Wel of niet de 3200GT

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Wel of niet de 3200GT

Berichtdoor Logout » vr 15 apr 2011, 19:10

Ik ben het eigenlijk wel eens met Salernitana. Mijn persoonlijke observatie is dat er op dit forum veel ervaringsexperts zitten (Maseratirijders dus), maar 90% van de communicatie op dit forum is niet concreet en vaak meer een balletje opgooien dan feitenkennis. De statistieken m.b.t. de postings zeggen genoeg wat mij betreft. De meesten proberen met allerlei argumenten hun keuze voor het merk of een bepaald model te verdedigen. Voor mensen als Boomy, die daadwerkelijk in de zwakke punten van dit soort auto's duikt en er oplossingen voor verzint, heb ik een heleboel respect. Ondanks zijn liefde is hij namelijk heel eerlijk over de minder goede aspecten van deze auto's.

Terwijl velen de loftrompet blazen over de Maserati 'goeroe' uit Kwintsheul weet ik aan de hand van meerdere voorbeelden uit mijn directe omgeving dat ook daar wel eens heel serieuze (en soms heel domme) fouten gemaakt worden. In het algemeen is dit bedrijf een goede keuze wat betreft aanschaf en onderhoud (maar hij is zeker niet de enigste in dit land!) van een Maserati. De vraag is of je niet beter uit bent als je een auto die daar al jaren in onderhoud was in het niet-officiële circuit koopt. Het scheelt je zeker een mille of 8-10.

Wat betreft de prijzen van onze geliefde auto's het volgende:
Velen hebben een totaal verkeerde voorstelling van wat een Maserati buiten het dealercircuit waard is. Een Maserati is in realiteit meestal 20-30% minder waard dan de meesten hier je willen doen geloven. Een nette 3200GT met een paar niet essentiële minpuntjes (maar technisch geheel in orde) en max. een 100-120dkm op te teller is echt niet meer dan een 18-22 duizend Euro waard een heel net exemplaar met 40-50dkm maximaal 5000 Euro meer. Voor de rest is het allemaal emotie, de handelaren roepen maar wat afhankelijk van wat hun collega's voor dezelfde types vragen. Dezelfde auto staat de ene keer voor 23 mille te koop en dan weer voor 20, waarna hij bij een andere handelaar ineens weer 25 mille moet opbrengen. De ridicule prijzen voor Quattroporte Evo's zijn ook een mooi voorbeeld van dat gedrag, iedere gek wil er nu een 18-20 mille voor hebben (en geloof mij er zitten echt hele slechte exemplaren tussen!) maar er zit geen enkel exemplaar tussen die dat ook maar enigszins waard is. Echt, een nette EVO met niet teveel kilometers op de teller is grofweg 10-14 mille waard. Als je helemaal aan de onderkant van het prijsscala auto's koopt kun je misschien eens wat verdienen op zo'n auto (echter dat is meer een kwestie van geluk hebben), maar over het algemeen verlies je er als koper alleen maar op. Maar dat geeft niet want het is de emotie die zo'n auto je geeft die het mogelijk maakt dit te accepteren.

Mijn raad aan Salernitana is om de hoop niet op te geven om een net exemplaar te kunnen vinden in dit land. Reken op een uitgave van een 21-23 mille. Als je een beetje geluk hebt heeft zo'n auto net een aardige beurt achter de rug en kun je er een redelijk aantal kilometers van genieten zonder al te diep in de buidel te moeten tasten.
Logout
 

Re: Wel of niet de 3200GT

Berichtdoor Jos Red Racing » vr 15 apr 2011, 19:58

Hoewel ik de precieze prijsrange natuurlijk niet ken ben ik overall geneigd het met de vorige spreker eens te zijn. Voor de prijzen die ervoor worden gevraagd blijven veel auto's lang staan. Ook bij de specialisten.

Over het thema Franco kan ik niet meepraten. Hij is wel twee keer behulpzaam geweest met telefonische raad en daad, echter dat waren er meer.

Jos
Jos Red Racing
Donateur
 
Berichten: 206
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 11:56

Re: Wel of niet de 3200GT

Berichtdoor PeterM » vr 15 apr 2011, 20:13

Beste Salernitana: ik heb veel moeite met deze discussie. Vind het ook een erg triest resultaat na heel veel deskundig advies.

Ik bestrijd die internet berekening niet, die zal best ergens op gebaseerd zijn. Alleen denk ik dat er te weinig getallen zijn meegenomen voor een statistisch verantwoord resultaat, en verder is zeker en vast alle rotzooi die wordt verkocht door Beun de Haas meegerekend. Zo gaat dat met gemiddeldes, alles zit erin.

Ik heb wel heel veel moeite met de conclusie, nl dat Franco één of andere ladenlichter is. Dat accepteer ik niet en bestrijd ik uit eigen ervaring en die van vele anderen. Hij is niet foutloos en ook niet heilig, maar dat is er geen één. Wel maakt hij veel minder fouten dan de meeste anderen.
Het gaat niet aan dat jij hier op deze manier zijn reputatie ter discussie stelt.

Terug naar alle bijdragen van Boomerang, Michele, Danny en zo voort. Alles wat gezegd moet worden is gezegd. Koop niet de goedkoopste maar de beste die je kunt veroorloven, als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten betaal je met de eerste de beste garage rekenig al het verschil met een echt goede auto, etcetera. Nog veel meer, ik ga het hier niet herhalen.

Als je dit allemaal NIET aan wil nemen van de mensen die weten hoe het zit, omdat je nu eenmaal WILT dat de markt voor Maserati's anders is dan die is... prima, nergens staat geschreven dat je de mensen van de Chat moet geloven, nergens staat dat je advies moet accepteren, dream on, veel succes met de rest van je leven.
Maar matig je geen oordeel aan over de kwaliteit van die adviezen en andere dingen waar je geen verstand van hebt, dat is een beetsje dom en ondankbaar naar al die mensen die voor jou hun vingers blauw hebben zitten typen.

Het is nu heel simpel: als je nog steeds een 3200GT wilt adviseer ik je een auto te kopen voor het budget dat die internet waarde berekening aangeeft. Doe het gewoon en ervaar wat de handel voor dat bedrag levert. Kom alleen niet jammeren als het een barrel blijkt te zijn, je bent namelijk drie dubbel en dwars gewaarschuwd.

Het beste,

Peter
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Wel of niet de 3200GT

Berichtdoor cassiopeia » vr 15 apr 2011, 21:48

Het ontaardt inderdaad -helaas- in een discussie tussen doven. Kwaliteit heeft nu eenmaal een prijs.
Die ervaring ligt er al. De eerste 3200GT (die gele) was immers al bepaald niet de beste, zo heeft de adspirant-koper zelf al hier neergeschreven. Bij een handelaar van twijfelachtige reputatie, zo werd aan de hand van bewezen feiten aangetoond.
Ook dat verhaal van biturbista over de prijsvorming van Evo's vind ik merkwaardig. Voor mijn Evo heb ik aanzienlijk meer betaald dan wat hij een juiste waarde vindt. Na meer dan een jaar zoeken had ik een uitmuntende Evo gevonden bij een uitmuntend adres. Die auto heb ik gekocht voor een -hopelijk- langdurig plezier en niet voor snelle wederverkoop. In die zin was de prijs van de auto volkomen secundair. En die mensen zijn er echt meer. Dat zijn de elementen die de prijsvorming bepalen van uitgeproken liefhebbers-auto's. Dat is een andere wereld dan die van een Golfje.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Wel of niet de 3200GT

Berichtdoor Logout » vr 15 apr 2011, 22:18

PeterM schreef:Ik heb wel heel veel moeite met de conclusie, nl dat Franco één of andere ladenlichter is. Dat accepteer ik niet en bestrijd ik uit eigen ervaring en die van vele anderen. Hij is niet foutloos en ook niet heilig, maar dat is er geen één. Wel maakt hij veel minder fouten dan de meeste anderen. Het gaat niet aan dat jij hier op deze manier zijn reputatie ter discussie stelt.


PeterM, ik neem aan dat jij reageert op mijn posting...

Zo ja, dan het volgende: als je goed had gelezen dan had je gelezen dat ik aangeef dat Franco een prima adres is, maar dat ook daar fouten gemaakt worden (dus zoals jij zelf ook al aangaf is hij niet heilig). En ja, fouten worden overal gemaakt dat is een ding dat zeker is. Echter het feit dat een auto een 'Franco' auto is wil niet zeggen dat je daarmee volledig gevrijwaard bent van alle mogelijke (en some heel kostbare) problemen die verbonden kunnen zijn aan het bezit van een redelijk exclusieve auto. Mijn persoonlijke ervaringen met Franco zijn prima en hulpvaardig is hij ook zeker, maar ik dicht hem niet de bijna god-achtige status toe zoals zovelen hier. Er lopen in Nederland echt nog wel meer competente Maserati monteurs rond. Zijn reputatie stel ik niet ter sprake, maar ik ben wel een beetje klaar met het 'Franco-voor & Franco-na' geklets van een aantal forumleden die maar blijven denken dat er niemand anders is in dit land die echt weg weet met onze autos.

In mijn optiek is een risicopremie van 8-10 mille een fors bedrag bovenop een marktwaarde van net over de 20.000 Euro (voor dit bedrag koop je bijna een volledig gereviseerd motorblok). Vandaar mijn suggestie om (als dat zo belangrijk is) een Franco onderhouden auto te kopen bij een niet-Maserati garage of van een particulier.
Logout
 

Re: Wel of niet de 3200GT

Berichtdoor Logout » vr 15 apr 2011, 22:48

cassiopeia schreef:Ook dat verhaal van biturbista over de prijsvorming van Evo's vind ik merkwaardig. Voor mijn Evo heb ik aanzienlijk meer betaald dan wat hij een juiste waarde vindt. Na meer dan een jaar zoeken had ik een uitmuntende Evo gevonden bij een uitmuntend adres. Die auto heb ik gekocht voor een -hopelijk- langdurig plezier en niet voor snelle wederverkoop. In die zin was de prijs van de auto volkomen secundair. En die mensen zijn er echt meer. Dat zijn de elementen die de prijsvorming bepalen van uitgeproken liefhebbers-auto's. Dat is een andere wereld dan die van een Golfje.


Helemaal correct wat jij schrijft, echter er worden meer gebruikte Maserati's aangeboden op de markt dan dat er vraag is van voldoende kapitaalkrachtige liefhebbers. Echte schaarste is er niet en dus wordt de prijsvorming juist niet door liefhebbers bepaald maar is meer in de trant van 'wat de gek er voor wil geven'. Een liefhebber die over voldoende financiele middelen beschikt zal inderdaad de beste auto kopen die op de markt wordt aangeboden. Vandaar mijn opmerking dat alles wat er betaald wordt boven de marktwaarde pure emotie is. Je wilt een technisch perfect exemplaar dat ook nog eens krasvrij is, in jouw favouriete kleurcombinatie en natuurlijk eentje die een interieur heeft dat als nieuw is...en als je dan een auto tegenkomt die aan al deze eisen voldoet dan rechtvaardigt ongetwijfeld de veel hogere prijs die je hebt betaald(?) ^@!@#$% Dat wil echter niet zeggen dat alle andere aangeboden auto's troep zijn. Controleer het aantal eigenaars dat een auto heeft gehad, probeer na te gaan of de auto ooit schade heeft gehad en zo ja, of er aanwijzingen zijn dat hij niet op een professionele manier is gerepareerd, check de onderhoudsgeschiedenis van de auto en bel de specialisten op waar de auto onderhouden is (of waarvan beweerd wordt dat hij daar onderhouden is) en vraag wat zij je over de bewuste auto kunnen vertellen.

Een 3200GT van 30 mille is wel even 50% duurder dan eentje van 20 mille! Het is dus te verwachten dat de auto van 20 mille niet net zo fraai en/of fris meer is als zijn duurdere zusje, in veel gevallen mag je ook nog wat achterstallig onderhoud verwachten. Echter onafhankelijk van de (vraag)prijs moet je elke auto individueel beoordelen. Een hogere prijs is geen absolute garantie dat je daarmee daadwerkelijk een betere auto hebt gekocht. Ook voor een 22 mille kun je een goede en nette 3200GT kopen, verwacht dan niet dat je die tussen vandaag en volgende maand tegenkomt en wees bereid een kleur te nemen die misschien niet jouw eerste keus was.
Logout
 

Re: Wel of niet de 3200GT

Berichtdoor PeterM » vr 15 apr 2011, 23:56

Beste Biturbista,

Nee, ik refereerde niet aan jouw post, hoewel ook jouw toonzetting in een richting gaat die niet de mijne is.
De discussie over de competentie van Maserati monteurs is lastig te voeren, omdat we de goede gewoonte van het oude forum hebben overgenomen geen reputaties te beschadigen van mensen die zich niet kunnen verdedigen.
Een reputatie komt te voet en gaat te paard. Iedereen kan één rotte ervaring hebben, maar dat geeft hem nog niet het recht die tot algemene waarheid te verklaren. Ik loop nu zo'n tien jaar mee in het wereldje als eigenaar van (achtereenvolgens) twee bi-turbo's en ben klant cq klant geweest bij Hessing, Helfferich, Franco, Forza en Heinicke. Niet bij Barning, daar heb ik alleen ooit een airco -unit laten maken, wat hij briljant deed voor €40 in 25 minuten. Daarbij spreek ik veel mensen en ken dus ook de ervaring van een aantal anderen.

Denk dus dat ik een beetje recht van spreken heb. Ik kan je precies vertellen hoe ze staan ten opzichte van elkaar en hoeveel value for money je ongeveer kunt verwachten, maar doe dat niet om hierboven vermelde redenen. Arrogant? Misschien, vind er maar wat van.

Het is je goed recht om je te ergeren aan mensen die goede ervaringen hebben met Franco. is ook erg Hollands, je mag hier vooral niet boven het maaiveld uitsteken }{}{| .

En dan twee dingen: je stelt dat €30 k voor een 3200GT 50% meer is dan € 20k. Kan ik ook uitrekenen, maar je doet een gevaarlijke suggestie. Ik denk niet dat je voor € 22 k zelfs maar een redelijke 3200GT koopt in Nederland en maak dus nog steeds ernstig bezwaar tegen de suggestie dat € 30k inclusief garantie teveel geld zou zijn voor een goede. Als je een paar beurten achter elkaar nodig hebt om het achterstallig onderhoud van een goedkope te laten bijwerken is die auto op eens niet zo goedkoop meer. En als je pech hebt gaat het door en door.
Dat veel geld uitgeven niet altijd hetzelfde is als een goede auto kopen klopt ook. Daarom zeggen we hier ook altijd: onderhouds- en zo mogelijk gebruikshistorie checken en laten keuren door een Maserati-specialist. Dan nog kan je op je bek gaan, zoals ik zelf heb ervaren met mijn QPIV.

Voor de rest blijf ik bij mijn advies hierboven gegeven: je hoeft het niet te geloven, koop er gewoon één voor 22, het kan altijd dat je mazzel hebt, zoals Giulia heeft met zijn QPIV. Maar als het tegen zit: niet mauwen.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Wel of niet de 3200GT

Berichtdoor Vince » za 16 apr 2011, 09:43

Mooie discussie wel! Heb hem met ingehouden adem gelezen...

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Wel of niet de 3200GT

Berichtdoor SpyderGT » za 16 apr 2011, 10:53

Biturbista schreef:

Een 3200GT van 30 mille is wel even 50% duurder dan eentje van 20 mille! Het is dus te verwachten dat de auto van 20 mille niet net zo fraai en/of fris meer is als zijn duurdere zusje, in veel gevallen mag je ook nog wat achterstallig onderhoud verwachten. Echter onafhankelijk van de (vraag)prijs moet je elke auto individueel beoordelen. Een hogere prijs is geen absolute garantie dat je daarmee daadwerkelijk een betere auto hebt gekocht. Ook voor een 22 mille kun je een goede en nette 3200GT kopen, verwacht dan niet dat je die tussen vandaag en volgende maand tegenkomt en wees bereid een kleur te nemen die misschien niet jouw eerste keus was.


Hier ben ik het mee eens en dat is ook wat ik trachtte te zeggen. Maar ik kreeg uit de verhalen van de topicstarter de indruk dat er wel verwacht werd dat men voor 20 mille een spik en span 3200 GT voor de deur zou staan. Aangezien het vooral ging om uitlaten die wat scheef hingen en krassen in de lak en dergelijke, ik kreeg de indruk dat verwacht werd dat er voor 20 mille een 3200 voor je neus zou staan, waarbij het zou lijken alsof hij zojuist uit de showroom was komen rollen. En juist die verwachting wilde ik ontkrachten, omdat je voor zulke auto´s simpelweg meer geld moet neertellen.
SpyderGT
Admin
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:36

Re: Wel of niet de 3200GT

Berichtdoor PeterM » za 16 apr 2011, 11:47

Xantijn schreef:
Biturbista schreef:

Een 3200GT van 30 mille is wel even 50% duurder dan eentje van 20 mille! Het is dus te verwachten dat de auto van 20 mille niet net zo fraai en/of fris meer is als zijn duurdere zusje, in veel gevallen mag je ook nog wat achterstallig onderhoud verwachten. Echter onafhankelijk van de (vraag)prijs moet je elke auto individueel beoordelen. Een hogere prijs is geen absolute garantie dat je daarmee daadwerkelijk een betere auto hebt gekocht. Ook voor een 22 mille kun je een goede en nette 3200GT kopen, verwacht dan niet dat je die tussen vandaag en volgende maand tegenkomt en wees bereid een kleur te nemen die misschien niet jouw eerste keus was.


Hier ben ik het mee eens en dat is ook wat ik trachtte te zeggen. Maar ik kreeg uit de verhalen van de topicstarter de indruk dat er wel verwacht werd dat men voor 20 mille een spik en span 3200 GT voor de deur zou staan. Aangezien het vooral ging om uitlaten die wat scheef hingen en krassen in de lak en dergelijke, ik kreeg de indruk dat verwacht werd dat er voor 20 mille een 3200 voor je neus zou staan, waarbij het zou lijken alsof hij zojuist uit de showroom was komen rollen. En juist die verwachting wilde ik ontkrachten, omdat je voor zulke auto´s simpelweg meer geld moet neertellen.


... maar dat is dus precies het punt!! Vrijwel alles staat te duur te koop, maar omdat alles te duur te koop staat geldt dat zowel voor goede als voor slechte auto's. In de loop van dit draadje is de indruk ontstaan dat je voor 22 mille WEL een perfecte 3200GT mag verwachten. Zo wordt die internet berekening ook geïnterpreteerd. Echter: dat sommetje zegt MISSCHIEN iets over de gemiddelde verkoopprijs maar in ieder geval NIETS over de kwaliteit van de verhandelde waren.

Nu heeft Salernitana dus in zijn verwachtingen twee dingen gecombineerd die niet (of slechts bij hoge uitzondering = toeval) samen gaan: een optimale 3200GT en een optimale verkoopprijs van €22k. En dat klopt dus niet. en dus is hij voortdurend teleurgesteld en toenemend ontevreden. Terwijl de verwachting gewoon niet realistisch is. Dit is bij herhaling gezegd door een aantal ervaren Maserati-eigenaren, maar het wil om de één of andere manier niet (meer) aankomen.

Verder blijf ik erbij dat je juist bij Maserati en haar kwetsbare techniek en beroerde dure onderdelen voorziening ontzettend op moet passen met de aanschaf van een auto met "een beetje werk of achterstallig onderhoud". Dat is alleen weggelegd voor mensen die HEEL goed weten wat zij doen, zelf goed kunnen sleutelen of een redelijk budgetje achter de hand hebben, anders wordt het een tranendal. Je kunt leeg lopen op een slechte bi-turbo, ik spreek uit ervaring (* .

Trouwens: die onderdelen voorziening is een andere reden waarom een bedrijf als Franco terecht een goede reputatie heeft: hij zet zich tot het uiterste in om voor zijn klanten (dus niet voor toevallige passanten) tegen redelijke prijzen onderdelen te regelen en heeft eigen lijnen naar Italië. In gevallen waar de fabriek steeds vaker "nee"verkoopt (en dus ook Hessing en alle NL reparateurs die bij Hessing bestellen ) is naast de kwaliteit van het werk ook de kwaliteit van de onderdelen voorziening een steeds belangrijker criterium.
Laatst bijgewerkt door PeterM op za 16 apr 2011, 12:03, in totaal 3 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast