooit gebruikt.
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: differentieel

Berichtdoor Boomerang » vr 10 okt 2014, 17:46

Echt gerekend heb ik nog niet, maar volgens mij kom je op vrijwel hetzelfde resultaat, maar dan met gebruik van de 6.
Ondertussen zal je accelleratievermogen in alle andere versnellingen groter worden.
Alleen zul je qua topsnelheid beperkt worden door de toerenbegrenzer en geen 270 meer halen in zes.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: differentieel

Berichtdoor lqpl » vr 10 okt 2014, 19:28

Hmm, 1 keer minder schakelen tot de volgende bocht maakt ook veel uit. (Dat is ook 1 versnelling minder terugschakelen en dus minder drukte vlak voor de bocht). Op sommige circuits zul je dan niet veel hebben aan snellere acceleratie. Ik ben dus benieuwd naar hoeveel sneller het gaat.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: differentieel

Berichtdoor Otto C. » vr 10 okt 2014, 19:40

Misschien wel, maar aan de andere kant, als ze bij Hessing de moeite hebben genomen om nieuwe tandwielen te laten maken, dan zullen ze dit toch ook wel hebben geprobeerd? Ik ga het i.i.g.wel proberen. En dan kan ik ondertussen kijken of het oude diff. nog te reviseren is.

Boomerang schreef:Echt gerekend heb ik nog niet, maar volgens mij kom je op vrijwel hetzelfde resultaat, maar dan met gebruik van de 6.
Ondertussen zal je accelleratievermogen in alle andere versnellingen groter worden.
Alleen zul je qua topsnelheid beperkt worden door de toerenbegrenzer en geen 270 meer halen in zes.
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: differentieel

Berichtdoor Otto C. » vr 10 okt 2014, 19:47

lqpl schreef:Hmm, 1 keer minder schakelen tot de volgende bocht maakt ook veel uit. (Dat is ook 1 versnelling minder terugschakelen en dus minder drukte vlak voor de bocht).


Zeker waar. Maar ook is het schakelen van 3 naar 4 en visa versa is makkelijker dan 4 naar 5 en terug. Dus dat moet ook gunstig uit komen. Nu schakel ik het meest tussen 3 en 4.
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: differentieel

Berichtdoor lqpl » vr 10 okt 2014, 19:49

Goed te horen dat je ermee bezig bent. Ik ben de 944 van een nieuwe neus aan het voorzien - weer 30kg eraf mn door het laten vervallen van de klaplampen. Leuk werk.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten