waarde ontwikkeling 3200GT

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor PeterM » ma 27 okt 2014, 10:07

Het principe is natuurlijk dat waarde een prijs heeft. In een transparante markt met veel vraag en aanbod zal je zien dat dit zo werkt. Maar wat gebeurt er als de markt niet veel vraag en aanbod kent en vraag en aanbod geografisch heel gespreid zitten? Vergeet dat laatste vooral niet!

Als we aan de vraagkant beginnen: hoeveel mensen zijn er geïnteresseerd in zo'n auto in deze tijd en bovendien bereid om het hele land door te reizen of zelfs de grens over te gaan om zeg eens tien auto's te bekijken? En hoeveel van die mensen zijn deskundig genoeg om de kwaliteit van zo'n auto te beoordelen of als dat niet zo is, bereid om er één, of drie, of alle tien te laten keuren?

Daar zit je als verkoper van een goede auto wel mee. Garagebedrijven moeten omloopsnelheid in de voorraad hebben, ze hebben niet eeuwig geduld. Ook particulieren zetten hun auto meestal niet "zomaar" te koop. De markt in NL is op dit moment ongunstig voor de 3200GT. Dat heeft niets te maken met waar wij ons met een mannetje of tien twaalf op dit forum druk over maken. Onze invloed op de reputatie van de 3200GT is nul en dus niet relevant voor de marktprijs.

Het aantal serieuze kopers is heel beperkt. Ik denk dat dat in de huidige markt tot prijsdruk leidt, de serieuze koper is hier in het voordeel. Een lage prijs betekent niet per definitie een slechte auto, je kunt momenteel een aardige 3200GT kopen voor niet te veel geld. En dus heeft Juul best een punt als hij zegt dat wie serieus zoekt, zich verdiept in het aanbod en bereid is daarvoor verder te kijken dan de garage om de hoek zeker niet te veel hoeft te betalen. Je wordt overal met open armen ontvangen als je ze van de winkeldochter af wilt helpen.

Ik heb het dus niet over de extremen: extreem goedkoop (< €13.000?) zou ik mee oppassen, daar is wat mee mis. En extreem duur (> € 25.000?) is iets bijzonders, daar moet een goed verhaal bij zijn. Die verkopers wachten net zo lang tot er iemand komt die nou net dat verhaal zoekt.

Maar in het gebied daar tussen weet ik niet of een auto van € 23.000 per definitie beter is dan een auto van €17.000. Dan kan zomaar worden bepaald door andere niet relevante zaken - de "Esclusivo" uitstraling van de dealer bijvoorbeeld, wiens clientèle aan zijn stand verplicht is om iets meer te betalen winks. Of verkopers die toch niet zo nodig hoeven en best een tijdje willen wachten.

De indruk die ik overhoud aan de prijsvormingsverhalen op dit forum is dat de privé verkopers hier steeds goede auto's aanbieden voor niet te veel geld - iets anders zouden ze ook niet durven, natuurlijk woot . En dat iemand als Sam van Dalen ook reële prijzen vraagt voor auto's van zeer redelijke kwaliteit met garantie die verder gaat dan de hoek van de straat. En er steeds weer één of twee weet te vinden die aan dat profiel voldoen en als gevolg daarvan ook niet te lang staan. Die prijzen zou ik dus als ijkpunt nemen voor wat een redelijke auto op dit moment moet kosten.

En wat de toekomst gaat brengen? Echt geen idee, we hebben zowat deflatie momenteel, maar het doet er ook niet toe. Je koopt een auto omdat-ie nu leuk is om veel mee te rijden, niet als belegging Ruudsterrr5 - dat doe ik zelf toch ook crybaby ?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Dennis » ma 27 okt 2014, 16:00

Een aspirant koper die hier aandachtig het forum leest zou wel eens de indruk kunnen krijgen dat een 3200 een doorontwikkelde ottocilindri is. Deze auto is qua aandrijflijn in de basis niet goed, de doorontwikkeling die er gesteld wordt veranderd daar niets aan. Het is zoals hier zovelen beweren goed te zoeken naar de beste en zo'n auto goed te onderhouden en met verstand te rijden. Ik heb nog steeds veel plezier aan mijn ottocilindri die ik na lang zoeken gevonden heb, ik heb hem toen verkozen boven een evo omdat na diverse bezichtigingen en proefritten ik deze de beste vond. Ik heb me gelukkig niet laten leiden door wat hier allemaal geschreven wordt
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis

Berichtdoor Boomerang » di 28 okt 2014, 00:45

PeterM schreef:
Ik heb het dus niet over de extremen: extreem goedkoop (< €13.000?) zou ik mee oppassen, daar is wat mee mis. En extreem duur (> € 25.000?) is iets bijzonders, daar moet een goed verhaal bij zijn. Die verkopers wachten net zo lang tot er iemand komt die nou net dat verhaal zoekt.

Je bevestigt met deze passage feitelijk wat de schrijver van het artikel uit MotorKlassik noteerde.

Maar we kunnen de discussie beter staken.
Zolang iedereen een ander beeld heeft bij "knap" of "perfecte staat" of "uniek lage km stand", heeft deze discussie geen zin.
Sommigen noemen hun toch echt wel afgeleefde auto, immers zonder blikken of blozen "perfect".....

Waar ik steeds opnieuw moeite mee heb, is dat men hier (en ook alléén op dít Maserati forum) blijft roepen dat we (inmiddels) zelfs voor minder dan 10 k een " goede" 3200 kunnen kopen.
Dat is een valse voorstelling van zaken, want slechts in een zeer uniek en extreem uitzonderlijk geval aan de orde.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor RedRacing » di 28 okt 2014, 07:32

Hear hear mr speaker! Well spoken!
RedRacing

Berichtdoor Term54 » di 28 okt 2014, 15:53

Boomerang schreef:Waar ik steeds opnieuw moeite mee heb, is dat men hier (en ook alléén op dít Maserati forum) blijft roepen dat we (inmiddels) zelfs voor minder dan 10 k een " goede" 3200 kunnen kopen.
Dat is een valse voorstelling van zaken, want slechts in een zeer uniek en extreem uitzonderlijk geval aan de orde.

Boomy, je hebt handelaren en liefhebbers en die zitten door elkaar op dit forum. Als je alles wat je aanschaft alleen maar wilt aanschaffen om er later geen verlies op te lijden dan kan je beter naar een ander merk gaan. Ben je liefhebber en wil je genieten van iets moois ga dan op zoek naar eentje die je aanspreekt en geniet daarvan ongeacht wat dit kost etc. duidelijk toch ?
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Term54
Donateur

Berichtdoor Andrea » di 28 okt 2014, 21:12

Als je een langere adem hebt, gaat een 3200 een klassieker worden waar mensen nog echt geld voor over hebben. We staan nu op de grens van een nieuw tijdperk met zoevende electroraketten dat dit ouderwetse geronk door liefhebbers gezocht zal gaan worden. De geproduceerde / resterende aantallen zijn toch redelijk beperkt. Nog een jaar of tien schat ik.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor Marten » di 28 okt 2014, 22:11

Giulia schreef:
Marten schreef:
Een goede en secuur onderhouden Maserati (en zeker in deze categorie) koop je niet voor matsprijsjes, of je koopt afgeragde troep.
De expert die m'n 228 keurde gaf zelf ook aan dat de prijzen (ook voor de Biturbo's) stabiliseren en dan met name in de ons omringende landen. Hij verwachtte dat NL langzaam gaat volgen.
Waarom? De boel wordt schaarser en weer meer gewaardeerd..

Kul vwb betreft de matsprijzen. Je moet ze alleen wel even weten te vinden en er kijk op hebben. En dat van die experts hoor ik al jaren en ondertussen staan er Ghibli's en 3200's in prima staat soms al een jaar te koop. Hoe leuk en bijzonder ook zijn..het juk van de jaren 80 onbetrouwbaarheid zit helaas nog steed stevig om de schouders van het merk. Prijzen gaan echt niet stijgen behalve voor de GS en de Mexico, Ghibli, Sebring derivaten.

Je zal toch met me eens zijn dat wat mooi lijkt, dat vaak niet is. Als je goed zoekt en verstand van zaken hebt zal je heus wel iets tegen het lijf lopen dat en goed is en "weinig kost", maar over het algemeen is goedkoop uiteindelijk duurkoop. Dat bedoel ik met matsprijzen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Boomerang » wo 29 okt 2014, 09:02

Jij mag dan wel in het autovak zitten Marten, maar "je moet er wél kijk op hebben".
Dáár gaat het mis. lachebekkie
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Marten » wo 29 okt 2014, 09:33

Ik vrees hetzelfde hamersmiley
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » wo 29 okt 2014, 12:28

De belangstelling voor het fenomeen "auto" loopt zonder enige twijfel terug. In de hoedanigheid van vervoermiddel maar ook als liefhebbers/hobby object.
Je leest daar steeds meer over. Dat heeft ook consequenties m.b.t. de waarde. Overigens is de waarde-erosie van een Maserati helemaal niet bovengemiddeld. Kijk maar eens wat in leeftijd/kilometrage vergelijkbare GT's van de zogenaamde premium-merken doen!
Een kennis van mij heeft zo een Mercedes CL 500 uit 2000 met 74.000 km. Nieuw door hem gekocht, aanrijdingsvrij en punctueel onderhouden door de merkdealer. In 2000 heeft hij 3 ton guldens afgetikt voor die auto. Nu zou hij er, bij inruil, € 15.000 voor krijgen. Hij rijdt dus lekker door.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)