Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Boomerang » do 30 jun 2011, 08:14

Open de link en de bijlage's in de link.
Verbijsterend.

Ook goed te zien dat de op druk belaste lagerschalen van de drijfstangen compleet door de zachte laag zijn gesleten en het koper in de schalen al helemaal is bereikt.
Dit moet bijna al wat gerammeld hebben in hete toestand zou je denken.
Heel byzonder ook dat de auto nog niet lang geleden heel behoorlijk onderhoud had gekregen, maar de axiaalspeling niet is opgemerkt.
Zelfs het alu oliepompdeksel aan de voorkant is ingesleten door de tijdens koppelen naar achteren getrokken krukas.

http://www.maseratiforum.co.uk/m_12695/ ... .htm#65463
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Danny » do 30 jun 2011, 09:45

Holy cow!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor PeterM » do 30 jun 2011, 10:12

Kan de foto's niet zien, moet blijkbaar eerst lid worden. Krijg wel een idee, als ik jullie zo hoor (*

Bij dit onderwerp hoort voor zover ik weet altijd één opmerking: start - rijd - stop ZO MIN MOGELIJK met ingetrapte koppeling. Niet handig voor de stoplichtsprint, ik weet het, maar daar staan wij sowieso boven, toch ^)(*& ?
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor cassiopeia » do 30 jun 2011, 11:47

Is een automaat hier in het voordeel, of is dat een domme vraag ^%$
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Danny » do 30 jun 2011, 12:39

cassiopeia schreef:Is een automaat hier in het voordeel, of is dat een domme vraag ^%$


Het antwoord is ja. Volgens ervaringscijfers van de fabriek ligt de verhouding desastreuze axiaalspeling gevallen op 80 (handbak) - 20 (automaat)
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Martino » za 02 jul 2011, 11:18

PeterM schreef:Kan de foto's niet zien, moet blijkbaar eerst lid worden. Krijg wel een idee, als ik jullie zo hoor (*

Bij dit onderwerp hoort voor zover ik weet altijd één opmerking: start - rijd - stop ZO MIN MOGELIJK met ingetrapte koppeling. Niet handig voor de stoplichtsprint, ik weet het, maar daar staan wij sowieso boven, toch ^)(*& ?


Dit is ook het advies dat ik kreeg:
- starten in zijn vrij en de koppeling niet ingetrapt
- de koppeling alleen intrappen om te schakelen en daarna direct weer op laten komen
(Franco vertelde me dat hij dat altijd met alle auto´s doet, maar voor mij was het even wennen en nu doe ik het uit gewoonte altijd)
- dus zeker niet in files op de koppeling blijven "leunen"

Het is tevens een onthaastingsmechanisme en voorkomt de neiging een stoplichtsprint te willen aangaan smiley_driving

Ik weet van een specialist dat het probleem in een vroeg en zelfs later stadium vaak niet wordt opgemerkt of dat er volledig verkeerde diagnoses worden gesteld en dit serieuze probleem niet wordt gezien.
Maserati Gransport 2006 - BMW Z4 3.5is 2014 - BMW M3 DCT 2010
Avatar gebruiker
Martino
Donateur
 
Berichten: 202
Geregistreerd: do 21 okt 2010, 20:53

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Martino » wo 06 jul 2011, 09:15

Zoals jullie weten wordt ik niet gehinderd door enige technische kennis, dus:

Is dit nou een ontwerpfout? Toch vreemd als je bedenkt dat Ferrari er toch stevig bij betrokken was? Hebben andere F bolides dit ook?

En: is er een technische aanpassing mogelijk om het te voorkomen?
Maserati Gransport 2006 - BMW Z4 3.5is 2014 - BMW M3 DCT 2010
Avatar gebruiker
Martino
Donateur
 
Berichten: 202
Geregistreerd: do 21 okt 2010, 20:53

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Danny » wo 06 jul 2011, 09:44

Martino schreef:Is dit nou een ontwerpfout? Toch vreemd als je bedenkt dat Ferrari er toch stevig bij betrokken was?


Antwoord is ja. Ten eerste is de 3200 ontwikkeld in de tijd dat F nog geen eigenaar was en bovendien: waarom zou een merk als Ferrari geen ontwerpfouten maken? Ik ken wel degelijk verhalen over gigantische ontwerpfouten bij Ferrari en zelfs gereputeerde merken als BMW (swirlflaps op dieselmotoren), Mercedes (elektrische problemen met de vorige E-klasse, heeft ze enorm veel goodwill bij hun klanten gekost) en Audi (coilpacks die om de haverklap vervangen moesten worden bij turbomotoren) maken dit soort fouten blijkbaar.


Martino schreef:En: is er een technische aanpassing mogelijk om het te voorkomen?

Nee, geen technische oplossing, behalve het tijdig vervangen van je axiaallager. Daarnaast moet een 3200 berijder zijn gedrag enigszins aanpassen, maar dat noemde je zelf al in je voorgaande post.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Martino » wo 06 jul 2011, 13:45

Thanks! Ik dacht Ferrari al een vinger in de pap had sinds het gebruik van het 456 diff voor de Ghibli GT enzo...
Maserati Gransport 2006 - BMW Z4 3.5is 2014 - BMW M3 DCT 2010
Avatar gebruiker
Martino
Donateur
 
Berichten: 202
Geregistreerd: do 21 okt 2010, 20:53

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor lqpl » wo 06 jul 2011, 16:11

Gedurende welke jaren werd de Ghibli GT geproduceerd? Maserati is eind 1997 onder Ferrari-controle gekomen, met het verdwijnen van Alzati bij Maserati, maar ze werkten al samen eerder dat jaar. Maserati ging dicht van november 1997 tot mei 1998, waarna de 400 verbeterpunten op de qpIV waren doorgevoerd en de 3200GT klaar voor productie...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast