
Een krachtige en elegante GT in de beste Italiaanse traditie. De naam 3200 GT roept associaties op met de 3500 GT, de beroemde en succesvolle GT uit de jaren 50/60. De 3200 GT is de eerste geheel onder Ferrari regie ontworpen Maserati, en de laatste Maserati met een Biturbo motor. Een betrouwbare auto met een enorme acceleratiekracht, waarmee je ontzettend veel plezier kunt hebben. Natuurlijk is regelmatig onderhoud van deze door Giugiaro ontworpen superauto essentieel voor zorgeloos rijden, daartegenover staat dat een goed bijgehouden auto nauwelijks meer zijn waarde verliest. Kortom een geweldige Gran Turismo met onbetwiste klassiekerpotentie.
1. Uitvoeringen
Maserati 3200 GT automatic (1998-2001)
Maserati 3200 GT handgeschakeld (1998-2001)
Maserati 3200 GT Assetto Corsa (2001-2001)
2. Specificaties
Motor V8, 3217 cc, met twee turbo’s (luister naar het geluid).
Max. vermogen 370 pk (271 kW) bij 6250 toeren/min
Max. koppel 490 Nm bij 4500 toeren/min
Achterwielaandrijving
Sperdifferentieel en traction control
Topsnelheid 280 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,1 sec
Afmetingen (l*b*h): 451*182*130 cm
Gewicht (RDW): 1615 kg (handbak) 1635 kg (automaat)
3. Prijzen
Occasionprijzen 2010: 20.000 – 40.000 EURO
Nieuwprijs NL 2001: 109.260 EURO
4. Aantallen
Totaal gebouwd: 4795
Totaal in NL: circa 185 (verdeling automaat/handbak circa 50/50)
5. Onderhoudskosten
Grote beurt: vanaf 1.650 EURO
Kleine beurt: vanaf 650 EURO
Het onderhoudsinterval is 10.000 km.
Distributieriem vervangen om de 40.000 km of drie jaar
Voor het uitlezen van de 3200 is apparatuur nodig die alleen de dealers en enkele gespecialiseerde garagebedrijven bezitten. Door een forumlid is zelf een mini tester gemaakt, zie Mini SD tester.
6. Aandachtspunten algemeen
Laat een keuring uitvoeren door een specialist.
Let op (slecht) herstelde ongevalschade.
Check op de aanwezigheid van een sluitende en controleerbare historie.
Check de kilometerstand bij de Nationale Autopas.
7. Aandachtspunten 3200 GT
- Motoren met handbak hebben incidenteel last van slijtage aan de axiaallagers van de krukas. In extreme gevallen kan een onderblokrevisie nodig zijn (zie verhalen op dit forum over endfloat, bijvoorbeeld Aankoop 3200 GTA). Tips om de slijtage te beperken: koppeling pas bedienen wanneer de motor al even draait, nooit starten met ingetrapte koppeling, in de file de auto zoveel mogelijk laten rollen, zoveel mogelijk de koppeling met rust laten door de juiste versnelling te kiezen, goede volsynthetische 10-W60 motorolie kiezen.
- De auto’s met automatische versnellingsbak kunnen last hebben van vibraties en dreungeluiden door onbalans in de aandrijfas, veroorzaakt door slijtage aan de homokineet achter het tussenlager. Die onbalans is slechts op te lossen door vervanging van de homokineet en nabalanceren van de as onder de auto (zie Onbalans). Bij de met kruiskoppelingen uitgevoerde handgeschakelde versies komt dit probleem veel minder voor.
- Stevig bereden handbakken zijn, niet ongebruikelijk bij auto’s met dit prestatiepotentieel, snel aan een nieuwe koppeling toe.
- Originele uitlaat einddempers roesten snel door. Aftermarket RVS exemplaren zijn duurzamer en klinken vaak fraaier.
- De lambda sensoren kunnen snel vervuilen. Schoonkoken werkt soms/tijdelijk, maar om de 2 jaar vervangen is aan te raden.
- Olieverbruik kan een gevolg zijn van mishandeling van de techniek door de vorige eigenaar. Een compressietest kan uitsluitsel geven. De resulterende koolafzetting kan bij langdurige zware belasting leiden tot detonatie en motorschade.
- Af en toe komen verbrande kleppen voor, vanaf midden 2001 zijn gewijzigde kleppen toegepast. De klepspeling wordt handmatig afgesteld.
- Als het stationair toerental niet stabiel is dan kan dat veroorzaakt worden door een lek in de Kaiser klep, zie valse lucht.
- Pas op voor versleten onderste draagarmrubbers bij de achteras.
- Speling op de draaipunten van de achterste onderste draagarmen, zie draagarm.
- De Brembo remdelen zijn vrij kostbaar en slijten harder in combinatie met een automaat.
- De elektronicakastjes bovenop de elektronische schokdempers kunnen stukgaan.
- Elektronicastoringen, een brandend Check Engine lampje (CEL) kan op verschillende onregelmatigheden duiden, van slechte massacontacten en defecte motorsensoren (betaalbaar, zie bijvoorbeeld pinging sensor) tot een elektronisch gasklephuis met versleten weerstandsbanen (origineel is duur en kwetsbaar, zie voor een alternatief ETM), of slijtage aan de gaspedaalpotentiometer (drive-by-wire systeem) (zie potmeter). Zie ook Het grote CEL topic.
- Zorg dat alle originele sleutels bij de auto aanwezig zijn, inclusief de rode moedersleutel (zie anders voor een mogelijke oplossing Rode sleutel).
- De airco moet ijskoude lucht blazen.
8. Onderdelen en accessoires
- Uitlaat, zie Larini katvervangers
9. Documentatie
- Kleurencodes elektrisch schema, zie Kleurencodes
Bronnen:
http://www.maseratichat.nl
Auto Motor und Sport, Maserati Spezial (2005)
Autovisie 18-03-2010, Koopwijzer Maserati 3200 GT
Autovisie 05-06-1999, Dubbeltest 3200 GT - 911
Autovisie 24-10-1998, Eerste rij indruk met een voorserie-model