Gasklephuis (ETM) 3200GT.

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Gasklephuis (ETM) 3200GT.

Berichtdoor Boomerang » za 23 okt 2010, 19:50

Het meest beruchte onderdeel van een 3200GT, is het electonisch bestuurde gasklephuis van Magneti Marelli.
Afbeelding
Deze units worden ook gebruikt op sommige modellen van lamborghini ( 4 stuks!):
Afbeelding

Toch is de unit vooral in grote aantallen geproduceerd voor verschillende modellen van Volvo.
Afbeelding

in plaats van de gebruikelijke gaskabel met een simpele positiesensor op de gasklep, wordt nu een borstelloze electromotor gebruikt voor het openen van de gasklep.
Deze motor ontvangt zijn commando's van de regel-electronica in het gasklephuis, die de opdrachten van het motorstuurapparaat uitvoert.
Omdat de motorsturing moet weten of de gasklep is aangekomen op de bedoelde positie, wordt door middel van twee fragiele potentiometers aan de motorsturing teruggemeld of dat is gelukt.
Dáár hebben we meteen de botleneck van dit gasklephuis te pakken.
Afbeelding
Dit zijn weerstandsbanen die zijn opgedampt op een dunne folie.
Over de folie lopen metalen harkjes, die er voor zorgen dat het weerstandsmateriaal langzaam maar zeker wordt weggeraspt.
Afbeelding
Om veiligheidsredenen worden er twee variabele weerstanden gebruikt en wanneer de meetwaarden van de twee weerstanden te veel van elkaar gaan verschillen, gaat de motorsturing de hele zaak in een veilige, zogenaamde "limp home mode" brengen.

Tijdens een programma van Radar, werd een perfecte slijtagevrije oplossing gepresenteerd voor de veel verspreide units van Volvo modellen.
Na het zien van dat programma, heb ik contact gezocht met de firma die de conversie realiseerde, met de vraag of ze dit ook voor de ETM's van onze Maserati's konden doen.
Na een lange testperiode, wat tegenslagen en teleurstellingen, is het uiteindelijk tóch gelukt om de units definitief omgebouwd te krijgen naar de contactloze variant.
Het hart van de ombouw vormt dit onderdeel:
Afbeelding
Een Hall sensor-ic vertaalt het aan de gasklep-as meedraaiende magnetische veld van een cilindervormige magneet, in passende signalen voor de motorsturing.
Na montage en revisie, zien de contactloze versies er uiteindelijk zo uit:
Afbeelding

De units zijn in NL verkrijgbaar via Franco Auto in Kwintsheul.
Laatst bijgewerkt door Boomerang op zo 24 okt 2010, 10:38, in totaal 6 keer bewerkt.
Boomerang
Donateur

Re: Gasklephuis (ETM) 3200GT.

Berichtdoor Dutchy » za 23 okt 2010, 21:02

hey... was dit niet al eens gepost? %$#@

Goed werk Luuk... thnx (&%#
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Berichtdoor Brrt » zo 10 apr 2011, 14:07

Waneer is nu je ETM op?? dit vraag ik omdat mijn ETM 2 min lang een piep toon geeft en zolang de piep hoorbaar is, de auto niet aanslaat. zodra na 2 min de piep verwenen is, is het tik en lopen.
Zodra je stil valt, ben je dus verplicht om 2 min te wachten voordat ze weer aanslaat.. en als je de auto even stil zet om de kofferbak te openen duurt dit ook min 2 min..

alvast bedankt
Brrt

Berichtdoor Boomerang » ma 11 apr 2011, 21:41

Brrt schreef:Waneer is nu je ETM op?? dit vraag ik omdat mijn ETM 2 min lang een piep toon geeft en zolang de piep hoorbaar is, de auto niet aanslaat. zodra na 2 min de piep verwenen is, is het tik en lopen.
Zodra je stil valt, ben je dus verplicht om 2 min te wachten voordat ze weer aanslaat.. en als je de auto even stil zet om de kofferbak te openen duurt dit ook min 2 min..

alvast bedankt

Op kontakt een pieptoon geven is normaal, maar je moet onmiddelijk kunnen starten.
Er is bij jou duidelijk iets niet in orde ben ik bang.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Vince » ma 11 apr 2011, 22:11

Boomerang schreef:Er is bij jou duidelijk iets niet in orde ben ik bang.

Als de Maserati maar okee is.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 11 apr 2011, 22:20

Bij wie is wél alles in orde? ":{&
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Brrt » di 12 apr 2011, 05:59

toen ik de auto pas had, kon ik ze wel direct starten. nu draait de startmotor perfect rond maar slaat niet aan.
sja of de rest goed is weet volgens mij niemand. al gaf het een goed gevoel om geheel schone kleppen te zien bij het stellen. als ik vrijdag geen meeting heb in frankrijk (weet ik vandaag pas) dan rij ik naar jorrit toe.
Brrt

Berichtdoor Boomerang » vr 17 jun 2011, 19:59

Vandaag kreeg ik van een betrouwbare buitenlandse bron (dealer) te horen dat Maserati (momenteel?) de ETM NIET kan leveren!
Je zal van het bestaan van onze goede oplossing maar niet op de hoogte zijn en de auto dus aan de kant moeten zetten.
Het gevolg van zo'n verhaal, zeker wanneer het op waarheid berust, is waarschijnlijk een nieuwe dreun voor de waardeontwikkeling van de auto's.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Vince » vr 17 jun 2011, 21:47

Leren ze het dan nooit?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor PeterM » za 18 jun 2011, 12:06

Hèt moment om reclame te maken op de diverse fora en gebruikerspanels.... tell them!
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)