Danny's 3200

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Danny's 3200

Berichtdoor Boomerang » ma 21 maart 2011, 23:15

Ook onder de Diva is al eens een electronisch geregelde schock gereviseerd en na het verhaal van Danny en ervaringen met andere exemplaren denk ik stiekem dat wellicht ook de andere exemplaren niet optimaal meer waren.
Ook de auto van PJ staat op een NIET "electronisch" onderstel en stuurt erg strak.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Emilio » wo 23 maart 2011, 16:21

zo maar een ideetje: Is het denkbaar dat de electronische regeling (van de suspensions) het effect van versleten/slechte dempers enigszins camoufleert?

zodat je misschien langer dan je anders zou doen blijft doorrijden met slechte tot matige shocks? waardoor dan toch inmiddels wel de weglligging niet meer helemaal optimaal is?

en ook m.a.w. dat de door Danny ervaren stevige verbetering met nieuwe "statische" dempers ook - misschien nogg wel meer - zou zijn opgetreden bij het vervangen met nieuwe geregelde dempers?
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor Danny » wo 23 maart 2011, 16:58

Ik zou dat niet met zekerheid kunnen zeggen maar mijn vermoeden is dat het geen verschil maakt, m.a.w. dat het niet zo is dat je met variabele schokbrekers langer kunt doorrijden omdat ze het effect van een defect camoufleren.

Bij mij was 1 demper echt defect wat je merkt doordat ie gaat rammelen/tikken. Eerst alleen bij het nemen van een drempel, later steeds duidelijker hoorbaar bij rijden over slecht wegdek: dan klappert ie erop los.

De andere schokbrekers vertoonden geen gerammel o.i.d. maar achteraf bleek dat ze toch hun werk niet meer goed deden. In de eerste plaats weet ik dat omdat het heel goed te vergelijken is: het ene moment rijd je met de oude set, het andere moment is een nieuwe set gemonteerd en in mijn geval was dat een wééééreld van verschil, met name op klinkerwegen en bij het oprijden van een verkeersdrempel. Maar ook op de snelweg en bij oneffenheden in het wegdek.

In de tweede plaats heb ik met eigen ogen kunnen zien dat ze -hoewel niet lek- hun werk niet meer goed deden: Jorrit zette de dempers met de onderzijde vast in de bankschroef en drukte dan met veel kracht de stang naar beneden. Dat hoort moeizaam te gaan en bij loslaten hoort ie weer langzaam naar boven te glijden. Bij 1 van de 4 kon je het eerste stuk heel makkelijk indrukken en kreeg je pas weerstand nadat ie al een paar centimeter was ingedrukt. Niet goed dus. Een andere bood wel weerstand maar maakte een licht schurend geluid bij indrukken en kwam ook niet weer goed omhoog bij loslaten. Ook niet goed dus. De derde was gewoon helemaal lek en leeg en deed dus niets meer. Het vierde exemplaar deed wel gewoon wat ie moest doen.

Wat mij betreft zijn de defecten aan mijn schokbrekers niet specifiek voor de variabele shocks. Dit had ook bij de niet-variabele kunnen voorkomen. Ook kan een variabele shock m.i. niet camoufleren dat er de eerste paar centimeter helemaal niets gebeurt. Het kan niet anders of dat moet gevolgen hebben voor het weggedrag.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Boomerang » wo 23 maart 2011, 19:23

Emilio schreef:zo maar een ideetje: Is het denkbaar dat de electronische regeling (van de suspensions) het effect van versleten/slechte dempers enigszins camoufleert?

zodat je misschien langer dan je anders zou doen blijft doorrijden met slechte tot matige shocks? waardoor dan toch inmiddels wel de weglligging niet meer helemaal optimaal is?

en ook m.a.w. dat de door Danny ervaren stevige verbetering met nieuwe "statische" dempers ook - misschien nogg wel meer - zou zijn opgetreden bij het vervangen met nieuwe geregelde dempers?

Het enige wat ik wél weet, is dat bij de Gransport de sportknop echt een wereld van verschil maakt terwijl dat bij de Diva zeker niet zo was.
De GS is gewoon knetterhard in de sportstand en dus zet ik hem er op klinkerwegen onmiddelijk af waarna de auto vrijwel net zo comfortabel rijdt als de A5 bijvoorbeeld.
De sportknop hoort gewoon écht duidelijk merkbaar verschil te maken.
Dus denk ik dat er bij de Diva een mega stap te maken valt mbt de wegligging door de andere drie schokbrekers eens te laten reviseren of vervangen.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor edenelf » ma 22 aug 2011, 21:21

heb zaterdag een proefrit gemaakt in een prachtige 3200 GT en was onmiddelijk verkocht. Ben dus zeer binnenkort eigenaar van deze Maserati. Wat mij wel opviel is dat de "Sport-knop" geen enkel merkbaar verschil gaf. Volgens de verkoper heeft deze functie enkel effect op hoge snelheid(?).
Ik weet echter uit ervaring (motorfietsen & auto's) dat het electronisch verstellen van de demping wel degelijk een merkbaar effect kan hebben. Anderzijds zijn schokbrekers onder deze Maserati ruim 10 jaar oud en heb ik (hele) goede ervaring met aftermarket-sets van oa Novitec (toegepast op mijn Alfa's).
Mijn vragen:
1. Klopt het dat het effect van deze "Sport-knop" in een 3200 GT nauwelijks merkbaar is?
2. Wat zijn te adviseren (moderne) schokbrekers ter vervanging? (kan op internet weinig tot niets vinden)
3. Kan de "Sport-knop" zonder ellende gedeactiveerd worden indien je niet kiest voor electronische demping?

ik weet het veel vragen voor een newby...
edenelf

Berichtdoor Danny » ma 22 aug 2011, 21:38

Gefeliciteerd met je aankoop!

Is het een automaat of een handbak? Ik ben niet 100% zeker maar ik dacht dat de aanwezigheid van een sportknop niet automatisch betekent dat de auto elektronisch verstelbare schokbrekers heeft. Een kijkje onder de motorkap geeft direct uitsluitsel. Als er iets roods te zien is op de bovenkant van de schokbreker, dan is dat de stelmotor van de schokbreker en is ie dus verstelbaar.

Vooropgesteld dat "jouw" auto de verstelbare schokbrekers wel heeft, gelden de volgende antwoorden op jouw vragen:
1. verschil merk je heel duidelijk, tenzij je op een biljartlaken wegdek rijdt maar de sportstand is aanmerkelijk stugger dan de normale stand. Dat merk je bij elke snelheid, dus ook in bejaardentempo door het dorp.
2. Geen idee. Ik vermoed dat de geproduceerde aantallen van de 3200 dermate laag zijn dat het voor fabrikanten niet loont om speciaal voor deze auto nieuwe vervangende exemplaren te ontwikkelen. Wat iedereen doet: nieuwe kopen of laten reviseren (voorzover mogelijk). Behalve de shocks kunnen trouwens ook de elektronische stelmotoren kapot zijn (1 per shock).
3. Er is geen sprake van elektr demping. Er zijn gewoon 2 standen: normaal of stug. Bij indrukken van de knop draait de stelmotor aan een kroontje bovenop de schokbreker waardoor de karakteristiek wijzigt. Dit blijft vervolgens zo totdat de sportknop opnieuw wordt ingedrukt of tot de motor wordt uitgeschakeld. Als er een defect is, is het wel belangrijk dat ernaar wordt gekeken want bij een defect blijft de betreffende shock in de positie staan waarin hij stond, en je wil niet 3 in de normale stand hebben en 1 in de sportstand.

Hoop dat het hiermee duidelijk is?
Danny
Donateur

Berichtdoor edenelf » di 23 aug 2011, 08:43

Hi Danny,
dank voor je snelle en uitgebreide feedback.
Had toevallig een foto genomen van onder de motorkap maar zie niets roods boven de schokdemper (kan ik ergens foto's uploaden?) Indien geen stelmotor; waarvoor dient dan de "Sport-knop"??
edenelf

Berichtdoor Danny » di 23 aug 2011, 10:29

edenelf schreef:Hi Danny,
dank voor je snelle en uitgebreide feedback.
Had toevallig een foto genomen van onder de motorkap maar zie niets roods boven de schokdemper (kan ik ergens foto's uploaden?) Indien geen stelmotor; waarvoor dient dan de "Sport-knop"??

Is het een automaat of een handbak?
Danny
Donateur

Berichtdoor Vince » di 23 aug 2011, 13:08

Voor vervangende dempers en veren zou ik Intrax eens benaderen. Zeer professioneel bedrijf dat werkelijk voor iedere auto iets kan maken tegen concurrerende prijzen. Bovendien: bevalt het niet dan blijven ze bezig tot het goed is.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Giulia » di 23 aug 2011, 13:19

Vince schreef:Voor vervangende dempers en veren zou ik Intrax eens benaderen. Zeer professioneel bedrijf dat werkelijk voor iedere auto iets kan maken tegen concurrerende prijzen. Bovendien: bevalt het niet dan blijven ze bezig tot het goed is.

Hmmm weet het niet. Voor de 224 rekenden ze al 3000 ex BTW voor een schroefset. En ik weet dat onder de V8 Ghibli van Romeintje ook een Intrax set zit die aardig aan het roesten is. Denk dat je beter af bent (net als Danny heeft gedaan) met niet verstelbare demperts.
Giulia
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)