Pagina 2 van 3

Re: GranTurismo

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2018, 01:19
door cassiopeia
Ik heb uitgelegd dat dit in België precies hetzelfde is. De hoogte van de Belgische BIV wordt in belangrijke mate bepaald door de hoogte van de uitstoot. Ook daar wordt een even krachtige motor met een aanzienlijk lagere uitstoot enorm veel lager belast. De GranTurismo in mijn voorbeeld heeft een CO2 uitstoot van 360. Dan is de BIV 11 duizend. Was de motor even sterk, maar de uitstoot 180, dan was de BIV 1,6 duizend geweest. Als je in jouw statement "onrechtvaardige BPM" verandert door "onrechtvaardige BIV", dan kom je op exact hetzelfde uit. De hoogte van de uitstoot wordt weergegeven in een internationaal gehanteerde norm. Dus wat is dan je punt?

Re: GranTurismo

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2018, 09:40
door Boomerang
Ik stelde heel simpel de onrechtvaardigheid van de NL regeling aan de kaak.
Wat er in andere landen gebeurt interesseert me nauwelijks.
En dan ging het hierom:
De onrechtvaardigheid zit in het feit dat men testbankwaarden gebruikt om een belasting te heffen, terwijl de praktijkwaarden hier enorm van af wijken, vooral bij auto's die je concurenten van de Granturismo kunt noemen.
Gevolg:
Een AMG Mercedes lijkt op papier zuiniger en krijgt minder belasting aan zijn broek, maar wanneer je zon ding gewoon van jetje geeft, verbruikt hij in de praktijk net zo veel als de Maser.

Het werkelijke verbruik zou moeten worden belast.
Dat kan via de brandstof.
Nu verstoort de regeling een normale gezonde marktwerking in autoland en maakt de GT bv geen enkele kans meer.

Re: GranTurismo

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2018, 10:14
door PeterM
Ben dat met je eens, het is slecht bedacht.

Het idee is natuurlijk om "gewenst gedrag" te belonen en "slecht gedrag" niet. De BPM neemt daarom exponentieel toe met de toenemende CO2 uitstoot. Het zoveelste voorbeeld van onterechte bevoordeling. Ook vervuilen is uitsluitend nog voor de rijken der aarde.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat die Maser het in het meetprotocol zoveel slechter doet dan een AMG Mercedes. Bedoel je daarmee dat de Duitsers meer hebben geïnvesteerd om de meting voor de gek te houden en de Italianen niet? Dat ze eerlijker zijn?

Dan verleg je de discussie naar dat krankjoreme meetprotocol - dat ontstaan is in Brussel onder zware lobby-druk van de hele autoindustrie.

Re: GranTurismo

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2018, 11:26
door cassiopeia
Niet geïnteresseerd zijn wat er in andere landen gebeurt, dan leef je echt onder een steen. Nu de Brexit een feit is, ontstaat er steeds meer een dominante as Duitsland-Frankrijk in Europa. Die spreken al over een Europese minister van Financiën. De fiscale zaken worden dus op termijn vast in Europees verband geregeld, of jij dat nu leuk vindt of niet.
En de discussie over de belastingen verdisconteren in de brandstofprijs is zo oud als de weg naar Kralingen. Maar uiteindelijk willen we daar toch niet aan, hoofdzakelijk vanwege ongewenste grenseffecten. En onze buurlanden gaan daar, om politieke redenen, absoluut niet in mee. De discussie steekt telkens de kop weer op als de brandstofprijzen hier aanzienlijk hoger zijn dan in onze buurlanden. Maar dat is erg afgevlakt de afgelopen jaren. Daarbij speelt mee dat 95 octaan in België altijd E10 is. Wil je dat niet (verbruik hoger, agressieve bijmenging, schadelijk voor wat oudere auto's) dan moet je 98 octaan tanken waarvoor je hetzelfde betaalt als 95 octaan in NL. In Duitsland is 95/E 5 nog wel verkrijgbaar maar wordt toch al verdrongen door 95/E 10. De Duitse brandstofprijzen zijn verder de afgelopen drie jaar ook veel sterker gestegen dan in NL.

Re: GranTurismo

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2018, 11:49
door Boomerang
Tjee, wat trek jij een gekke conclusies!
Natuurlijk ben ik geinteresseerd in wat er in de landen om me heen gebeurd.
Maar het buitenland, was in de discussie die ik voor ogen had, helemaal niet relevant!
lees eens even zorgvuldig terug!
En waar lees jij dat ik een eventuele europese regeling van fiscale zaken wel of niet leuk ga vinden?!!
Echt bizar dit.....

B.o.t en @ Peterm:
De Maser heeft een sportmotor, die pas optimaal presteert bij hogere toerentallen
Tijdens de testcyclus draait zijn motor niet in zijn optimale werkgebied en heeft daar een veel slechter rendement.
Met een moderne turbomachine kan je al een heel mooi rendement (goede cilindervulling) halen bij lage toerentallen.
Als je vervolgens de versnellingsbakverhoudingen en eindreducties hierop aanpast, heb je ook nog eens minder inspuitingen per seconde bij dezelfde snelheden.
Zo kom je veel beter uit tijdens de meetsessie.
M.a.w: tijdens de testcyclus ontstaat er een enorm voordeel voor een moderne turbo motor!
Maar o wee, als je bv zo'n AMG gewoon op z'n staart trapt.
Dan blijft er van dat voordeel vrijwel niets meer over.

Re: GranTurismo

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2018, 14:32
door lqpl
Wie kan mij uitleggen waarom Maserati begin jaren nul gekozen heeft voor de Ferrarimotoren en niet meteen is doorgestapt naar moderne turbo-motoren? Het verhaal destijds was dat de oude biturbo-motoren niet meer aan de emissie-eisen konden voldoen. Verhaal dat ik nu hoor is dat turbomotoren beter aan de emissie-eisen kunnen voldoen.

Re: GranTurismo

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2018, 15:14
door Michele
Omdat Ferrari de boel op dat moment onder beheer kreeg en een juweel van een V8 op de plank had liggen... Dezelfde motor als destijds in de 430 geleverd werd. Uit kostenoverwegingen is dat ding dus in alle Maserati's geschoenlepeld.

Maar toen die motor niet meer bruikbaar was / beschikbaar was/ te kostbaar werd (Ferrari heeft nu een 4,8 liter V8 ), is er gekeken naar turbo's en kwam men bij VM uit voor een dieseltje en werd er een V6 aangepast met turbo's voor de benzinevarant. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat niet gewoon een aangepaste V6 van Chrysler is, want men beweert wel dat ie bij Ferrari vandaan komt, maar die bouwen helemaal geen V6, terwijl Chrysler/Jeep meerdere V6-varianten leverde....

Re: GranTurismo

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2018, 22:39
door cassiopeia
Het is toch bekend dat die "Ferrari F160" engine als basis het Chrysler Pentastar blok heeft. Gegoten in de USA, jazeker:
http://www.autonews.com/article/2014090 ... ine-blocks

https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F160_engine

Toen het conglomeraat DaimlerChrysler in 2007 werd ontbonden, kwamen de aandelen Chrysler in handen van het investeringsfonds Cerberus. Die verkocht de aandelen twee jaar later door aan Fiat, eigenaar van o.a. Maserati en Ferrari. Zo werd Fiat ook eigenaar van de nog in ontwikkeling zijnde Chrysler Pentastar motor. Een heel nieuw ontwerp, waar Mercedes in Stuttgart de blauwdruk voor heeft gemaakt en dat, al bijna klaar, in handen kwam van Fiat. De Pentastar was heel geschikt om er turbo's aan te hangen. Fiat kon die motoren heel goed gebruiken. De befaamde Busso V6 van Alfa en ook de 4.2/4.7 atmosferische Ferrari blokken konden niet meer tegen aanvaardbare kosten geschikt worden gemaakt voor een emissie gestuurd nieuw tijdperk.

Re: GranTurismo

BerichtGeplaatst: di 06 feb 2018, 22:59
door Boomerang
Het kan raar lopen, want met die pentastar delen Ferrari - Maserati deze motor ook nog met MB.
Ook de M276 is een Pentastar.

Re: GranTurismo

BerichtGeplaatst: wo 07 feb 2018, 11:12
door lqpl
Oké, het was dus eerst kostenbesparing en daarna kostenbesparing. Dank.