3200 GT Factsheet

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

3200 GT Factsheet

Berichtdoor V8 » di 21 sep 2010, 18:44

Maserati 3200 GT

Afbeelding

Een krachtige en elegante GT in de beste Italiaanse traditie. De naam 3200 GT roept associaties op met de 3500 GT, de beroemde en succesvolle GT uit de jaren 50/60. De 3200 GT is de eerste geheel onder Ferrari regie ontworpen Maserati, en de laatste Maserati met een Biturbo motor. Een betrouwbare auto met een enorme acceleratiekracht, waarmee je ontzettend veel plezier kunt hebben. Natuurlijk is regelmatig onderhoud van deze door Giugiaro ontworpen superauto essentieel voor zorgeloos rijden, daartegenover staat dat een goed bijgehouden auto nauwelijks meer zijn waarde verliest. Kortom een geweldige Gran Turismo met onbetwiste klassiekerpotentie.

1. Uitvoeringen

Maserati 3200 GT automatic (1998-2001)
Maserati 3200 GT handgeschakeld (1998-2001)
Maserati 3200 GT Assetto Corsa (2001-2001)

2. Specificaties

Motor V8, 3217 cc, met twee turbo’s (luister naar het geluid).
Max. vermogen 370 pk (271 kW) bij 6250 toeren/min
Max. koppel 490 Nm bij 4500 toeren/min
Achterwielaandrijving
Sperdifferentieel en traction control
Topsnelheid 280 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,1 sec
Afmetingen (l*b*h): 451*182*130 cm
Gewicht (RDW): 1615 kg (handbak) 1635 kg (automaat)

3. Prijzen

Occasionprijzen 2010: 20.000 – 40.000 EURO
Nieuwprijs NL 2001: 109.260 EURO

4. Aantallen

Totaal gebouwd: 4795
Totaal in NL: circa 185 (verdeling automaat/handbak circa 50/50)

5. Onderhoudskosten

Grote beurt: vanaf 1.650 EURO
Kleine beurt: vanaf 650 EURO
Het onderhoudsinterval is 10.000 km.
Distributieriem vervangen om de 40.000 km of drie jaar
Voor het uitlezen van de 3200 is apparatuur nodig die alleen de dealers en enkele gespecialiseerde garagebedrijven bezitten. Door een forumlid is zelf een mini tester gemaakt, zie Mini SD tester.

6. Aandachtspunten algemeen

Laat een keuring uitvoeren door een specialist.
Let op (slecht) herstelde ongevalschade.
Check op de aanwezigheid van een sluitende en controleerbare historie.
Check de kilometerstand bij de Nationale Autopas.

7. Aandachtspunten 3200 GT

- Motoren met handbak hebben incidenteel last van slijtage aan de axiaallagers van de krukas. In extreme gevallen kan een onderblokrevisie nodig zijn (zie verhalen op dit forum over endfloat, bijvoorbeeld Aankoop 3200 GTA). Tips om de slijtage te beperken: koppeling pas bedienen wanneer de motor al even draait, nooit starten met ingetrapte koppeling, in de file de auto zoveel mogelijk laten rollen, zoveel mogelijk de koppeling met rust laten door de juiste versnelling te kiezen, goede volsynthetische 10-W60 motorolie kiezen.
- De auto’s met automatische versnellingsbak kunnen last hebben van vibraties en dreungeluiden door onbalans in de aandrijfas, veroorzaakt door slijtage aan de homokineet achter het tussenlager. Die onbalans is slechts op te lossen door vervanging van de homokineet en nabalanceren van de as onder de auto (zie Onbalans). Bij de met kruiskoppelingen uitgevoerde handgeschakelde versies komt dit probleem veel minder voor.
- Stevig bereden handbakken zijn, niet ongebruikelijk bij auto’s met dit prestatiepotentieel, snel aan een nieuwe koppeling toe.
- Originele uitlaat einddempers roesten snel door. Aftermarket RVS exemplaren zijn duurzamer en klinken vaak fraaier.
- De lambda sensoren kunnen snel vervuilen. Schoonkoken werkt soms/tijdelijk, maar om de 2 jaar vervangen is aan te raden.
- Olieverbruik kan een gevolg zijn van mishandeling van de techniek door de vorige eigenaar. Een compressietest kan uitsluitsel geven. De resulterende koolafzetting kan bij langdurige zware belasting leiden tot detonatie en motorschade.
- Af en toe komen verbrande kleppen voor, vanaf midden 2001 zijn gewijzigde kleppen toegepast. De klepspeling wordt handmatig afgesteld.
- Als het stationair toerental niet stabiel is dan kan dat veroorzaakt worden door een lek in de Kaiser klep, zie valse lucht.
- Pas op voor versleten onderste draagarmrubbers bij de achteras.
- Speling op de draaipunten van de achterste onderste draagarmen, zie draagarm.
- De Brembo remdelen zijn vrij kostbaar en slijten harder in combinatie met een automaat.
- De elektronicakastjes bovenop de elektronische schokdempers kunnen stukgaan.
- Elektronicastoringen, een brandend Check Engine lampje (CEL) kan op verschillende onregelmatigheden duiden, van slechte massacontacten en defecte motorsensoren (betaalbaar, zie bijvoorbeeld pinging sensor) tot een elektronisch gasklephuis met versleten weerstandsbanen (origineel is duur en kwetsbaar, zie voor een alternatief ETM), of slijtage aan de gaspedaalpotentiometer (drive-by-wire systeem) (zie potmeter). Zie ook Het grote CEL topic.
- Zorg dat alle originele sleutels bij de auto aanwezig zijn, inclusief de rode moedersleutel (zie anders voor een mogelijke oplossing Rode sleutel).
- De airco moet ijskoude lucht blazen.

8. Onderdelen en accessoires

- Uitlaat, zie Larini katvervangers

9. Documentatie
- Kleurencodes elektrisch schema, zie Kleurencodes

Bronnen:
http://www.maseratichat.nl
Auto Motor und Sport, Maserati Spezial (2005)
Autovisie 18-03-2010, Koopwijzer Maserati 3200 GT
Autovisie 05-06-1999, Dubbeltest 3200 GT - 911
Autovisie 24-10-1998, Eerste rij indruk met een voorserie-model
Laatst bijgewerkt door V8 op zo 10 okt 2010, 21:24, in totaal 5 keer bewerkt.
V8
 
Berichten: 423
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:54

Re: 3200 GT Factsheet

Berichtdoor Dutchy » di 21 sep 2010, 18:50

Ehm... het lijkt mij niet de bedoeling naar de MCh te linken.... ^"{})# ^"{})#

Verander je linkjes even en dan kunnen we zien of we die onderwerpen hier ook op kunnen krijgen... een samenvattend iets ofzo.
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy
 
Berichten: 2104
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:09

Re: 3200 GT Factsheet

Berichtdoor Boomerang » di 21 sep 2010, 19:25

Kom op JP, we hebben een groot hart hier toch? %$#@
Af en toe even terugkijken op het MCH is niet erg toch?
Ik hoop alleen dat er niet zo'n dikke laag stof komt te liggen daar, dat we het niet meer kunnen lezen.....

Maar idd, het is mooier deze info langzaam maar zeker op ons eigen forum op te bouwen en de linkjes dan te wijzigen.
Dat moet dan eigenlijk per onderwerp door de bewuste topicstarter zélf gedaan worden denk ik?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: 3200 GT Factsheet

Berichtdoor Dutchy » di 21 sep 2010, 19:29

ok ok.. #@!$ je hebt gelijk... met de tijd kunnen we aanvullen idd... }{}{|
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy
 
Berichten: 2104
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:09

Re: 3200 GT Factsheet

Berichtdoor V8 » di 21 sep 2010, 19:47

Boomerang schreef:Maar idd, het is mooier deze info langzaam maar zeker op ons eigen forum op te bouwen en de linkjes dan te wijzigen.
Dat moet dan eigenlijk per onderwerp door de bewuste topicstarter zélf gedaan worden denk ik?


Dat lijkt me een goed voorstel! Als de topicstarters dat doen dan pas ik daarna de factsheet aan.

Ik heb al een paar links uit de factsheet moeten halen, kreeg een foutmelding dat meer dan 5 url's in een bericht niet is toegestaan. Dat aantal is misschien aan te passen door de moderator?
V8
 
Berichten: 423
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:54

Re: 3200 GT Factsheet

Berichtdoor Beheerder » di 21 sep 2010, 21:19

@ V8 je kunt vanaf nu linken wat je wilt beperking van aantal is opgeheven..... alstu!
Avatar gebruiker
Beheerder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: do 09 sep 2010, 10:07

Re: 3200 GT Factsheet

Berichtdoor V8 » wo 22 sep 2010, 22:06

De links naar de club website werken niet meer, de toegangsprocedure is gewijzigd. ^%$
V8
 
Berichten: 423
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:54

Re: 3200 GT Factsheet

Berichtdoor Boomerang » wo 22 sep 2010, 22:43

V8 schreef:De links naar de club website werken niet meer, de toegangsprocedure is gewijzigd. ^%$


Klopt, het forum van de MCH is sinds een uur of 22.00 niet meer toegankelijk voor niet ingelogde leden.
M.a.w: Men wil zien wie wat doet.
Tja, nu zijn we reddeloos verloren.........
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: 3200 GT Factsheet

Berichtdoor PeterM » do 23 sep 2010, 09:41

Ik vind zo'n factsheet met aan het eind een gebruiksaanwijzing een prima formaat. Zou er wel één voor de QPIV wiillen maken. Misschien kan Ton / Tridente eens kijken wat hij voor de Ghibli II in elkaar kan zetten. Als iedereen wat doet wordt het een mooi overzicht.

V8: hoe kom jij aan de informatie over rondrijdende aantallen auto's?
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: 3200 GT Factsheet

Berichtdoor V8 » do 23 sep 2010, 18:49

De factsheet aangepast:
- alle url's staan er weer in
- bij "uitlaat" is de eerste link binnen Maseratichat opgenomen! "(^&$@
- de links naar de club werken weer (de toegangsprocedurewijziging is kennelijk weer teruggedraaid)

@peterm: factsheets voor andere modellen lijkt mij een prima idee!
V8
 
Berichten: 423
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:54

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron