Danny's 3200

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Danny's 3200

Berichtdoor Vince » di 23 aug 2011, 16:23

Als de set roest direct terug naar Itrax gaan.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor edenelf » di 23 aug 2011, 19:34

@Danny: het is een handbak
edenelf

Berichtdoor Danny » di 23 aug 2011, 20:18

edenelf schreef:@Danny: het is een handbak

Bij een auto met handbak is er m.i. geen twijfel: de aanwezigheid van de sportknop betekent dat de auto af-fabriek is uitgerust met variabele dempers.

Zie bijgaande foto (let niet op de omcirkeling ajb): links onder het expansievat zou je de rode actuator (= stelmotor) moeten kunnen zien zitten. Het handigste is om je camera met flits eronder te steken en om vervolgens een paar keer af te drukken, hopelijk zie je hem dan. Laat ajb even weten zodra je het hebt gedaan. Plaats ajb ook even de foto.

Ik zal ondertussen ook proberen om een foto van zo'n actuator op te snorren op het www

Afbeelding
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Danny » di 23 aug 2011, 20:22

Foto van actuator:
Afbeelding
Danny
Donateur

Berichtdoor edenelf » di 23 aug 2011, 20:47

Top! Ik probeer morgen langs de garage te gaan om foto's te maken.

Achterliggend verhaal: zoals gezegd heeft de sportknop momenteel geen enkele (merkbare) werking. Tevens is één van de schokbrekers lek en zijn de overige schokbrekers minimaal 10 jaar oud.
Mijn overweging is/was om niet te (laten) investeren in een reparatie maar de standaard elementen te vervangen voor een moderne set van bijvoorbeeld KW (StreetComfort of INOX V3).

Uiteraard vraagt dit een extra investering maar als dat resulteert in een betere wegligging heb ik dat er graag voor over. Dat daarmee de beoogde werking van de "Sport-knop" komt te vervallen, vind ik minder interessant.
Suggesties?
edenelf

Berichtdoor Danny » di 23 aug 2011, 22:11

Ik denk dat je de eerste zult zijn hier op het forum (en ook het oude forum). Wel interessant project!
Danny
Donateur

Berichtdoor Emilio » di 23 aug 2011, 22:52

Danny schreef:Gefeliciteerd met je aankoop!

Is het een automaat of een handbak? Ik ben niet 100% zeker maar ik dacht dat de aanwezigheid van een sportknop niet automatisch betekent dat de auto elektronisch verstelbare schokbrekers heeft. Een kijkje onder de motorkap geeft direct uitsluitsel. Als er iets roods te zien is op de bovenkant van de schokbreker, dan is dat de stelmotor van de schokbreker en is ie dus verstelbaar.

Vooropgesteld dat "jouw" auto de verstelbare schokbrekers wel heeft, gelden de volgende antwoorden op jouw vragen:
1. verschil merk je heel duidelijk, tenzij je op een biljartlaken wegdek rijdt maar de sportstand is aanmerkelijk stugger dan de normale stand. Dat merk je bij elke snelheid, dus ook in bejaardentempo door het dorp.
2. Geen idee. Ik vermoed dat de geproduceerde aantallen van de 3200 dermate laag zijn dat het voor fabrikanten niet loont om speciaal voor deze auto nieuwe vervangende exemplaren te ontwikkelen. Wat iedereen doet: nieuwe kopen of laten reviseren (voorzover mogelijk). Behalve de shocks kunnen trouwens ook de elektronische stelmotoren kapot zijn (1 per shock).
3. Er is geen sprake van elektr demping. Er zijn gewoon 2 standen: normaal of stug. Bij indrukken van de knop draait de stelmotor aan een kroontje bovenop de schokbreker waardoor de karakteristiek wijzigt. Dit blijft vervolgens zo totdat de sportknop opnieuw wordt ingedrukt of tot de motor wordt uitgeschakeld. Als er een defect is, is het wel belangrijk dat ernaar wordt gekeken want bij een defect blijft de betreffende shock in de positie staan waarin hij stond, en je wil niet 3 in de normale stand hebben en 1 in de sportstand.

Hoop dat het hiermee duidelijk is?

hallo Edenelf,

Welkom en gefeliciteerd met je aankoop!

Mijn duit:
1. bij mijn 3200GT (automaat) merk je wel het verschil maar het is niet zo dat in de sportstand de vering opvallend veel harder is. Je voelt oneffenheden wel beter, en de auto helt & duikt (nog) minder in snelle bochten en bij hard optrekken en remmen. Maar het wordt niet a la spartaanse sportauto onomfortabel hard, blijft juist opmerkelijk comfortabel.
2. eens met Danny..
3. .. maar deze niet. Klopt volgens mij niet- het is wel degelijk elektronisch geregelde demping, en niet simpel een kwestie van "slap"of "hard". Het systeem is beschreven als dat het in meermaals per seconde op basis van de verschillende versnellingsopnemers de individuele schokbrekers bijregelt. Een van de (voormalige??) forum-leden had de nodigde extra elektronica in z'n 3200GT aangesloten, zodat hij ook echt kon zien dat in Sport-stand de regeling veel actiever aan het regelen was dan in de normal mode.

Het opvallendste verschil bij gebruik van de Sport-stand zit - bij een automaat - in het schakelgedrag, dat maakt echt een wereld van verschil, woohooo!! adhd
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor Boomerang » wo 24 aug 2011, 12:19

Mij is ooit verteld dat een automaat ZONDER verstelbare schokbrekers, ipv een "sport" knop dan een "Pwr" knop heeft.
Na het vervangen van de toetsenunit destijds (Diva) kreeg ik idd een unit met pwr ipv sport.
Dat was fout dus, maar volgens H te U alleen in deze variant leverbaar.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Term54 » wo 24 aug 2011, 14:58

Klopt dat er een pwr knop zit in de "diva", scheelt me weer vragen wat dit dan weer anders is dan de sport knop.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen verschil aan gaspedaal reactie merk ipv wegligging.
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Term54
Donateur

Berichtdoor edenelf » za 22 okt 2011, 17:01

Het heeft even geduurd maar heb inmiddels wat kilometers kunnen maken met mijn Maserati.
Wat een heerlijke auto! Voornamelijk sound & looks zijn buitengewoon.
Terugkomend op de instelbare dempers; er zitten idd actuators op.
Het effect van de Sport-knop gaat helaas niet verder dan een "Sport" vermelding in het dashboard...
Geen idee in welke modus de dempers zijn blijven hangen, het is in ieder geval een mooie mix tussen comfort en sportiviteit. Anderszijds; als het erop zit, moet het eigenlijk wel werken.
Iemand nog tips hoe te analyseren wat er aan de hand zou kunnen zijn?
edenelf

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)