turbo's stuk?

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: turbo's stuk?

Berichtdoor Techno » vr 10 feb 2012, 10:00

Er zijn ook andere (inwendig afblazende) te koop zoals van Forge en nog zo meer. Deze werken met een zuiger ipv met een membraan (zoals die van Bosch, zitten ook op VW+Audi) en deze gaan zelden stuk. De membraan-versies zijn daarentegen veeeel goedkoper maar werken minder verfijnd.(aan-uit)
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: turbo's stuk?

Berichtdoor lqpl » vr 10 feb 2012, 11:07

De membranen van de goedkope Bosch popoffs gaan lekken en dan krijg je hoehoe bij accelereren. Betere versies zonder membraan zijn te koop. Ik heb ze zelf destijds door Modena Performance laten monteren. Dan kun je nog kiezen tussen afblazen in inlaat of naar de buitelucht (dat laatste als je bijvoorbeeld een hekel hebt aan honden - ik heb toch voor de eerste optie gekozen, als gentleman Tssk5 )
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: turbo's stuk?

Berichtdoor treets » vr 10 feb 2012, 11:30

Maar, als ze lekken bij accelereren betekent dat dan dat er minder druk beschikbaar is? In ieder geval geeft dat minder vermogen, en in het slechtste geval een te rijk mengsel?
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: turbo's stuk?

Berichtdoor Techno » vr 10 feb 2012, 12:11

De motor gaat dan idd wel inhouden/minder vermogen leveren. Er zal aan het mengsel weinig veranderen omdat pas in het inlaatspruitstuk aan de hand van de druk en temperatuur van de ingeblazen lucht wordt bepaald hoeveel benzine er wordt ingespoten.
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: turbo's stuk?

Berichtdoor treets » vr 10 feb 2012, 12:19

Okay, is me duidelijk.
Vooral om deze thread compleet te krijgen:
- zijn er specifieke valves die voor de 3200 geschikt zijn (naast de originele Bosch)
- is het een lastige klus ze zelf te vervangen?

bedankt weer!
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: turbo's stuk?

Berichtdoor Techno » vr 10 feb 2012, 12:45

Een vervanger voor de bosch 0 280 142 114 (of 115) (althans die voor Ghibli/QP) is o.a. de Turbosmart FG-BOV-KTPB25 (25mm outlet)
Deze moet overigens wel worden afgesteld voordat ie goed/veilig werkt, maar de leverancier kan dit uiteraard voor je doen.
Voor andere merken pop-off's kun je eens op Fiat- en Audi-fora rondsnuffelen. Daar komen ze regelmatig met alternatieven voor de BOSCH. De Audi-variant van de Bosch schijnt overigens redelijk probleemloos en ook scherp geprijsd te zijn.
Als je even verder zoekt vindt je ook deze uitspraak:

As stated in Audi’s technical bulletin dated Dec. 8, 2000 the bypass valves should be replaced should the following occur: “Groaning or howling noise from engine compartment when accelerating during partial load between 2500-3000 RPM,” or “ Rattling noise when decelerating between 2000-3000 RPM,” which “may be caused by the internal diaphragm of the charge pressure bypass valve producing pulsating noises.”


Cassio5
Laatst bijgewerkt door Techno op vr 10 feb 2012, 14:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: turbo's stuk?

Berichtdoor treets » vr 10 feb 2012, 14:26

Ik ga nog even snuffelen :-) Franco wil m'n auto binnenkort nog een keer zien (1000 km na motorrevisie), ik heb al een vragenlijstje voor 'm waar ik deze aan toevoeg.
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Vorige

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron