Koplampen van linksrijdend naar rechtsrijden

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Koplampen van linksrijdend naar rechtsrijden

Berichtdoor Jaws1966 » wo 02 sep 2015, 18:28

Beste allemaal,

Ik heb via Duitsland een 3200 GT uit Japan gehaald. Prachtige auto maar de auto komt uiteraard niet door de APK met de lampen die een lichtbeeld hebben voor een land waar ze linksrijden. Aangezien de koplampen achter het glas meegespoten zijn in kleur (in mijn geval quartzo dolomite = champagne-achtig lichtbruin), kun je niet zomaar twee andere koplamphouders met de juiste lampen/lenzen erin monteren. Daarnaast begrijp ik van Europarts dat hun leverancier de koplampenunits niet meer maakt, anders had ik ze direct gekocht, want ik wil natuurlijk wel met de auto kunnen rijden, dus er moet een oplossing komen.

Ik denk zelf aan het openmaken van de koplampunit (zijn waarschijnlijk gesealed met kit oid) en dan vervangen van de lamp, zeg maar de lens, want daarin zal het lichtbeeld wel bepaald worden. Uiteraard het liefst met een orginele lamp/lens, anders met een lamp uit een Europese auto die het meest dichtbij komt. Misschien kan ik via een onderdeelnummer uitzoeken waarin ze nog meer zitten, want de fabrikant zal toch niet speciaal alleen voor de 3200 GT lampen hebben gemaakt. De monteur bij een Alfa garage die ook Maserati's onderhoudt, dacht bijvoorbeeld aan een Alfa 166. Anders wordt het rondrijden met een stel donker grijze of zilveren koplampunits die wel nog tweedehands via ebay e.d. te krijgen zijn en dat is toch wat minder.

Zijn er mensen die meer ervaring hebben met dit probleem. Het openmaken van de koplampunit. Vervangen van de lenzen etc. Iedere suggestie is welkom.

Mvgr, Jaws

Ps: ook zonder APK blijf ik natuurlijk verliefd op de auto. Love5
Jaws1966

Re: Koplampen van linksrijdend naar rechtsrijden

Berichtdoor Maser73 » wo 02 sep 2015, 19:44

Allereerst proficiat met je aankoop!

Wat ervaring met autos uit Japan, alleen niet de 3200. Check iig eerst goed of je echt nieuwe units nodig hebt. Vele verlichtingunits vanaf jaren 90 kunnen handmatig omgezet worden met een paar schroefjes. Uiteindelijk is alleen verdraaien van reflector nodig in tegenstelling tot het vervangen van het glas bij bijv oudere H4 verlichting.

Ik heb mijn 3200 niet hier staan dus kan niet ff kijken en niet zeker of je er van bovenaf bij kan anders met wiel eraf en plastic cover binnenzijde wielkast (zit vast met een paar klipjes) kun je bij de koplampunits en afstelmogelijkheden. In iig moeite waard om te checken of na te vragen bij een Maserati dealer.

Zet overigens ook je mistlamp achter om. Bij de RDW is de teogangskeuring tot NL wegen wat zwaarder bij auto geïmporteerd van buiten de EU ookal is het een EU auto.....

Overigens ben benieuwd hoe intressant het is geweest om een 3200 uit Jp te halen na afrekening bpm, btw, invoerrechten etc uitgaande dat ie nog niet op Duits kenteken staat anders waren de lichten al wel omgezet. Aanbod van lage km exemplaren is nog best goed in EU en prijzen relatief laag. Scheelt het veel of is het een bijzonder exemplaar?
Maser73
Donateur

Berichtdoor Danny » wo 02 sep 2015, 20:15

Het dimlicht van de 3200 units is afkomstig uit lens/projectie lampen. Ik heb altijd begrepen dat deze (in tegenstelling tot reflector units) gemakkelijk af te stellen zijn.

Ik zou ook even de search functie van sportsmaserati.com gebruiken op deze vraag. Succes!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » wo 02 sep 2015, 20:21

Volgens de website van Eurospares zijn er alleen linkse en rechtse units. Er is wel een relatie met de carrosseriekleur, maar niet met RHD en LHD. Volgens mij behoeft er zodoende niets structureels aan de lampen gewijzigd te worden. Mogelijk idd wel een afstelling.
Zie hiertoe ook het Britse forum:
http://www.maseratiforum.co.uk/4200%2F3 ... 862/tm.htm

De prijzen van de 3200GT in Japan geven geen aanleiding om hem daar te kopen, gelet op de hoge bijkomende kosten. Wel is bij Japanse exemplaren de onderhoudstoestand vaak bovengemiddeld en de kilometrage benedengemiddeld.

http://www.goo-net-exchange.com/
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Keer terug naar 3200GT(A)