Prototype contactloze gaspedaalpotmeter!

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Prototype contactloze gaspedaalpotmeter!

Berichtdoor Giulia » za 07 mei 2011, 09:08

stijn schreef:
Vince schreef:Biturbo's zijn sowieso lastig elegant over een dorpje te loodsen.
Dat is echt een kunst...

Bedoel je daarmee het "bokken" bij lage snelheden? Laatst zei mijn dochter mij vriendelijk toen de 2.24v hevig bokte bij +/- 25 km/h dat ik totaal niet kon auto rijden. (*

Wat een kennis heeft dat meissie zeg...hulde!
Giulia
Donateur

Berichtdoor stijn » za 07 mei 2011, 09:24

Giulia schreef:Wat een kennis heeft dat meissie zeg...hulde!

Je volgende auto slijt je maar aan een ander &*%$#@
Maarre, werd hier wel het bokken bedoeld?
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor Martino » za 07 mei 2011, 10:10

Ik vond mijn 2.24v en Ghibli GT's zeer makkelijke en vergevingsgezinde auto's. De 3200 is een heel ander verhaal dat je eerst moet ervaren denk ik. Het gaat niet om bokken dat je kunt voorkomen door in de juiste versnelling / toerental te rijden. Bij de 3200 heb je voor je gevoel een pedaal(intrap)slag van 1 cm tussen geen gas en vol gas. Om oproken van banden of koppeling te voorkomen bij wegrijden kun je het beste weinig tot geen gas geven om de koppeling op te laten komen en dan pas gas te geven. Ik vroeg me af of de "pedaal intrap slag" electronisch vergroot kan worden om het gas geven wat makkelijker te kunnen doceren.

Dames voorbeeld: mijn dame kan prima autorijden (en file parkeren) en reed zonder problemen en met veel plezier in de V6 biturbo's, maar deze slaat ze graag over ;-).
Maserati Gransport 2006 - BMW Z4 3.5is 2014 - BMW M3 DCT 2010
Martino
Donateur

Berichtdoor Vince » za 07 mei 2011, 13:01

Ik bedoel inderdaad het bokken, Stijn. Vergezeld van het mooie klokkende geluid van de kruiskoppeling bij lastwissel.

@Martino, je hebt totaal andere ervaringen dan ik met de auto's. Grappig.
Exemplaristisch?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Emilio » za 07 mei 2011, 14:24

Martino schreef:Ik vond mijn 2.24v en Ghibli GT's zeer makkelijke en vergevingsgezinde auto's. De 3200 is een heel ander verhaal dat je eerst moet ervaren denk ik. Het gaat niet om bokken dat je kunt voorkomen door in de juiste versnelling / toerental te rijden. Bij de 3200 heb je voor je gevoel een pedaal(intrap)slag van 1 cm tussen geen gas en vol gas. Om oproken van banden of koppeling te voorkomen bij wegrijden kun je het beste weinig tot geen gas geven om de koppeling op te laten komen en dan pas gas te geven. Ik vroeg me af of de "pedaal intrap slag" electronisch vergroot kan worden om het gas geven wat makkelijker te kunnen doceren.

Dames voorbeeld: mijn dame kan prima autorijden (en file parkeren) en reed zonder problemen en met veel plezier in de V6 biturbo's, maar deze slaat ze graag over ;-).

Klilnkt als dat ie opnieuw gecalibreerd moet worden ofzo - en volgens mij kan dat ook. Weet alleen niet hoe. Misschien later vanavond even zoeken in de service manual...

De 3200GT's die ik gereden heb (wel allemaal Automatica's) waren allen zeer makkelijk en soepeltjes te rijden, echt geen overgevoelig gaspedaal.
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor Vince » za 07 mei 2011, 14:51

Heb zowel handbak als automaat gereden en geen centje pijn. Makkelijker dan een Ghib'.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Martino » za 07 mei 2011, 16:31

Grappig dat er zo'n verschil in beleving van eenzelfde model kan zijn. De berijders zijn wellicht net zo karaktervol als de Maserati's....

Franco geeft aan dat de 3200 met handbak juist vanwege het drive by wire niet de eenvoudigste auto is voor veelvuldig gebruik in (met name) het NL verkeer. Voor mij is het voor de weekend en vakantie tripjes geen probleem, maar een flinke file in Dlnd is wel irritant aangezien je de auto vanwege een constructie eigenaardigheidje steeds weer in z'n vrij gezet moet worden. Je kunt dus niet op de koppeling blijven "leunen".
Martino
Donateur

Berichtdoor Danny » zo 08 mei 2011, 06:57

Het resetten van een nerveus gaspedaal is inderdaad mogelijk en is vrij eenvoudig. Doe even een search op het mch forum met de zoektermen gaspedaal reset procedure (en vermeld de resultaten hier even ajb). Ik ben met mijn gsm ingelogd, anders zou ik het zelf even hebben gedaan voor je.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Martino » zo 08 mei 2011, 14:53

Dank jullie wel. Ik denk niet dat er iets mis is met mijn auto. F heeft er net in gereden en niets raars ontdekt. Ik vroeg me alleen af of er met of zonder de kontaktloze verbeteringen op electronische wijze een verandering aangebracht zou kunnen worden. Misschien probeer ik er wel teveel een normale auto van te maken %$#@ .
Martino
Donateur

Berichtdoor Boomerang » do 16 feb 2012, 21:28

Voor wie het interessant vindt een update:

De enige auto in NL ( van een gewaardeerd forumlid) die rond rijdt met het bovengenoemde prototype was weer even te gast.
Toch wat problemen met een incidentele check engine melding.
Na uitlezen van de ECU bleek er naast een paar vage meldingen, sprake van "invalid throtlle signal circuit A EN B".
De contactloze potmeter is net als bij het originele exemplaar dubbel uitgevoerd, dus wanneer zowel output A als B een te hoge of te lage output leveren, moest er bijna wel sprake zijn van een foutieve of verlopen afstelling.
Na metingen aan de sensor bleek inderdaad de onderwaarde (GEEN gas) onder de minimale drempel van 350milivolt te zitten....n.l. 346 milivolt!
De ECU reageert op deze onderwaarde meteen heel radicaal: totaal geen gaspedaalreactie meer.
De op maat gedraaide voetplaat/adaptor van de nieuwe sensor was geborgd met een 2k borgmiddel, waarvan de hechting minder goed was dan gehoopt en dus was de oorspronkelijke afstelling verlopen.
Na het opnieuw afstellen heb ik nu aan de omtrek verdeeld drie gaatjes geboord en er drie schroefjes in gedraaid.
Verstellen /verlopen is nu feitelijk uitgesloten.

Tijdens de metingen kwam ik wél achter een opmerkelijk feit.
De voedingsspanning van de gaspedaalpotmeter is ZONDER draaiende motor keurig 5.02 volt.
Bij draaiende motor loopt dat op naar 5.10 volt.
De door de ECU geleverde 5 Volt is kennelijk niet perfect gestabiliseerd.
De invloed hiervan op de output van de contactloze potmeter is aanzienlijk.
De GEEN gas waarde loopt hierdoor op van 372 milivolt naar 452 milivolt.....een flink verschil.
Conclusie: de potmeter dient zeer nauwkeurig in het midden van de marges te worden afgesteld om in beide situaties netjes binnen de limieten te blijven.

Stiekem denk ik nu dat het beter zou zijn een uA7805 stabilisator als voeding voor de sensor te gebruiken.
Zolang de accuspanning boven de ca. 8 volt blijft, zal de output van dit stabilisatie-ic altijd perfect 5.0 volt blijven.
Daarmee zoud de afstelling perfect te handhaven zijn.
Aan de andere kant denk ik dat de afstelling nu zo goed binnen de marges zit dat die een stabiele en betrouwbare werking op zal leveren.
Laatst bijgewerkt door Boomerang op do 16 feb 2012, 23:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Boomerang
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)