Zelf thermostaat vervangen

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Danny » ma 06 dec 2010, 11:38

Vandaag eerst een stuk binnen de bebouwde kom en daarna een stuk snelweg gereden: de temperatuur blijft continue mooi tussen de 85 en 90 graden. Motortje lekker op temperatuur, kacheltje lekker warm, eigenaar meer dan tevreden! !@#$%
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Boomerang » ma 06 dec 2010, 16:16

Dus ook op de snelweg niet terugzakken naar 70 graden?
Dan rijden er idd veel rond met een slecht werkende thermostat.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Danny » ma 06 dec 2010, 17:15

Boomerang schreef:Dus ook op de snelweg niet terugzakken naar 70 graden?
Dan rijden er idd veel rond met een slecht werkende thermostat.


Ja, ook op de snelweg (bij -1) laat de meter een constante temperatuur van 85 a 90 graden zien.

En inderdaad, het zou best wel eens kunnen zijn dat er een hoop rondrijden met een defecte, of in ieder geval een niet-optimaal werkende thermostaat. Als ik beide defecte exemplaren aan de binnenzijde bekijk dan is in beide gevallen een kier aanwezig in gesloten toestand (d.w.z.: hij sluit niet meer goed af). Bij de één is die kier wat groter dan bij de ander. Het lijkt er dus op dat die kier geleidelijk ontstaat en ook geleidelijk groter wordt. Het effect is dan dat de werking van de thermostaat steeds minder wordt, hij steeds meer koelwater doorlaat, waardoor uiteindelijk de werking van het ding geheel teniet wordt gedaan.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor cassiopeia » ma 06 dec 2010, 17:41

Vince schreef:70-graden-thermostaat heb je Cas. Geen probleem.


Dus dan heeft Danny nu geen 70-graden thermostaat.
Nu weet ik het niet meer. Zoals gezegd, ik heb het bij Franco onder de aandacht gebracht en die vindt het normaal, rond 60 graden op de snelweg. Beter dan te warm, zegt hij. Als ik echt wil dat hij de thermostaat vervangt, dan doet hij dat. Maar hij ziet geen afwijkende symptonen en daarmee geen noodzaak voor een onkostenpost van 200-250 Euri.
Als PeterM dit leest, dan ben ik wel benieuwd naar diens ervaringen. Wellicht is e.e.a. erg typegebonden. Peter heeft tenslotte ook een QP V8 waar hij veel mee rijdt, onder alle omstandigheden.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Vince » ma 06 dec 2010, 18:26

Ik had een 70-graden-thermostaat in de Ghibli. Die hield de motor ook op de snelweg op 70 graden. Weer of geen weer. Op een gegeven moment was hij kapot en toen kreeg je inderdaad dat de wagen op de snelweg niet warmer dan 50 graad werd. Vervangen en weer 70 daarna.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Danny » ma 06 dec 2010, 21:47

Vince schreef:Ik had een 70-graden-thermostaat in de Ghibli. Die hield de motor ook op de snelweg op 70 graden. Weer of geen weer. Op een gegeven moment was hij kapot en toen kreeg je inderdaad dat de wagen op de snelweg niet warmer dan 50 graad werd. Vervangen en weer 70 daarna.


Hoe weet je zo zeker of je meter goed was? M.a.w.: dat als hij 70 gr aangaf, het koelwater dan ook 70 gr was (en geen 90)? De meters op het dashboard hebben immers ook een reputatie. Bij mijn auto wist ik dat de meter op zich goed was omdat de temperatuur in de file wel opliep naar 85 a 90 graden
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Vince » di 07 dec 2010, 09:43

Twee specialisten hebben er naar gekeken en gezegd dat het okee was. Maar zeker weten dat 70 ook echt 70 was doe ik dus niet.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor PeterM » di 07 dec 2010, 11:00

Er is nog één belangrijke vraag: waar in het circuit wordt de temperatuur van het koelwater gemeten? Is dat waar het warme water uit het blok komt (dus voor de thermostaat en de radiator) of waar het, meer of minder gekoeld, het blok weer in gaat?
Ik weet het niet, maar ik vermoed dat de sensor bij de "ingang" naar het blok zit, dus na de radiator. Dan zegt die 50, 60 of 70 graden dus niets over de werktemperatuur van de motor, maar alleen iets over de effectiviteit van de waterkoeling, al dan niet met ingeschakelde radiator.

Ik heb gisteren ook ruim 100km autoweg gereden met de QPIV. Temperatuur van het koelwater (normaal ca 70 graden) nu minder, ik schat iets van 60 graden. De olietemperatuur meter wees echter gewoon 100 graden aan. ik zou dus zeggen: niets mis met de werktemperatuur van de motor, alleen het koelwater wordt wat sterker gekoeld omdat het buiten zo koud is.

Heb deze discussie op het oude forum ook wel eens met Emilio gevoerd, hij had overigens exact dezelfde ervaring met zijn 3200GT als Danny (lage water temp in de winter).
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Boomerang » vr 24 feb 2012, 08:40

Danny schreef:
Boomerang schreef:Dus ook op de snelweg niet terugzakken naar 70 graden?
Dan rijden er idd veel rond met een slecht werkende thermostat.


Ja, ook op de snelweg (bij -1) laat de meter een constante temperatuur van 85 a 90 graden zien.

En inderdaad, het zou best wel eens kunnen zijn dat er een hoop rondrijden met een defecte, of in ieder geval een niet-optimaal werkende thermostaat. Als ik beide defecte exemplaren aan de binnenzijde bekijk dan is in beide gevallen een kier aanwezig in gesloten toestand (d.w.z.: hij sluit niet meer goed af). Bij de één is die kier wat groter dan bij de ander. Het lijkt er dus op dat die kier geleidelijk ontstaat en ook geleidelijk groter wordt. Het effect is dan dat de werking van de thermostaat steeds minder wordt, hij steeds meer koelwater doorlaat, waardoor uiteindelijk de werking van het ding geheel teniet wordt gedaan.


Dit verhaal kan ik helemaal onderstrepen.
Ook de 3200 van Peter Jan, die momenteel bij ons in het noorden logeert, vertoonde een absurd lage motortemperatuur.
Alleen stationair draaiend kwam de boel uiteindelijk wel op zo'n 80 graden, maar na slechts 500 meter rijden stond de meter alweer helemaal terug in de koude hoek.
Net als bij de auto van Danny, bleef de oude thermostaat gewoon op een flinke kier staan.
Inmiddels zit de nieuwe er in en schommelt de temperatuur keurig tussen de 80 en 90 graden.
Ook loopt de motor in warme toestand nu veel strakker stationair, terwijl de motorregeling in de oude toestand waarschijnlijk nog een mengsel aan het bereiden is geweest wat hoort bij een blok in koude toestand.
Naast extra brandstofgebruik heb je uiteindelijk ook meer motorslijtage te duchten wanneer je lang met zulke lage temperaturen blijft rondrijden.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Zelf thermostaat vervangen

Berichtdoor Danny » vr 24 feb 2012, 11:09

Mooi, en helemaal eens met je conclusie. Ook bij mijn AC was het raak en het eerste wat ik vorige week heb gedaan is de thermostaat vervangen. Om de kosten hoef je het niet te laten, zo'n ding kost veel minder dan een jaar of 2 geleden en het is een klusje van een klein uurtje, of minder als de schroefjes van de klemsluitingen van de slangen de goede kant op staan....

Met de nieuwe thermostaat wordt de bedrijfstemperatuur van 90 gr veeeel sneller bereikt en daar blijft hij nu ook keurig op staan, ook op de snelweg. Dit is een absolute must-check voor alle 3200 en QP rijders: als de temperatuur van de koelvloeistof stationair hoger is dan tijdens het rijden op de snelweg dan is het raadzaam om je thermostaat te vervangen.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron