Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Plaats hier je andere interessante autoprojecten

Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Berichtdoor Boomerang » ma 01 jul 2013, 13:57

Tijdens het geschikt maken van het aircosysteem van de Senator voor R134, vroeg ik me af hoe de biturborijders onder ons hun airco voor elkaar hebben.
Werken al die systemen nog, of heeft men al afscheid genomen van het systeem omdat het te duur werd allemaal?

Na het demonteren van de verdamper, alle leidingen en de compressor/droger, het plaatsen van nieuwe rubber afdichtingen en het zorgvuldig reinigen van alles, dacht ik weer een werkend systeem te kunnen krijgen.
Er was een nieuwe droger geplaatst, de compressor was van de juiste olie voorzien en de condensor was gespoeld door de specialist.
Het systeem werkt nu als een tierelier, koelt als een gek en is nu inderdaad met de actuele R134 afgevuld.

Maar........de compressor blijkt toch lek te zijn na controle met uv licht.
Ik zie ook groene oliedruppels onder aan het ding hangen.

Nieuwe compressor zegt de specialist.
Logisch. Tssk5
Maar wellicht zijn alleen door stilstand en oxidatie de beide rubber ringen maar lek.

Iemand ooit een pomp gereviseerd of uit elkaar gehaald?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Berichtdoor Marten » ma 01 jul 2013, 18:18

Boomy, als er sprake is van oxidatie zal waarschijnlijk de hele pomp nagekeken of gereviseerd moeten worden.
Ik heb ze wel eens uit elkaar gehad, maar het is wel een precisieklusje.

Onderstaand adres kan je misschien helpen met advies en/of onderdelen.

https://www.edsclassic.com/index.php?op ... 3&Itemid=7
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Berichtdoor lqpl » ma 01 jul 2013, 20:47

Ik heb de York van mijn qpIII half uit elkaar liggen om te kijken of de zuigers nog in orde zijn. Zien er goed uit. Ik ga de pakkingen vervangen en de koppelingen aanpassen voor R134A. Ik moet me nog een beetje inlezen. Heb je R437a overwogen?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Berichtdoor Boomerang » ma 01 jul 2013, 21:55

@Marten: dank voor de reactie, ik ga het ding voorzichtig uit elkaar peuteren en kijken hoe erg het is.
Als ik het niet vertrouw, bestel ik een nieuwe.

@IqpI: er zat al 437a in als alternatief, maar het schijnt dat dat spul vluchtiger is dan R12 of R134a.
Bovendien is het moeilijk verkrijgbaar.

Ombouwen is geen simpele zaak.
De olie die nu in het systeem zit verdraagt de olie die bij 134a hoort niet, dus moet je feitelijk het hele systeem spoelen en liefst ook de verdamper laten uitlekken. (Dus uitbouwen)
Dat spoelen kan je eigenlijk zelf niet doen, behalve de simpele recht toe recht aan leidingen.

Kortom, een flinke klus.
Voor het uitbouwen van de verdamper moest in mijn geval het complete dashboard er uit. hamersmiley
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Berichtdoor lqpl » di 02 jul 2013, 12:46

Mijn qpIII was al omgebouwd naar R134a maar er is ooit een andere compressor gemonteerd. Deze is vrij klein en dat zou kunnen verklaren dat de koeling in erg warm weer te wensen overlaat. Bij mijn 'nieuwe' motor zit een originele York en die ga ik nu aanpassen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Berichtdoor Marten » di 02 jul 2013, 19:50

@IqpI: er zat al 437a in als alternatief, maar het schijnt dat dat spul vluchtiger is dan R12 of R134a.
Bovendien is het moeilijk verkrijgbaar.


Vreemd, ik had juist begrepen dat de moleculen van R437A groter zijn dan die van R12 en dat dit de reden is om ipv 850 gr. koudemiddel wat er standaard in de airco van een Biturbo zit deze maar voor 2/3 te vullen met R437A.

Bij mijn 228 bleek dit zelfs nog wat veel te zijn, want als ik de airco aanzette sloeg de motor zowat af, dus ik heb er nog een dot uit laten lopen.
Koelt wel als een malle trouwens die R437A, nu zit er R134A in met speciale olie en de koelende werking is echt een stuk minder.

Voordeel is dat ik 'm overal kan laten vullen indien nodig, R437A is inderdaad slecht tot zeer slecht verkrijgbaar.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Berichtdoor Boomerang » wo 10 jul 2013, 10:33

Affijn, de compressor was achteraf al eens uit elkaar gehaald en "gereviseerd".
Aanfluiting.
Bovendien is door duidelijk zichtbare oxidatie aan de alu delen een betrouwbare afdichting niet meer te garanderen.
Er zit inmiddels een nieuwe compressor op.

@ Marten; Typisch, dat verhaal over grotere of kleiner moleculen en een eventueel verband met het vulgewicht.
Het station vertelde dat ook in mijn situatie niet de voorgeschreven 1100 gram benodigd was, maar (nu met R134a) ca. 800 gram voldoende zou zijn.
Dit vanwege te hoog oplopende drukken bij gebruik van 1100 gram R134a.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Berichtdoor Wietze » wo 10 jul 2013, 11:52

Dat van de vulling met R134A herken ik. Na de ombouw van de airco uit de 222 ging daar ook niet meer dan 800 gram in terwijl volgens het instructie boekje dit meer moest zijn. Koelt nu overigens prima.
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Berichtdoor Marten » wo 10 jul 2013, 22:16

Boomerang schreef:Affijn, de compressor was achteraf al eens uit elkaar gehaald en "gereviseerd".
Aanfluiting.
Bovendien is door duidelijk zichtbare oxidatie aan de alu delen een betrouwbare afdichting niet meer te garanderen.
Er zit inmiddels een nieuwe compressor op.

@ Marten; Typisch, dat verhaal over grotere of kleiner moleculen en een eventueel verband met het vulgewicht.
Het station vertelde dat ook in mijn situatie niet de voorgeschreven 1100 gram benodigd was, maar (nu met R134a) ca. 800 gram voldoende zou zijn.
Dit vanwege te hoog oplopende drukken bij gebruik van 1100 gram R134a.


Ja, maar lijkt me wel logisch. Ik heb nu ook R134A en ook nu niet de oorspronkelijke 850 gram (R12). Hetzelfde verhaal werd mij ooit ook over stikstof verteld. Grotere moleculen dan "lucht" en daardoor minder snel verlies van bandenspanning.
Heb me er nooit verder in verdiept, maar logisch klinken doet 't wel.

En als je er dan in geval van een airco toch dezelfde hoeveelheid in doet, moet de pomp er harder aan trekken en omdat het systeem eigenlijk te vol is lopen de drukken te hoog op.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Aircosleutelaars met ervaring R12 retrofitten?

Berichtdoor Otto C. » vr 11 jul 2014, 21:12

Omdat ik thuis een airco aan het installeren ben heb ik deze week een airco vulstation gekocht. Stikstof en een vacuümpomp had ik al. Misschien koop ik ook nog een kruik 134a, iets voor een tech-com dag?
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Volgende

Keer terug naar Techniek in het algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast