Check Engine & Error lampje icm Oliedruk

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Check Engine & Error lampje icm Oliedruk

Berichtdoor Fritz » zo 21 nov 2010, 20:08

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben in het bezit van een 3200GT. Nu gebeurt er echter iets waar ik me een beetje zorgen over maak. Als ik de auto op het contact zet gaat het "Check Engine" en "Error" lampje branden. Als ik de auto vervolgens start gaat het "Error" lampje uit. De oliedruk meter schiet echter gelijk naar de 5 bar. Omdat mij dit niet helemaal lekker zit ben ik er maar even niet mee gaan rijden. Weet iemand wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn en of hier gewoon mee te rijden is?

Groet Fritz
Fritz

Re: Check Engine & Error lampje icm Oliedruk

Berichtdoor Boomerang » zo 21 nov 2010, 20:23

Dag Frits,

Error zou oleienieveau sensor kunnen zijn, pijl is in orde neem ik aan?
Meter naar 5 bar is goed, in hete toestand ook nog?
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Fritz » zo 21 nov 2010, 20:43

Zo dat ik een snelle reactie:-).

Olieniveau is in orde, heb ik vandaag nog even gecheckt en voor de zekerheid tot de max bijgevuld. Ik heb de motor maar weer snel uitgezet omdat ik het niet vertrouwde, dus hij is niet warm geweest. Ik maak daar uit op dat ik er wel mee mag rijden en het dan even moet kijken of de oliedruk zakt. Het ging mij er in hoofdzaak even om dat ik de motor niet kan opblazen met die te hoge oliedruk.
Fritz

Berichtdoor Danny » zo 21 nov 2010, 21:59

Hallo Fritz,

Je meldt dat de lampjes "check engine" en "error" gaan branden bij contact aan. Echter, dat is toch normaal? Bij contact aan gaan alle lampjes branden en voert de ECU een self-check uit. Na een paar seconden horen ze echter weer uit te gaan.

Welke lampjes blijven er vervolgens branden na het starten? Het error lampje zou ook een actuator van de suspension kunnen zijn. Heb je een handbak of automaat en heeft de auto een sport-knop op de middenconsole? Bij mijn 3200 is het ook wel eens gebeurd dat ie bleef branden na het starten om na het wegrijden meteen weer uit te gaan. Met dit koude weer wil het nog wel eens voorkomen dat dingen die moeten draaien (zoals het tandwieltje bovenop de schokbreker) niet meer zo makkelijk draaien en daarom een foutmelding opleveren. Zo lang het lampje daarna ook weer uit gaat is er niet zo veel aan de hand.

Je oliedruk klinkt normaal, niets om je zorgen over te maken. Zorg trouwens dat je er absoluut niet teveel olie in gooit. Te veel is net zo of misschien nog wel schadelijker dan te weinig.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Fritz » ma 22 nov 2010, 20:49

Hallo Danny,

Ik heb net nog eens even goed gekeken en ik denk dat ik een storm in een glas water heb lopen maken &&^^* .

Bij het op contact zetten gaan inderdaad alle lampjes even branden. Daarna blijft nu alleen het "Check Engine" lampje nog branden. Maar dat schijnt vaker voor te komen bij deze auto's heb ik al vernomen. Ik heb er vandaag niet mee gereden maar hem alleen even een tijdje later lopen. Daarbij ging de oliedruk ook weer richting het midden om bij een dot gas weer omhoog te schieten (en daarna gelijk weer terug). Ik zal er dit weekend weer eens een flink stuk mee gaan toeren (als er tenminste geen meter sneeuw ligt }{}{| ).

Wat betreft de uitvoering, het in een handbak met een sportknop !@#$% .

Thanks voor de hulp.

Groet Fritz
Fritz

Berichtdoor Danny » ma 22 nov 2010, 21:53

Jouw oliedruk klinkt min of meer normaal en check engine kan inderdaad van alles zijn (ook iets "onschuldigs") dus het beste is om hem tzt even te laten uitlezen. Waar in NL zit je precies?
Danny
Donateur

Berichtdoor Fritz » di 23 nov 2010, 19:12

Hallo Danny,

Ok thanks voor de info.

Ik kom uit de regio Zutphen (het oosten dus). Hier in de buurt zitten Helfferich (Heteren) en Munsterhuis (Hengelo). Ik ben er nog niet concreet ergens met deze auto geweest. En kan dus nog alle kanten op. Ik houd me dus ook aanbevolen voor jullie advies.

Andere vraag nog waar jullie misschien ook wel een antwoord op weten: er is in de auto een alarmsyteem gemonteerd (ik ga er even van uit dat dat een af fabriek systeem is). Voldoet dat aan enige SRM alarmklasse?

Groet Fritz
Fritz

Berichtdoor Danny » di 23 nov 2010, 20:51

Ik heb met Munsterhuis en Helfferich geen ervaring qua onderhoud oid hoewel ik beide adressen wel eens heb bezocht en bij beide adressen was men zeer behulpvaardig.

De 3200 heeft af-fabriek een alarm maar dat is niet SCM gecertificeerd.
Danny
Donateur

Berichtdoor Emilio » di 23 nov 2010, 21:26

Danny schreef:Ik heb met Munsterhuis en Helfferich geen ervaring qua onderhoud oid hoewel ik beide adressen wel eens heb bezocht en bij beide adressen was men zeer behulpvaardig.

De 3200 heeft af-fabriek een alarm maar dat is niet SCM gecertificeerd.

Aanvulling:
alsnog inbouwen van een SCM-alarm wordt afgeraden, men verwacht allerlei problemen tussen de twee systemen...

.. maar als je je 3200GT via het collectieve contract van de MCH verzekert dan krijg je vanzelf (dan wel op verzoek) de clausule op je polis dat het af-fabriek systeem volstaat (ook al is dat niet SCM gecertificeerd).
.
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Keer terug naar 3200GT(A)