Turbo revisie

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Turbo revisie

Berichtdoor Marten » za 27 dec 2014, 15:52

Ik mag toch hopen dat je niet zelf gaat reviseren?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Turbo revisie

Berichtdoor cassiopeia » za 27 dec 2014, 17:20

....dan vliegen straks de onderdelen met een snelheid van zo'n 100.000 u/min rechtstreeks in je blok..... crybaby
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Turbo revisie

Berichtdoor Marten » za 27 dec 2014, 17:25

Precies hamersmiley
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Turbo revisie

Berichtdoor Otto C. » za 27 dec 2014, 18:50

Ik wel eens met een Saab hobbyist gesproken, die beweerde dat klusje gewoon zelf te klaren.
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: Turbo revisie

Berichtdoor PeterM » za 27 dec 2014, 18:51

Doe nog even mijn duit in het zakje. De situatie voor de turbo's in de 8 cilinders is anders dan voor de 6 -cilinders.
Het zijn geen universele turbo's. ze zijn inderdaad speciaal voor Maserati geproduceerd.

Hieronder een stukje tekst uit het topic: "Motorbesognes" met de conclusie van mijn zoektocht destijds:

" .....Voor jullie informatie: in de Otto en EVO zitten dezelfde turbo's van het merk IHI. Links en rechts subtiel verschillend. Model RHF5, type VM 36R en VM37 L , IHI partnrs. resp. VA 660027 en VA 660028.
Nu denk je: mooi die pik ik even op op het Internet. Mooi niet, het zijn exclusief voor Maserati geproduceerde types. De hoge aanschafprijs wordt onder meer veroorzaakt door de toegepaste lagering met kogellagers"....


De 3200GT turbo's ook IHI RHF5, maar dan VM38 R en VM39 L - subtiel verschillend van de QPIV maar vraag me niet de verschillen op te noemen. IHI partnrs heb ik niet maar zijn met googelen op deze type aanduiding wel te vinden.
Die RHF 5 serie is ook toepast in andere auto's maar het gaat om wat er achter "VM " komt.

Revisie (ook bij de gerenommeerde adressen in Amersfoort) gaat niet. De revisie setjes bestaan wel, maar bevatten slechts een gedeelte van de onderdelen die je eigenlijk zou willen vervangen, hebben een hoge prijs (ca. € 600), en een onbekende levertijd ... dat laatste gaf voor mij drie jaar geleden de doorslag: je kunt wel wat bestellen maar je weet niet of er ooit wat komt.

Nadat een gebruikt exemplaar was afgekeurd door mijn revisie "specialist" crybaby heb ik uiteindelijk ook de zoektocht naar een gebruikte turbo opgegeven en ergens met korting twee nieuwe gekocht.

Als je een gebruikt exemplaar vindt let dan op de speling op de as in axiale en in radiale richting. Radiale speling is een absolute "no go", op het punt "axiale speling" is de jury het nog niet eens.

Iemand als Buddy van de Wereld bouwt een turbo met een beetje axiale speling zonder aarzelen in: "gaat nog jaren mee". Die man weet echt wel iets van motoren. Dus ....

Op e-bay staan diverse gebruikte turbo's te koop hoofdzakelijk in Duitsland. Ook één nieuwe, uiteraard bij Ebersoldt / Modena. Aan de vraagprijs te zien zijn nieuwe slecht leverbaar rolleyes Voor dat geld heb je ook een compleet blok met 100.000 km.

Als je klant bent bij Franco zou ik daar zeker ook eens proberen.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Turbo revisie

Berichtdoor Alain » za 27 dec 2014, 19:53

Wederom bedankt voor de nuttige informatie. Eerst maar eens laten inwerken al die berichtjes. Haast heb ik gelukkig niet. Tijd gebruik ik dan ook maar meteen om het oude exemplaar geheel uit elkaar te halen. Ongetwijfeld draagt ook dat inzicht weer bij aan de aanpak die ik ga kiezen. Blijft toch ook een beetje de sport om defecten tegen redelijke kosten te repareren. Dit alles in de wetenschap, gelukkig al voor de aanschaf, dat het motto "geinig voor weinig" niet voor het rijden in een Maserati geldt. groet, Alain
Avatar gebruiker
Alain
 
Berichten: 89
Geregistreerd: di 22 okt 2013, 18:14

Re: Turbo revisie

Berichtdoor cassiopeia » za 27 dec 2014, 20:21

Bij Ebersoldt (Modena) kost de turbo van de 3200GT (nieuw) € 3.290 en voor de QPIV V8 "maar" € 1.390 terwijl het verschil toch minimaal zou moeten zijn. ik vraag me echt af, of ze toch niet uitwisselbaar zijn. Interessant is echter, dat de prijzen van Ebersoldt gelden " bij inlevering van het oude deel".Ergo: Ebersoldt gebruikt die defecte turbo's ergens voor. Worden ze dan toch ergens gereviseerd?
Laatst bijgewerkt door cassiopeia op za 27 dec 2014, 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Turbo revisie

Berichtdoor Marten » za 27 dec 2014, 20:24

Ik wens je veel succes met je overwegingen. Een turbo draait al zo 150.000 toeren per minuut. 1 foutje bij de revisie en er vliegen allerlei stukken met een noodgang de motor in met als gevolg torenhoge kosten en mega schade.

Ik heb veel gereviseerd, maar een turbo waag ik me echt niet aan.

Bij vervanging goed letten op koeling, olie aan- en afvoerleidingen (en eventuele filtertjes die daarin kunnen zitten) en bij de geringste twijfel de hele handel vervangen.
Ik weet niet of er stukjes van de oude turbo af zijn gebrokkeld, maar ga aanwezige intercoolers dan niet reinigen.

Bij een turbo waar brokjes af zijn alle slangen goed spoelen en intercooler zonder meer vervangen. Er zal maar een stukje schoep oid achtergebleven zijn dat ineens los komt en op hoge toeren de motor in gezogen wordt... hamersmiley
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Turbo revisie

Berichtdoor Marten » za 27 dec 2014, 20:27

@Cass, al zouden de turbo's te reviseren zijn, dit moet je echt aan specialisten overlaten, die de turbo ook kunnen testen met speciale apparatuur.
Ieder moet het voor zich weten natuurlijk, maar ik raad het echt met klem af om dit zelf te gaan doen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Turbo revisie

Berichtdoor Giulia » za 27 dec 2014, 20:56

Zo'n beetje de beste revisiebedrijven wat turbo's aangaat zitten beide in Amersfoort. Als zij het niet kunnenof doen vergeet het dan echt maar.

Beter kan je deze even bellen:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron