Zelf thermostaat vervangen

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Danny » do 02 dec 2010, 22:07

Waarschijnlijk mede vanwege de kou viel het me op dat de motor van mijn 3200 niet meer goed op temperatuur kwam. En dat kon maar 1 ding betekenen: thermostaat kapot. Een dag daarvoor had ik net een DIY guide (do it yourself) gelezen op ons zusterforum in de UK http://www.sportsmaserati.co.uk/showthread.php/607-3200-Thermostat-removal-and-replacement-how-to dus in plaats van het inboeken van een afspraak bij Jorrit besloot ik het zelf maar eens te gaan proberen.

Eerst even een compliment voor de fantastisch snelle service van Franco: gisteren gebeld en vandaag stond de UPS al voor de deur met het pakketje. (&%#

Ik heb geen foto's gemaakt omdat die al ruimschoots aanwezig zijn op de bovenstaande link maar al met al was het echt een fluitje van een cent. En ik ben niet eens een sleutelaar (hoewel ik techniek wel heel leuk vind).

Vanavond even een klein blokje om gereden en de motor komt nu razendsnel op temperatuur en dus de kachel voor het interieur ook!!! !@#$% Kosten: 1 thermostaat, 4 liter koelvloeistof en slechts 1 afgeschaafde knokkel... Tijdsbesteding: alles bij elkaar circa 45 minuten, incl. bijvullen koelvloeistof en alles weer opruimen etc. (maar het kan een stuk sneller).
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Giulia » do 02 dec 2010, 22:18

Cool Danny...of juist niet meer nu.

Dit soort klusjes vind en vond ik altijd zeer bevredigend. NIet te ingewikkeld, maximaal resultaat,
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor cassiopeia » do 02 dec 2010, 23:02

Franco is top (&%# dat zie je maar weer.
Wat wees je temperatuurmeter aan ten tijde van de defecte thermostaat?
Daar waren ook al discussies over. Mijn meter komt alleen in de file boven de 70. Volgens Franco is het echter OK. Beter dan te warm, zo zegt hij.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Vince » do 02 dec 2010, 23:06

70-graden-thermostaat heb je Cas. Geen probleem.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor cassiopeia » do 02 dec 2010, 23:08

Vince schreef:70-graden-thermostaat heb je Cas. Geen probleem.

Lijkt me zo koud. Ben gewend, dat auto's een bedrijfstemperatuur van 84-87 graden hebben.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Vince » do 02 dec 2010, 23:09

Dacht ik ook totdat ik de Ghibli kreeg. Die had hetzelfde.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Maarten Zwart » vr 03 dec 2010, 07:50

Wat voor thermocontact zit er in dan?

Vanaf 70gr staat het thermostaat open en wordt de radiateur in het koelcircuit meegenomen. De (bedrijfs)temperatuur kan best oplopen tot 84/87gr, dat reguleren de ventilatoren.

Wat betreft een kapot thermostaat, liever dat ie open blijft staan en langzaam op temperatuur komt dan dat ie dicht zit en je na 3 straten stilstaat
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Boomerang » vr 03 dec 2010, 08:52

Goedbezig Danny!
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Danny » vr 03 dec 2010, 10:31

cassiopeia schreef:Franco is top (&%# dat zie je maar weer.
Wat wees je temperatuurmeter aan ten tijde van de defecte thermostaat?
Daar waren ook al discussies over. Mijn meter komt alleen in de file boven de 70. Volgens Franco is het echter OK. Beter dan te warm, zo zegt hij.


Hij wees op de snelweg constant 50gr aan, pas in de file en in het dorp kwam ie boven de 70. Ik heb nu alleen nog maar in het dorp gereden maar hij staat keurig continue op 85 gr. Ik ben eens dat ie beter te koud kan zijn dan te warm maar de hele tijd met te koude motor-vloeistoffen rijden lijkt me ook niet goed. Olie heeft een minder goede smerende werking bij lage temperaturen, daarom moet je de auto ook altijd goed op temperatuur laten komen voordat je het gas mag intrappen.

@Vince: met de conclusie dat het normaal is omdat "ze dat allemaal hebben" moet je wel voorzichtig zijn. Het zou best eens kunnen dat een groot aantal Ghibli/3200 rijders met een niet-optimaal werkende thermostaat rondrijden. Volgens Jorrit is dit het onderdeel dat het vaakst kapot gaat bij een 3200. Nadat ik had geconstateerd dat de mijne kaduuk was heb ik eerst de thermostaat uit mijn sloop-auto gemonteerd (die lag gelukkig thuis in de garage). Maar die bleek ook niet goed. Daarna heb ik dus de nieuwe besteld en dat gaf een enorm verschil!
Nader onderzoek wees uit dat beiden een kier vertoonden bij gesloten toestand. De kier in de thermostaat uit de sloper was echt minimaal maar blijkbaar toch genoeg om meer dan voldoende water door te laten om de koelvloeistof op 50gr te houden! Voor ca. 140 euro moet je geen risico nemen en moet je hem gewoon vervangen als je twijfels hebt.

Ik zal me nog wel even melden zodra ik weer een Autobahn Strecke heb gereden.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Vince » vr 03 dec 2010, 11:44

Helemaal met je eens. 50 graden op de snelweg is veel te laag. Mijn Ghibli stond dan altijd netjes op 70 en kwam alleen in de file daar wat boven.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron