Pagina 1 van 1

gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016, 11:16
door Boomerang
Een eventuele kandidaat 3200 heeft een gescheurd uitlaatspruitstuk.
Ik kan hierover niet heel veel vinden.
Mag je er van uit gaan, dat een auto waarbij dit (o.a.) aan de hand is, te ruig is gebruikt mbt warm rijden, of komt dit toch ook wel spontaan voor?

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016, 11:22
door koen2224v
430-racing-ghibli hebben het allemaal links,en qp/3200 allemaal rechts,spruitstukken worden veel te heet,en koelen weer af en scheuren,probleem heet gietijzer

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016, 11:30
door Boomerang
Koppakking is ook lek, de combinatie doet me vermoeden dat de eigenaar niet zorgvuldig is omgesprongen met de techniek.
Tja, wordt een kwestie van onderhandelen en een gok durven nemen denk ik.

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016, 11:31
door koen2224v
2000 euro bieden en naar mij toe brengen!hoor wel wanneer je komt.

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016, 12:51
door Giulia
Scheuren bij de boutgaten van de flensen meestal toch?

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016, 12:53
door Techno
Boomerang schreef:Koppakking is ook lek, de combinatie doet me vermoeden dat de eigenaar niet zorgvuldig is omgesprongen met de techniek.
Tja, wordt een kwestie van onderhandelen en een gok durven nemen denk ik.


Als de prijs goed is...... Overigens is gietijzer eigenlijk niet het juiste materiaal i.v.m. optredende materiaalspanningen bij uitzetten en weer krimpen. Maar het is lekker goedkoop hè.... Je kunt er zelf wel voor zorgen dat het afkoelen geleidelijk gaat, dat helpt wel iets. Dus niet meteen motor na een snelle rit uitzetten bij de benzinepomp, maar een minuutje laten nalopen.

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016, 14:29
door PeterM
Ik heb dat nog niet meegemaakt (afkloppen) maar het is de combinatie van ontwerp, materiaalkeuze en lomp of ondeskundig gebruik.
Warmte huishouding in de bi-turbo V8 is zoals bekend niet goed - zie topic: "Tanto calore....etc".

Kees van Stokkum heeft ooit eens verteld dat de Ferrari ingenieurs die in 1997 aan het bekijken waren wat ze nu eigenlijk hadden gekocht zich rot schrokken toen ze zagen wat er gebeurde als je de V8 in warme toestand uitschakelt. Er schijnt een enorme opslingering van temperatuur plaats te vinden.
Vandaar ook alle lieden - Danny- die hebben geëxperimenteerd met een elektrische waterpomp die onafhankelijk van het motortoerental voor circulatie zorgt.
Toepassing in de 3200GT schijnt na bepaalde ingrepen van Ferrari-kant beter te zijn dan de toepassing in de QPIV - ben er tot dusver niet achter wat ze veranderd hebben en ik zal je niet vermoeien met speculaties. In ieder geval: je moet iets beter je best doen om het kapot te krijgen.

Ter relativering: wij zijn natuurlijk op de hoogte van deze kwetsbaarheid en hebben het dan over barbaren die zo'n auto misbruiken. Het hoeft natuurlijk niet per sé lomp gebruik te zijn. Een normale auto kun je aan en uit zetten wanneer je wilt zonder dat er iets scheurt.
Als je dat gewend bent en dan geen rekening houdt met de gebruiksaanwijzing van een Maser is een ongeluk zo gebeurd.

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016, 15:32
door Dennis
Spruitstuk demonteren, de plek waar de scheur is diep uitslijpen vervolgens op een stuk ijzer van 3 cm vastbouten en dan lassen met gietijzer electrode. Heb hier al goede resultaten mee gehad, meestal treedt dit op op plekken waar de afzonderlijke uitlaatstukken bij elkaar komen. Van weinig materiaal naar veel materiaal. Je moet wel een ijzeren hulpstuk maken om het spruitstuk op te monteren om zo het "gooien" van het materiaal tegen te gaan tijdens en na het lassen.

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016, 23:50
door Marten
De boutgaten dan allemaal iets "opruimen" helpt ook, deden we al bij de Alfa Nord spruitstukjes.