Accuproblemen, klokje op hol geslagen

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Accuproblemen, klokje op hol geslagen

Berichtdoor 3200 BT » ma 12 sep 2011, 11:41

't is al weer een tijdje dat ik iets op het forum geschreven heb maar ik ben meer een lezer dan een schrijver vrees ik, maar nu heb ik toch echt iets bijzonders.

Ik had al eerder problemen met mijn accu (hij hield niet langer dan een week of 2), Franco had er al eens naar gekeken en een lekstroom gevonden en verholpen, en op mijn verzoek een nieuwe accu ingezet. Nu heb ik in de afgelopen winter mijn 'prinses op de erwt' (zo ga ik haar maar noemen denk ik %^#@( ) een aantal maanden laten staan en ik heb in mijn garage geen stopcontact dus ik kon er geen druppellader aanhangen. Dus in de lente was de accu compleet leeg. Geen idee of dat normaal is (ik heb gehoord van andere auto's die na een jaar stilstaan zonder bij te laden gewoon starten). Bij de APK had Franco er weer naar gekeken en hem opgeladen (ik had van hem begrepen dat je een lege accu nooit weer helemaal goed krijgt met alleen de alternator) dus toen deed hij het weer een tijd goed.
Nu begint ze weer kuren te vertonen en als ze langer dan 2 weken stilstaat is het weer raak. Nu heb ik haar afgelopen weekend met behulp van een 'donorauto' gestart en dat ging opzich prima, alleen is mijn klokje op hol geslagen. Hij draait als een dolle en dat gaat dag en nacht door. Als ik het knopje indruk draait hij nog net iets harder, maar ik krijg hem niet meer gestopt kloink . Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Kan ik misschien ergens een zekering er uit trekken en weer terugstoppen om de computer te resetten?

En als iemand me nog tips kan geven over de accu dan zou ik dat zeer waarderen. Heb ik hier zelf schuld aan, hebben 3200's hier vaker last van of is de mijne afwijkend?

Oh, en nog een vraag: ik heb sind kort een starthulp (zo'n draagbare accu met klemmen) zodat ik hiervoor geen beroep meer hoef te doen op vrienden en familie &&^^* en daar staat in de gebruiksaanwijzing dat je de zwarte kabel aan een massapunt moet bevestigen en niet aan de minpool van de accu. Nu zit er in de kofferbak van die 3200 voor zover ik weet geen onbehandeld metaal. Raden ze dat aan vanwege knalgassen of is het iets anders? Op de starthulp zit een aan/uit schakelaar dus als het goed is zal het niet vonken. Kan ik hem zonder gevaar direct op de minpool aansluiten?

Pff wat een lap tekst. Maar goed. De prinses houd me wel bezig @#$ .

Re: Accuproblemen, klokje op hol geslagen

Berichtdoor lqpl » ma 12 sep 2011, 12:08

Eigenlijk wel vermakelijk over dit soort problemen te lezen, zegt de ervaringsdeskundige... ":{&
Porsches, modern en oud, staan erom bekend binnen 1 of 2 weken de accu leeg te trekken. Mijn qpIV kon destijds ook niet langer dan een week of 3-4 zonder laden. Als je geen 220 in de garage hebt hebt kun je de accu in de winter mee naar huis nemen. Is het alarm nooit afgegaan agv het ontladen van de accu?
Kun je het klokje niet loskoppelen (die gold=plated in de biturbo's flip je zo uit hun behuizing. Ik zou eerste de betreffende zekering opzoeken en losmaken en ik zou verwachten dat de klok zich dan 'reset'...
Als je je accu-winterprobleem niet weer wilt kun je overwegen een betere kwaliteit te nemen en/of de massa los te koppelen. Speciale accu's ontladen veel langzamer en kunnen jaren mee zonder opladen - voor max een dubbele prijs.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor 3200 BT » ma 12 sep 2011, 12:32

lqpl schreef:Is het alarm nooit afgegaan agv het ontladen van de accu?

Dit begrijp ik niet helemaal (ik heb hier absoluut geen verstand van). Waarom zou een alarm afgaan bij ontladen? Maar misschien trekt het alarm in ruststand zowieso veel stroom. Geen idee wat daar normaal is.

lqpl schreef:Ik zou eerste de betreffende zekering opzoeken en losmaken en ik zou verwachten dat de klok zich dan 'reset'...

Ga ik eens proberen. Ik hoop dat ik daar over iets in het boekje kan vinden.

lqpl schreef:Als je je accu-winterprobleem niet weer wilt kun je overwegen een betere kwaliteit te nemen en/of de massa los te koppelen.

Dat met de massa loskoppelen leek mij ook een idee, maar ik weet niet hoe de verzekering hier tegenover staat (i.v.m. alarm wat dan niet werkzaam is). Zit nu bij AAB. Er moeten toch meer mensen een dergelijk probleem hebben dunkt me. Zo'n duurdere accu lijkt me een veilige optie. Zal eens navragen bij Franco.

Al met al dank voor je reactie!

Berichtdoor Danny » ma 12 sep 2011, 13:25

Ik kan je helaas niet helpen, want heb dit zelf nog nooit meegemaakt. Bovendien staat mijn 3200 altijd in de garage aan de druppellader als ik hem voor langere tijd niet gebruik. Als je geen stroom kunt regelen in je garage zou ik inderdaad de min-pool van de accu loshalen.

Klokje: ik zou eerst de zekering even lostrekken en daarna weer vastklikken. In de beenruimte van de passagier: tapijt weghalen en cover losschroeven. Daar zie je een zekeringkastje, en daarin betreft het zekeringnr. 15 (die stuurt de control units van de electrische ramen aan + de klok). Het zou een 25A zekering moeten zijn.

Good luck!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor 3200 BT » ma 12 sep 2011, 13:39

Danny schreef:Bovendien staat mijn 3200 altijd in de garage aan de druppellader

Kan je alarm dan nog aan of gaat hij moeilijk doen als de kofferbak op een kiertje staat?

Danny schreef:betreft het zekeringnr. 15

Ga ik proberen, dank je wel!

Berichtdoor Danny » ma 12 sep 2011, 13:41

De zekeringskast is nr. 24 op het plaatje

zekeringskast.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Danny
Donateur

Berichtdoor Danny » ma 12 sep 2011, 13:44

3200 BT schreef:
Danny schreef:Bovendien staat mijn 3200 altijd in de garage aan de druppellader

Kan je alarm dan nog aan of gaat hij moeilijk doen als de kofferbak op een kiertje staat?

Een voordeel van de Italiaanse bouwkwaliteit is dat een dun snoer prima door de kier past bij een gesloten positie van de kofferbak. Je kunt hem derhalve gewoon op slot doen (dus met ingeschakeld alarm) terwijl de auto aan de druppellader staat.
Danny
Donateur

Berichtdoor am330rvg » di 13 sep 2011, 14:31

volgens mij zit het probleem van de accu niet in de kwaliteit, maar in het feit dat er altijd onderdelen van de auto stroom blijven vragen. (alarm, klokje enz.) dit trekt een accu naar verloop van tijd leeg, of hij nu goed is of niet.
een geheel leeg getrokken accu is moeilijk weer tot leven te wekken en blijft altijd zwakker......
dus of druppellader en behoud van klokje, alarm enz. of massa los (massa slot)
joie de vivre
am330rvg

Berichtdoor lqpl » di 13 sep 2011, 22:53

nope, de beste kwaliteit accu kan beter tegen ontladen dan de slechtste.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Danny » wo 14 sep 2011, 12:32

Al nieuws te melden BT?
Danny
Donateur

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)