De larini monteren (geen demper)

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

De larini monteren (geen demper)

Berichtdoor Dutchy » do 14 okt 2010, 12:53

Zo nu even tijd dan....

Gisterochtend de maser gebracht en weer terug naar huis met de bus om de Landcruiser op te halen voor de APK. Tijdens de inspectie van APK kwam ons aller Rudy binnen wandelen... leuke verrassing. De Diva stond nog buiten en ik kende de garage niet dus blij met de komst van Rudy. Het zijn rustige knutselaars daar... niets mis mee alleen een haastklusje moet je er niet uit laten voeren.

Na wat babbelen heeft Rudy geregeld dat de Diva op de brug kon en er aan de slag kon worden gegaan.

Afbeelding

De garagist duwde een gereedschap wagentje onze kant op met een blik van.... ga gerust je gang. Ehm ok.... no problem.
Ik keek wat twijfelend naar Rudy.. zo van heb je der zin in.... maar voor ik het wist had hij al een sleutel in de handen en was druk aan het werk. Aangezien hij de leermeester was stond ik natuurlijk al gauw bij de moeilijk bereikbare bouten boven de cats te prutsen.

Afbeelding

Het s even priegelen en zoeken naar de juiste stand van je sleutel om de bouten eruit te kunnen draaien. Hier even een woord van dank t.a.v. Luuk. Je had het al gezegd maar het feit dat je kopersmeer hebt gebruikt heeft absoluut geholpen. "(^&$@
Bouten zaten netjes vast en kwamen allemaal zonder noemenswaardige kracht inspanningen los. Dit duurt wel even omdat je steeds maar een kleine slag kunt maken. (over de gehele wissel genomen het meeste werk).

De lambda sondes moesten ook nog los evengoed als de ik noem het maar EGT sensoren (temperatuur meters uitlaat). We waren niet geheel op de hoogte welke functie deze hadden maar wellicht houden de sensoren de uitlaat temperatuur in de gaten als extra veiligheid. (mengsel)

Tot nu toe eigenlijk weinig problemen en de uitlaat was er dan ook na ongeveer een uur onder vandaan. We hebben beide de conclusie getrokken dat het een RVS uitlaat was. Zag er netjes uit maar wel wat krasjes op het middenstuk vanwege drempels die ze in de afgelopen jaren tegengekomen is.

Originele middenstuk plus cats... dit is 1 geheel.
Afbeelding

Intussen de Larini erbij gehaald... die zat overigens nog in de verpakking toen ik ze daar een dag eerder had afgeleverd.

naast elkaar origineel en vervanger.
Afbeelding

Wat meteen opviel waren de gaten voor de EGT en Lambda. Die zaten er twee maal in. De EGT was netjes geleverd met een dop zodat je degene die je niet ging gebruiken dicht kon maken. Het tweede lambda gat daar hadden ze helaas niet aan gedacht.... jammer want het is een kleine moeite om er een afdopper bij te leveren. De reden voor de dubbele gaten zal hem wel ergens liggen in het feit dat je dezelfde cat vervangers nog voor een ander model kunt gebruiken waar de lambda net even anders zit.

Kortom samen met Rudy in de Porsche even naar de plaatselijke hardware store. Helaas hadden we geen trap in de buurt om Rudy in de Landcruiser te laten stappen dus zijn we met de Porsche gegaan. Leuk hoor "de Porsche" pittige, snelle auto. Maser en Porsche hebben niets met elkaar te maken maar beide wel erg leuk om in te rijden en ieder op zijn eigen manier.... het is maar net zoals je het ervaart. We hebben twee doppen gehaald en meteen even een croissantje en een saucijzenbroodje bij de lokale Turkse bakkerij gekocht.

Doppen paste prima maar de EGT sensoren gingen er niet goed in. Het gat in de cats was te klein. Even wat uitgeboord en voila... opgelost.

Afbeelding

In elkaar zetten die handel. Dat ging even een stuk makkelijker want door het ontbreken van de potten kon je er ineens stuk beter bij. Helaas nog steeds met korte slagjes maar heel wat makkelijker dan met de cats. De eerste pijp zat er inmiddels op maar nog niet aangedraaid. Wat direct op viel was dat de pijp wel erg laag hing. Zo laag zelfs dat we begonnen te twijfelen of dit wel ok was. Eens kijken naar de beide systemen...ohoh... wat krijgen we nou?

wat een hoogte verschil....
Afbeelding

Afbeelding

Tja.... wat nu... doorgaan of stoppen... @#$ @#$
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Re: De larini monteren (geen demper)

Berichtdoor Dutchy » do 14 okt 2010, 12:55

Het middenstuk er maar eens bijgehaald.... AHAAA.... de uitloop van de pijpen van het center stuk liepen een stuk breder naar voren. Hmm dan maar eens een draai geven aan de cats... en ja hoor er was voldoende speling om de pijpen na het plaatsen van het middenstuk wat verder dan hoe het origineel zat naar buiten te draaien om zo weer wat in de buurt te komen bij de normale bodemvrijheid. Rustig verder monteren, lambdas er weer in (even tegen draaien en dan pas monteren om te voorkomen dat je de draden van de sensor helemaal in elkaar draait).

Klein beetje zweterij te zien ook...
Afbeelding

Naarmate alles meet op zijn plek zat viel het nog goed mee wat betreft bodemvrijheid. Ik zal het eerdaags ondervinden met de nieuwe opstelling want wij hebben 1 drempel die ik over moet om weg te komen en die raak ik altijd net (heul lichtjes maar).

Afbeelding

Alles goed gereedschap opgeborgen.. Rudy poetst nog even de laatste vlekjes weg... %$#@
Afbeelding

Eerst handen wassen, originele uitlaat in de Landcruiser en starten maar....

Mijn allereerste opmerking was... zeau... 1200 euro weg en qua geluid geen verschil. @#$ %$#@

Direct naar buiten gereden en even achter de auto gaan staan.... aahhhhh (zucht van verlichting) dat was een ander verhaal. Hier kwam een mooie diepe constante brom uit. Precies wat ik wilde.... een diep geluid. Pfewww ik was weer eens te snel met reageren. #@!$

Het was al laat en dus heb ik afscheid van Rudy genomen en zijn we beide op huis aan gegaan want ik moest immers nog terug met de bus om de Landcruiser op te halen. Wat een feest wanneer je echt gaat rijden en de toeren wat hoger komen. Je hoort binnen beduidend beter de motor... hmmm wordt ik blij van. Let wel.. geen irritant resonerend geluid. Willem stond mij thuis bij de garage op te wachten en had mij aan de overkant van de gracht al aan horen komen. Die stond dus ook met een grote grijns op zijn gezicht te kijken. Die machtige V8 is nu iets meer aanwezig maar ABSOLUUT niet te veel.

Rudy ouwe leermeester van me.... super bedankt voor je hulp en ik vond het echt gezellig om zo samen eens een klusje aan te pakken. applaus06 respect06

Wat betreft rijprestaties kan ik nog niet veel zeggen... dat zal na zondag wel blijken dus wordt vervolgd.....

Geluidsopnames??? Moet ik eens proberen of dat goed op de band terecht komt.... als ik even tijd heb.

Vraag voor Luuk.... mis ik nu een bodemplaat? Zat er namelijk geen onder... fotootje waar die er bij jou wel onder zit?
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Berichtdoor 3200_QPV » do 14 okt 2010, 13:00

Mooi verhaal, zondag kunnen we dan allemaal van je nieuwe sound genieten.

Neemt iemand opname apparatuur mee?
3200_QPV
Donateur

Berichtdoor lqpl » do 14 okt 2010, 13:34

Gefeliciteerd dut dat hij eronder zit. Die kleine set backs zijn natuurlijk weer heel herkenbaar. Hoort erbij. Tot zondag.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Vince » do 14 okt 2010, 13:38

Ben heel benieuwd hoe hij klinkt! adhd

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Giulia » do 14 okt 2010, 14:22

Geweldig verslag JP!

Ben benieuwd zondag....enne denk aan de camera adhd
Giulia
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » do 14 okt 2010, 15:34

Ben ook zeer benieuwd.
Er bestaat geen Larini voor de QP IV, zo zag ik.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Boomerang » do 14 okt 2010, 15:37

Kijk, da's een mooi verhaal weer.
Heel benieuwd naar de sound.
De bouten van de spruitstukken zijn WEL makkelijk te verwijderen met het juiste gereedschap.
Wanneer je de lichtere variant ratelset pakt (kleinere diameter doppen/pijpen) en de juiste combinatie verlengpijpen inclusief kruiskoppeling vlak achter de dop, draai je het zaakje in een paar minuten los.......

Welke bodemplaat denk je te missen?
Alles zit zoals het hoort.
Wijs anders even aan wat je mist op een parts-overvieuw van Eurospares.
Onder de motor zit/hoort iig niks.

Die thermokoppels hebben niets met het uitlaatgasregelcircuit te maken.
Zij meten alleen de temperatuur daar ter plekke en bepalen voornamelijk de temperatuur van de monoliten in de katalisatoren.
Er valt nu weinig meer te bepalen....

Die olie-smeerderij moet van de laatste tijd zijn, want ik heb het daar nooit gezien!
Kijk nog eens of alle boutjes van de kleppendeksels nog goed vast zitten.
Alle schroefbare alu delen van de cilinderkoppen worden afgedicht met rubberen pezen die in groeven liggen.
Die zouden hard geworden kunnen zijn.
Even het blokje er uit wippen en het spul vervangen.
Kan je meteen de axiaallagers mooi even checken. adhd

Rudy?!
Boomerang
Donateur

Berichtdoor volantevantage » do 14 okt 2010, 15:42

Watmotje ?
volantevantage
Donateur

Berichtdoor Vince » do 14 okt 2010, 15:46

cassiopeia schreef:Ben ook zeer benieuwd.
Er bestaat geen Larini voor de QP IV, zo zag ik.

Er is vast wel een RVS-boer die een paar mooie pijpjes voor je kan maken....

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)