Oliedruk lijkt weg te vallen

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Oliedruk lijkt weg te vallen

Berichtdoor Alain » ma 04 mei 2015, 16:30

Beste....,
De vreugde was van korte duur. Hoewel mijn Maser 3200GT vandaag is goedgekeurd en ik een fantastische proefrit heb kunnen maken, ben ik in nineur. Na de proefrit van circa 60 km de auto weggezet om na een uur aan een nieuw ritje te beginnen. Wie schets mijn verbazing, stationair (te) weinig Oliedruk, circa 1,5 bar oplopend tot en kleine drie bij 2000 rpm en 5 bij 3000 rpm. Telkens als het toerental zakt gaat ook het rode lampje in de oliedrukmeter branden. De motor loopt ogenschijnlijk onveranderd goed, maar het drukmetertje en lampje baren mij zorgen.
Iemand ervaring met deze storing? Zou het de drukmeter zijn of de oliepomp. Is er een eenvoudige manier om de daadwerkelijke druk in het blok te meten?
Op voorhand bedankt voor antwoorden en/of andere tips Ruudsterrr5
Alain

Re: Oliedruk lijkt weg te vallen

Berichtdoor charles » ma 04 mei 2015, 17:46

s.h.i.t....self healing italian trouble
ofwel slechte electrische verbindingen/componenten, check je stekkers en dergelijke
charles

Berichtdoor Alain » ma 04 mei 2015, 18:15

Charles, bedankt voor de snelle reactie (en het meevoelen;-) Is dat echt aannemelijk, elektrische verbindingen?
Is er een manier om de oliedruk (relatief) eenvoudig te controleren?
Alain

Berichtdoor cassiopeia » ma 04 mei 2015, 18:33

Het door jou geschetste probleem komt mij zeer bekend voor. Ik rijd er al drie jaar mee rond. Het probleem doet zich af en toe voor, op onvoorspelbare momenten. Ook zijn er allerlei varianten van meteraanwijzing, oliedruklampje en tekstwaarschuwing in infopaneel. Zelfs de rare combinatie van maximale druk meter i.c.m brandend lampje komt met regelmaat voor. De eerste keer dat het probleem zich voordeed was in Italië. Dat geeft een schrikreactie. Vanaf daar Franco gebeld (waar ik mijn auto heb gekocht en waar hij wordt onderhouden). Die deed er heel laconiek over. Volgens hem komt het met regelmaat voor. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het een defecte druksensor. Die bleek bij mijn auto al eens vervangen te zijn. Het is best een prijzig onderdeel, ruim EUR 200 ex BTW/montage en ze zijn van slechte kwaliteit. Hij was dus nu vermoedelijk alweer defect. Ik ben daarna rustig doorgereden. Thuis heeft Franco niets kunnen vaststellen, want toen functioneerde alles weer normaal uiteraard. Oliedruk direct aan het blok gemeten, geen afwijking vastgesteld. Franco's advies was om het maar zo te laten en dat doe ik nu dus al drie jaar.

Zie ook:

http://www.m-erdmann.com/forum/showthread.php?tid=3076
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Alain » ma 04 mei 2015, 18:41

Cassiopeia, ook jij bedankt voor je reactie. Kun jij mij aangeven waar de druk rechtstreeks aan het blok gemeten kan worden?
Alain

Berichtdoor cassiopeia » ma 04 mei 2015, 18:50

Ik dacht dat het zo was dat je dan de sensor uit het blok moet schroeven en deze tijdelijk vervangen door een externe drukmeter. Techno weet wel waar hij precies zit: ik dacht in de buurt van de oliepomp. Dit is overigens het bewuste onderdeel:

http://www.eurospares.co.uk/searchResul ... +&S=183452

Het zit in de 3200GT maar ook in de qpIV.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Michele » ma 04 mei 2015, 18:52

Mijn 2.24v heeft jaren een beroerd tot niet functionerende oliedrukmeter gehad. Defecte sensor.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Alain » ma 04 mei 2015, 19:31

Oké, dat klinkt behoorlijk geruststellend. Op de tekening en onder de kap kijkend, krijg ik de indruk niet zomaar bij die sensor te kunnen. Klopt mijn (voor)gevoel of levert het verwijderen van het oliefilter voldoende ruimte op om de sensor te (de)monteren?
Alain

Berichtdoor Giulia » ma 04 mei 2015, 20:27

De waardes die je meldt is niks mis mee. Prima zelfs. Het zit hem in het feit dat er een verkeerd signaal komt wanneer hij naar stationair terugvalt. Zoals Charles zegt....slechte verbinding of sensor.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 04 mei 2015, 20:37

Er zal inderdaad wel een sensor oid defect zijn, maar laconiek kan ik hier als techneut toch echt niet over zijn.

Metertjes zijn er niet voor niets en moeten het gewoon doen.
Er kan een keer komen dat je denkt dat er niets aan de hand is en dan is het ineens janken geblazen.

Oliedruk en temperatuur zijn zo'n beetje de meest belangrijke meters die er zijn.

In mijn Kappa bijvoorbeeld doet de temperatuurmeter het niet, inmiddels ben ik er achter dat één of andere klungel ooit het instrumentenpaneel vervangen heeft en een verkeerd type heeft gemonteerd, en nu zijn Kappa's dan wel zo'n beetje de meest robuuste Lancia's ooit...maar komende zomer gaat-ie flink op zijn donder krijgen in de Franse Alpen en dan gaat die meter het echt gewoon doen.

Inmiddels heb ik een donor auto gevonden met waarschijnlijk het goede paneel, maar anders gaat deze jongen toch echt de elektronika in de auto aanpassen (getest en werkt, maar wil de auto origineel houden).
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)