Pagina 2 van 3

Re: Tractorgeluid na overhaul

BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017, 20:04
door Jaws1966
@Cassiopea:

Zeker iets waar we ook aan dachten, gezien het geluid. We hebben de timing nagelopen en zelfs de distributieriem opnieuw goed gezet op de juiste markeringen en alle klepspelingen nagemeten. Compressie op alle cilinders gemeten. Timing lijkt niet het probleem te zijn. Alleen bij cilinder 1,2,3,4 en 5 wordt de uitlaat bij het spruitstuk warm en is er een vonk als je de bobine los maakt en een losse bougie erin steekt en aarde maakt.

@Marten:

Inderdaad van Forza begrepen dat op stekker A de stuurdraden (1 van de drie op de bobine) de ECU in gaan. De zwarte draad per bobine gaan per kant samen naar de massa die verbinden is met een oog aan een massa contact. De derde draad is de plus waar als het contact aan staat altijd continue spanning op moet staan. Dat gebruikt de bobine om de vonk te maken zodra de stuurdraad dat aangeeft. Op stekker A wordt positie 3 van de negen niet gebruikt. Cilinder 6 wordt aangestuurd door positie 1, 5 door 7, 8 door 5 en 7 door 6. Er zit vast logica in?! Van het weekend maar eens rustig alles doormeten. De aarde, de stuurdraden vanaf de ECU tot de bobine (uiteraard met alles los om niets te beschadigen).

@lqpl:
Als ik er dan niet uit kom, wordt het toch eens met as-motorsport bellen of ze 'm kunnen uitlezen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Re: Tractorgeluid na overhaul

BerichtGeplaatst: za 10 jun 2017, 11:53
door Jaws1966
Weer een stapje verder. De drie draden aan de bobine per cilinder gemeten. De eerste draad is de voeding, de tweede de aarde, de derde de stuurdraad. Met contact aan geven de draden ca. 12V, 0V, 12V. Ik heb begrepen dat de stuurdraad in rust 12V geeft om de bobine te beschermen. Zodra de motor gaat lopen geven de cilinders die goed lopen op de draden ca. 12V, 0V en 0,12V. Met andere woorden de stuurdraad geeft een stuursignaal dat zo snel op en neer gaat dat mijn multimeter 0,12V ziet. De draden aan de bougie/bobine die geen vonk geven, doen 12V, 0V en 12V. Dus die komen niet in de modus dat er stuurinformatie doorkomt. Terug naar de tekeningen om uit te vinden waar dat wordt geregeld . Ik kom uit bij de ECU, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Ik ben bang dat ik er niet uit ga komen. Iemand nog een idee?

Re: Tractorgeluid na overhaul

BerichtGeplaatst: zo 11 jun 2017, 14:27
door Marten
Toch vreemd dat na een mechanische reparatie aan een verder goed draaiend blok ineens 3 cilinders niet mee doen. Nog vreemder dat, zoals ik het lees, ineens van 3 cilinders allemaal het stuur signaal niet meer werkt op de bobines, die elk afzonderlijk aangestuurd horen te worden.
Een ECU kan defect raken, maar dat gebeurt echt maar zelden en zeker niet spontaan. Is er echt nergens een massa'tje los of ergens in een stekker een pootje terug gedrukt of verbogen oid?

Re: Tractorgeluid na overhaul

BerichtGeplaatst: zo 11 jun 2017, 18:34
door Boomerang
Het barst van de massa kabeltjes met oogjes die onder een moer op het blok zitten bij een 3200blok. Als er zoveel los is gehaald, Kan er snel eentje vergeten zijn.Eens met Matten, ecu defect lijkt mij ook heel sterk.

Re: Tractorgeluid na overhaul

BerichtGeplaatst: zo 11 jun 2017, 18:36
door Boomerang
Spellingscontrole...zucht.

Re: Tractorgeluid na overhaul

BerichtGeplaatst: zo 11 jun 2017, 21:24
door Marten
woot

Re: Tractorgeluid na overhaul

BerichtGeplaatst: za 24 jun 2017, 16:07
door Jaws1966
Alle draden nog een keer doorgemeten en helaas geen oplossing gevonden. Moest toch echt aan de ECU liggen.Louwman en diverse experts geraadpleegd. Zelfs een tester gekocht Foxwell N510 met Maserati specifieke software in China via Aliexpress. Geen foutmeldingen en toch ook niet alles kunnen uitlezen ondanks dat de tester het op de Alfa Romeo 147 het wel goed doet en ook met de Maserati goed lijkt contact te krijgen. Enige oplossing toch maar op de trailer naar Louwman, want daar kan men de computer uitlezen en de software opnieuw erop zetten. Helaas blijkt al snel bij Louwman dat de ECU niet meer opnieuw te voorzien is van nieuwe software en de ECU inderdaad stuk is. Nieuwe is inmiddels besteld. Prijsverschil met een gebruikte, gebrek aan garantie, levertijd en de kans dat je niet de nieuwste en juiste versie krijgt, is het me niet waard. Over tien dagen is de computer vanuit de fabrikant binnen. Dan nog erin zetten. Prijsschatting totaal is die van een mooie nieuwe Apple Laptop zullen we maar zeggen. Maar daarna kan ik dan hopelijk weer rijden. Allemaal bedankt voor jullie hulp en steun en als ik weer kan rijden, laat ik het weten.

Re: Tractorgeluid na overhaul

BerichtGeplaatst: za 24 jun 2017, 19:07
door lqpl
Jammer van de kosten maar fijn dat het probleem verholpen gaat worden. Nog niet eerder van een kapotte ECU gehoord. Is de ECU los geweest? Bij de 968 bijv. mag je de ECU niet aan de stekker koppelen als de accu aangesloten is want anders prrrrt.

Re: Tractorgeluid na overhaul

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2017, 14:40
door Jaws1966
Enige wat ik kan bedenken is dat de auto een aantal maanden zonder accu heeft gestaan. Overigens ter correctie, de tester die ik heb gekocht is de Foxwell NT510 Maserati.

Re: Tractorgeluid na overhaul

BerichtGeplaatst: ma 26 jun 2017, 08:45
door Otto C.
Ik zou ook nog even de massalits tussen het motorblok en het chassis controleren. Bij mijn QP zaten er twee t.h.v. de startmotor. Deze zijn waarschijnlijk los geweest. Als ze niet goed vast zitten gaan ze weerstand maken en gaat de startstroom een andere weg zoeken. Door de ecm bijvoorbeeld.