Cardanas perikelen/onbalans

Plaats hier je andere interessante autoprojecten

Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Boomerang » do 15 aug 2013, 22:24

De meesten onder ons weten nog van de vibratietrammelant.
Omdat ik nu voor de derde keer gebruik heb gemaakt van de diensten van een bekende cardanas specialist uit veendam met teleurstellend resultaat, ben ik er klaar mee.
Ook nu is, waarschijnlijk door een inspanfout, een plak balanceergewicht geplaats aan de as, die er helemaal niet hoefde te zitten.
Mét gewicht trillen en brommen als een gek, zonder gewicht nagenoeg perfect.
Ook lijkt het voor de heren erg moeilijk te zijn een nieuwe kruiskoppeling netjes in het midden van de vorken te monteren. cursing
@Marten en andere techneuten: ooit op een succesvolle manier zelf kruiskoppelingen vervangen?

Als het een beetje meezit komt er binnenkort meetapparatuur binnen rollen om het vanaf nu zelf te kunnen doen. ( aan de auto)
1+ tweevlaks balanceren met software op laptop, magnetische trillingsopnemer en optisch systeem voor bepaling toerental en fase.
Het is een geavanceerd systeem met spectrumanalyze, waardoor je ook hoekfouten kunt herkennen, naast ordinaire onbalans.
Ik overweeg een bankje te gaan bouwen met riemaandrijving en twee verstelbare steunlagers om assen ook los te kunnen fijnbalanceren of in ieder geval te kunnen kontroleren vóór inbouw of het revisiebedrijf nauwkeurig heeft gebalanceerd.

Vanaf dat moment wil ik ook nogmaals de oude torquetube van de GS onderzoeken en zien of mijn vermoedens kloppen dat het zware koppelstuk in de as de vibratie veroorzaakt.

Mbv twee assteunen moet het dan trouwens ook mogelijk zijn aangedreven wielen AAN de auto fijn na te balanceren, zoals dat vroeger wel werd gedaan met zo'n spinner.
Wacht nu als een klein kind ongeduldig op de spullen.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor lqpl » do 15 aug 2013, 23:28

Ik volg het met interesse. Hoe is het verlopen met dat extra lager? Bracht dat geen soelaas?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Techno » vr 16 aug 2013, 07:20

Dus een apparaat kopen om het werk van de "specialist" te controleren? Al eens aan een ander beroep gedacht??? Happy5
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Boomerang » vr 16 aug 2013, 07:45

lqpl schreef:Ik volg het met interesse. Hoe is het verlopen met dat extra lager? Bracht dat geen soelaas?


Mbt dat extra lager; het was de bedoeling de assecties te verkleinen door lagers tussen de bestaande lagerpunten te plaatsen.
Daarvoor had ik al busjes laten draaien.
Maar bij nader inzien denk ik dat de werkelijke oorzaak zit in het zware koppelstuk.
Die zit met een ruim aanvoelende spline op de as en aan de andere kant ( bak) op de ingaande as geschoven.
Dat koppel stuk kan " wackelen" op de as.
Nu wil ik eerst een bus draaien die aan de achterkant in het koppelstuk kan worden geschoven
( moet daarvoor iets uitgedraaid worden) en dan om die bus een lager plaatsen wat de bus aan de achterkant in de tube centreerd.
Dan is het "wackelen" van de zware bus verleden tijd.
Daarna wil ik gaan meten, voordat het spul onder de auto gaat.


Heb trouwens nog paar pas een metaaldraaibankje en ben nog volop aan het oefenen.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Marten » vr 16 aug 2013, 08:18

@Marten en andere techneuten: ooit op een succesvolle manier zelf kruiskoppelingen vervangen?


Ja, dat kwam vroeger best veel voor bv bij de Giuliaatjes. Eigenlijk nooit problemen mee gehad, aftekenen hoe alles gemonteerd zat, heel secuur werken, dat was het wel zo'n beetje.
Als er maar iets fout ging (de kruisstukjes zaten met naaldlagertjes met allemaal losse naaldjes) bij de montage (stroef oid) dan deed ik het helemaal opnieuw.

Zolang de as maar exact in lijn terug werden gezet was er niet zoveel aan de hand.

Datzelfde gold voor de Alfa Transaxles (zoals de 75) bij het vervangen van de hardy schijven, afkrijten hoe de as er onder zat tov de bevestiging op vliegwiel en flens op de bak, positie steunlager aftekenen en dan exact zo terug monteren.
Bij de transaxles zat ook zo'n schuifstuk, dat moest wel goed gesmeerd blijven en strak bevestigd inderdaad.

Ik weet wel dat ze destijds bij Van Lingen Utrecht op de revisieafdeling een apparaat hadden staan om assen te balanceren, maar ik heb daar nooit gebruik van hoeven maken.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Danny » zo 18 aug 2013, 10:17

Ik volg dit ook met zeer veel interesse Boom, tevens in de hoop dat ik dan als 1 van je eerste "klanten" mag langskomen (uiteraard tegen betaling) voor een controle van mijn aandrijfas rolleyes
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Boomerang » ma 19 aug 2013, 09:24

Ook een (lichte) dreun bij een bepaalde snelheid?
Bij de as van de automaat is de homokineet de boosdoener.
De hoek die hier wordt gemaakt is zo klein, dat de kogels nauwelijks in hun groeven bewegen en dus steeds op de zelfde plek staan te duwen, waarna ruimte ontstaat.
Feitelijk gaat het hier dus niet om een onbalansprobleem.
De rottigheid is alleen, dat na vervanging wél moeten worden gebalanceerd.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Boomerang » vr 06 sep 2013, 19:36

De spullen zijn binnen en na wat aanloopproblemen met de interface/windows8 draait het allemaaal.

De "gebalanceerde" as draaide met verwijderd balanceergewicht al heel netjes, maar precies bij 100 km voelde ik nog iets.

Hier een plaatje van de meetopstelling, waarbij je de optische sensor ziet en de trillingsopnemer aan het diff

Afbeelding

En hier een plaatje van een tussenmeting;

Afbeelding

Na heel wat testen heb ik nu een waarde bereikt van 0.12 mm/s en daarmee is de boel ook stil inderdaad.
Best confronterend voor mijn beeldvorming, dat een ringetje van 3.3gram onder één van de zes bouten in de hardyschijf de boel rustig heeft gemaakt.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Marten » vr 06 sep 2013, 20:24

't zijn de kleine dingen die 't hem doen zullen we maar zeggen.
Maar wel knap uitgedokterd!!

Ben ooit eens met de bak van een Subaru Legacy bezig geweest waar in korte tijd voor de 3e keer de lagers uit waren gelopen.
Bak lag alweer uit elkaar toen mij werd gevraagd mee te kijken bij de montage, toen ik op een vulplaatje (om de speling in de bak mee af te stellen) een lichte indruk van een ring zag, echt net op het randje.

Bleek de monteur het vulplaatje zo gemonteerd te hebben dat het randje net onder een flens kwam van een lager van de andere as in de bak.
Gevolg was dat de boel minimaal ging wringen waardoor de lagers kapot gingen.

Vulplaatje anders gemonteerd en probleem opgelost.

Je zoekt je de krampen, maar het geeft wel voldoening 2thumbs
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Koepeetje » vr 06 sep 2013, 21:01

Wat ontzettend gaaf dat je dit allemaal zelf kan doen 2thumbs

Hoe moet ik me de opstelling voorstellen? Til je de achterzijde van de auto los van de grond en doe je vervolgens een run? Meet je dan bij één bepaalde snelheid of een range?
Is dit systeem trouwens bruikbaar op alle auto's met een cardanas?

Wel jammer dat de gemiddelde 'expert' dit soort zaken niet goed voor elkaar kan krijgen.....
Maserati Ghibli 2.0 V6 24v biturbo, blu sera, 1994
Alfa Romeo 159 1.9JTS Distinctive Sportwagon, Marrone Luci Di Bosco, 2008
Fiat Panda 1.2 Emotion, 2006
Avatar gebruiker
Koepeetje
Donateur
 
Berichten: 84
Geregistreerd: vr 21 okt 2011, 20:11
Woonplaats: Driebergen

Volgende

Keer terug naar Techniek in het algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast