Versnellingsbak

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Versnellingsbak

Berichtdoor MrSelected » zo 09 aug 2015, 14:14

Heb wel een proefrit gedaan, maar merkte het pas na dag 2. Dacht eigenlijk dat ik gewoon moest wennen aan de bak van een 'sportwagen' en/of Maserati. Maar begint nu wel een beetje op te vallen. Kan ook normaal zijn, ik reed hiervoor in een BMW 735i dus ik ben qua bijgeluiden een beetje erg verwend.

Blok draait verder perfect, turbo's doen ook goed mee en qua onderstel doet hij het ook super. Nergens trillingen of dat soort zaken.
MrSelected

Berichtdoor Giulia » zo 09 aug 2015, 14:29

Bak hoort normaal te schakelen zonder bijgeluiden of stroefheid dus helemaal oke is het niet. wat de trillingen betreft...al op hogere snelheid gereden? Daar manifisteert het zich meestal.
Giulia
Donateur

Berichtdoor koen2224v » zo 09 aug 2015, 17:25

Heb nog wel 6 bak getrag voor een 3200GT met 45.000km op de teller.
koen2224v

Berichtdoor Marten » zo 09 aug 2015, 19:46

Ik neem aan dat er garantie op zit?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor MrSelected » zo 09 aug 2015, 19:52

Giulia schreef:Bak hoort normaal te schakelen zonder bijgeluiden of stroefheid dus helemaal oke is het niet. wat de trillingen betreft...al op hogere snelheid gereden? Daar manifisteert het zich meestal.

"Hogere snelheden" valt wel mee, iets van de 200 wel even aangetikt.

Woensdag gaat hij terug, zal alles even aangeven en dan zien we wel. lachert
MrSelected

Berichtdoor Boomerang » ma 10 aug 2015, 10:31

Hand bakken zijn sowieso wat ruig, wat speling op diff / cardanas verergert het beeld.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Jac » ma 10 aug 2015, 19:59

Dat klopt wat Boomerang zegt. Ik heb ook 2x een 3200GT gehad met een handgeschakelde bak. Prachtige beleving.
Maar die speling merk je wel. Zeker in koude toestand als de motor nog wat bokkig is en wakker moet worden.
Ook schakelde deze in koude toestand wat stijf.

Momenteel heb ik als dagelijkse auto een handgeschakelde QP 4 nadat ik de Ghibli voorlopig geschorst heb.
Andere versnellingsbakken natuurlijk. Maar ook deze auto's rijden en schakelen in warme toestand beter en daardoor bizar fijn.

Bijgeluiden bij schakelgangen hoort natuurlijk niet. Het diff hoor je echter vaak wel wat "klakken".
Handgeschakelde V8 exemplaren hebben wel een redelijk hoog verbruik van koppelingsplaten. Ik heb al meerdere exemplaren gezien waarbij er bij 100dkm al twee keer de koppeling is vervangen (bezig met zijn 3e dus).
Ik geef gebruik van de turbo daarbij ook een beetje de schuld. Met slippende koppeling wegrijden en inkomen van turbo's slijten ze stevig van. Dat was al bij oude Biturbo's zo (ook zo bij mindere exoten als de Renault 5 GT turbo destijds). Niet iedereen heeft tenslotte een fluwelen voet om dit soort auto's helemaal correct aan te voelen. Kijk dus ook even naar de koppeling.
Jac
Donateur

Vorige

Keer terug naar 3200GT(A)