Kayser klep (remmen)

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Kayser klep (remmen)

Berichtdoor Dutchy » do 14 okt 2010, 14:45

Project remmerij Kayserklep

Dit verhaal is een tijdje geleden begonnen en uitte zich in het verdwijnen van de rembekrachtiging. Een zeer vervelend gebeuren want de remmerij is dan echt 60 procent minder en dus is je remweg veel langer. Op de dag dat ik met Danny vanuit hilversum Luuk en Rudy zou ontmoeten op het Loo kreeg ik even een wat vervelende ervaring met dit fenomeen. Ik reed 120/130 en moest ineens even aardig remmen vanwege de werkzaamheden op de A1. Normaal is dat geen probleem maar dit keer moest ik qua pedaalkracht vol in de ankers, 4 tot 5 keer harder trappen om de auto op tijd tot een lagere snelheid te brengen. Jaja daar schrik even van aardig van.. @#$%

Aangekomen bij Danny de PC erop maar daar werden we niet wijzer van. Wat dan.... Ja Luuk bellen... die weet het wel. %$#@
Na enig geneuzel en denkwerk gekomen tot de op/overslag slag tank voor de daadwerkelijke rembekrachtiging. Die ziet er in de maser zo uit.. tenminste wat je er zo van kan zien. Het blauwe dopje gaat die tank dus in. Je kunt aan het toerental trouwens ook merken dat er iets niet klopt... die gaat namelijk wat zingen tussen de 1000 en 1200 toeren.

Afbeelding

In dit tankje zit een vacuum dat gecreeerd wordt middels een slang via het inlaatspruitstuk en weer door naar de rembekrachtiger geleid wordt. Dat vaccuum helpt vervolgens de hoofdremcilinder van de rembekrachtiger te laten functioneren. (zo niet graag verbeteren)

Ben je nou de rembekrachtiging kwijt kan dat dus oa liggen aan het feit dat je geen vacuum meer hebt om de hoofdremcilinder aan te sturen. Hoe check je dat nou?

Je kunt als eerste proberen dat blauwe dopje zoals hierboven op de foto aangegeven eens uit de tank te trekken. Wanneer dat erg lastig gaat (wel aardig wat kracht gebruiken) heb je dus nog vacuum. Normaliter behoor je die er dus niet zomaar uit te trekken... wanneer dat wel gebeurd hoor je een goede sis wegens het verbreken van het vacuum. Je kunt dan wel stellen dat je ene lek hebt in het systeem. Check de slangen klemmen en de Kayserklep

Deze dus..
Afbeelding

Dit is een samengeperst kunstof kleppenhuis. Bij mij lag deze in twee delen achter de motor en was dus stuk... dit moet namelijk echt een volledig gesloten systeem zijn. We zijn er dus uit wat het probleem is en er moet een nieuwe klep komen. Zo gezegd, zo gedaan bestelt bij Hessing en dat kostte 126 euro. Ze wisten het nummer daar uit het hoofd want het blijkt die dingen gaan wel vaker stuk.
Het idee was om deze in eerste instantie weer aan elkaar te lijmen maar bij nader inzien is die 126 euro wel een investering in het behoud van de veiligheid. Remmen speelt daar toch wel een aanzienlijke rol in... ":{&

Hoe te werk...

Trek de blauwe dop uit de tank. (kan dus een lichte sis geven)
Afbeelding

Afbeelding

Haal de ene helft van de Kayser klep van de slang af. (dit kan lastig gaan.. ik heb de slang een klein beetje verwarmd en dat scheelde een hoop)

Je ziet hier ook dat 1 van de rubbertjes beschadigd is.
Afbeelding

De andere kant van de klep heeft twee ingangen. 1 naar inlaatspruitstuk en de ander naar de luchtfilters. Die tweede slang is mij niet geheel duidelijk wat daar de reden van is maar ik denk dat die is om het vacuum te balanceren qua druk. Je kunt iets natuurlijk niet oneindig vacuum blijven trekken. (wellicht weet iemand het beter)

Haal de slang die naar het luchtfilter gaat er ook af. Je kunt daar allemaal net bij. Niet echt makkelijk want er liggen veel kabels over heen en de locatie is in het midden tegen het schutbord aan.

Ik heb zelf alles met een dop gedaan en niet een schroevendraaier.
Afbeelding

Leidt nu de laatste slang (richtig inlaat spruitstuk) met het resterende deel van de Kayserklep onder langs naar de andere kant van de draden dit geeft je namelijk meer ruimte om de andere helft van de klep van de slang af te halen.

Afbeelding

Smeer een beetje vet op de klep zodat deze makkelijker weer in de slang te krijgen is. Ben je toch bezig, meteen even een rvs klemmetje erop.

Druk de slang onderlangs weer terug richting het vacuum tankje zodat je de luchtslang en het slangetje met de blauwe knop weer kan monteren. Let bij het vastzetten op dat je het blauwe kapje eerst even de juiste kant op richt en onder de juiste hoek weer vast zet. Je wilt namelijk niet dat je druk moet uitoefenen op de slangen om hem weer in de tank te kunnen zetten.

Alles nog een keer checken en testen. Trap je rem niet in en laat de motor 2 a 3 minuten even stationair draaien. Dit zal zingend gebeuren tussen de 1000 en 1200 toeren totdat de motor het vat weer op druk heeft en het toerental weer terug gaat naar de 1000 toeren.

Resultaat... perfect! "(^&$@ Ze remt weer als nooit tevoren!
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Re: Kayser klep (remmen)

Berichtdoor Boomerang » do 14 okt 2010, 15:57

Mooi verhaal.
Tja, jullie telefoontje met de info dat je vrijwel geen remmen had + een zagend stationair toerental, maakte mij snel duidelijk dat er in het vacuumcircuit iets niet in de haak moest zijn.

Achteraf had volgens mij ook MhoV2 hier al eens een keer een ervaring mee gehad meen ik.
De tweede aansluiting met klep speelt ook een rol in het carterdamp afzuigcircuit.
Niet alle 3200's hebben trouwens deze Kayserklep.
Laatst bijgewerkt door Boomerang op do 14 okt 2010, 16:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Dutchy » do 14 okt 2010, 16:14

Ja klopt Marcel had hetzelfde probleem gehad. Niet alle 3200 hebben er eentje maar hij komt zeker wel in een aantal masers voor. Verschillende modellen dus. Ik begrijp uit jou reply dat het KayZer met een Z is?
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Berichtdoor Boomerang » do 14 okt 2010, 16:16

Dutchy schreef: Ik begrijp uit jou reply dat het KayZer met een Z is?

Hoe kom je daar nou bij?
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Dutchy » do 14 okt 2010, 16:28

@#$% hmm vooruit maar weer ik zal het wel verkeerd gelezen hebben dan... %$#@
Dutchy

Berichtdoor Vince » do 14 okt 2010, 16:39

Dutchy schreef:@#$% hmm vooruit maar weer ik zal het wel verkeerd gelezen hebben dan... %$#@

Dit staat er bij jou niet bij?

Laatst bijgewerkt door Boomerang op do 14 okt 2010, 17:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Keer terug naar 3200GT(A)