Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Martino » wo 06 jul 2011, 16:16

Ik heb twee keer een vroege Ghibli GT gehad van juni 1995. Deze is volgens mij geleverd t/m 1999, maar het kan zijn dat er wat in de showroom zijn blijven hangen en dat ze eerder gestopt zijn met bouwen. Er is hier vast wel iemand die het precies weet :).
Maserati Gransport 2006 - BMW Z4 3.5is 2014 - BMW M3 DCT 2010
Avatar gebruiker
Martino
Donateur
 
Berichten: 202
Geregistreerd: do 21 okt 2010, 20:53

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor cassiopeia » wo 06 jul 2011, 16:52

lqpl schreef:Gedurende welke jaren werd de Ghibli GT geproduceerd? Maserati is eind 1997 onder Ferrari-controle gekomen, met het verdwijnen van Alzati bij Maserati, maar ze werkten al samen eerder dat jaar. Maserati ging dicht van november 1997 tot mei 1998, waarna de 400 verbeterpunten op de qpIV waren doorgevoerd en de 3200GT klaar voor productie...


http://www.maseratighibli.co.uk/home51.htm
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Danny » wo 06 jul 2011, 16:59

lqpl schreef:Gedurende welke jaren werd de Ghibli GT geproduceerd? Maserati is eind 1997 onder Ferrari-controle gekomen, met het verdwijnen van Alzati bij Maserati, maar ze werkten al samen eerder dat jaar. Maserati ging dicht van november 1997 tot mei 1998, waarna de 400 verbeterpunten op de qpIV waren doorgevoerd en de 3200GT klaar voor productie...


Precies! Eind 97 kwamen de gladjakkers van Ferrari binnen en ipv zich te richten op de echt belangrijke zaken, stortte men zich op een auto die qua concept toch al zwaar verouderd was (de qp IV) en kwam men maar liefst met 400 verbeterpunten op de proppen! Het lijkt haast of het management dit als opdracht heeft meegegeven aan het ingenieurs team: het maakt ons allemaal niet uit, zolang jullie maar 400 puntjes weten te vinden die we kunnen verbeteren. Dat staat nl leuk in de folder...

Met de 3200 heeft men zich blijkbaar wel bemoeid want er zitten nogal wat F onderdelen op een 3200. Bijv de actuators van de variabele shocks. Kennelijk vond men het motor design goed genoeg(?). De motor is in ieder geval een doorontwikkeling van het 3.2 blok dat in de QP evo lag, dat is zeker. Het was hoe dan ook geen F blok.

Pas met de komst van de Spider en 4200 kwam er een auto die geheel onder de regie van F is gebouwd.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor cassiopeia » wo 06 jul 2011, 17:06

Wat wil je dan? Dankzij Ferrari bestaat Maserati nog want per 1997 was er sprake van een vervallen, verveloos zooitje die auto's van zeer discutabele produktiekwaliteit opleverde.
Je hebt dan niet allemaal nieuwe modellen klaarstaan dus je begint dan met wat er beschikbaar is en maakt daar de eerste jaren het beste van.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Vince » wo 06 jul 2011, 17:53

Danny schreef: het maakt ons allemaal niet uit, zolang jullie maar 400 puntjes weten te vinden die we kunnen verbeteren. Dat staat nl leuk in de folder...


Er is ook nooit een lijst geproduceerd met alle 400 punten, of wel?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Martino » wo 06 jul 2011, 18:00

Doet de krukas axiaalspeling zich ook voor op de QPIV ? Zo ja, is er verschil met de 3200 in de wijze waarop de speling optreedt?
Maserati Gransport 2006 - BMW Z4 3.5is 2014 - BMW M3 DCT 2010
Avatar gebruiker
Martino
Donateur
 
Berichten: 202
Geregistreerd: do 21 okt 2010, 20:53

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor Giulia » wo 06 jul 2011, 18:43

Er zijn nog 250 Ghibli GT's geproduceerd in 98 van een berg onderdeln die er nog rondslingerde. Vanddar dat er nog late Ghibli's zijn. Dit was ook een hiaat in het Carros verhaal waar ik op heb gewezen
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor lqpl » wo 06 jul 2011, 19:01

Martino schreef:Doet de krukas axiaalspeling zich ook voor op de QPIV ? Zo ja, is er verschil met de 3200 in de wijze waarop de speling optreedt?


Ik weet van F te K dat hij handgeschakelde biturborijders iha adviseert om de auto voor het stoplicht in z'n vrij te zetten...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor PeterM » wo 06 jul 2011, 23:35

lqpl schreef:
Martino schreef:Doet de krukas axiaalspeling zich ook voor op de QPIV ? Zo ja, is er verschil met de 3200 in de wijze waarop de speling optreedt?


Ik weet van F te K dat hij handgeschakelde biturborijders iha adviseert om de auto voor het stoplicht in z'n vrij te zetten...


Klopt, de QPIV met handbak is ook kwetsbaar. Verder geeft niet alleen F . dit advies en niet alleen voor 8 cilinders. Tijdens mijn proefrit met de 4.24V nu ruim tien jaar geleden kreeg ik dezelfde "tip" van Arthur Knibbeler. 't was meer een opdracht, eigenlijk.

cassiopeia schreef:Wat wil je dan? Dankzij Ferrari bestaat Maserati nog want per 1997 was er sprake van een vervallen, verveloos zooitje die auto's van zeer discutabele produktiekwaliteit opleverde (...)


Dit stel ik niet ter discussie, wel dat het daarna opeens zoveel beter was. Dat is de droom waaruit jij naar ik hoop nog een keer zult ontwaken. Ik gun iedereen een helder zicht op de werkelijkheid @! .
Het subchassis achter van de ex-|qp| EVO rot bij normaal gebruik net zo hard als dat van mijn Otto, geen enkel verschil. Alleen door 's winters niet door te rijden voorkom je dat het jou ook overkomt.

Denk ook aan de ETM in de 3200GT, de gaspedaal pot, en, uiteraard het thema van dit topic. De lijst is eindeloos en loopt gewoon door t/m Duettos' "schudden voor gebruik" 4200.
Door gebrek aan geld zijn Masers uit die tijd zeer matig uitontwikkeld en gebouwd van waaibomenhout en pisbakkenijzer. Daar heeft Ferrari ondanks veel goede bedoelingen heel weinig aan kunnen veranderen.

Facts, Cass, helaas.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Krukas axiaalspeling BITURBO V 8

Berichtdoor lqpl » do 07 jul 2011, 07:57

Gisteren van Jorrit gehoord dat hij toch wel een paar echte verbeteringen ziet bij de evo; 'eigenlijk wel een beter auto'. Ondanks roest minder roest, multiriemen, betere electra. Volgens sommigen zitten de stoelen beter. Er zijn vast nog wel een paar puntjes. Ik neem zelf aan dat ALS er als sprake van zou kunnen zijn de evo de collectable wordt, niet de otto of sei. Verder is het 400-puntenverhaal opgeblazen. Net als dat de klassieke V8's van de 450S afstammen. Dat soort PR heeft Maser kennelijk nodig om een air van kwaliteit, pedigree en klasse op te houden. Een aantal auto's van binnen gezien en rekeningen aan F t K en anderen betaald hebbend weet ik dat de kwaliteit matig is. Maar het zijn zulke mooie auto's met zoveel uitstraling.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast