Cardanas perikelen/onbalans

Plaats hier je andere interessante autoprojecten

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Danny » vr 06 sep 2013, 21:05

Fantastisch Boom, wat moet het fijn zijn dat je dit soort dingen helemaal zelf kunt. Ik neem aan dat het ging om de as van de Senator?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor stijn » za 07 sep 2013, 08:46

Geen onderwerp dat mij op het lijf geschreven is, zeg-maar-soort-van-ongeveer, maar wèl een prachtige inhoudelijke aanvulling hier op de site. Respect voor je kunde, Boomerang lachert
Stein Keuken
Avatar gebruiker
stijn
Donateur
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 15:04
Woonplaats: Nuenen

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor gtv6gleich » zo 08 sep 2013, 08:22

Maar bij de mas is het toch een torquetube, die kun je dan toch niet aan de buitenzijde balanceren?
Maserati QPV 2004
Mito Esclusivo twinair turbo
Alfa 166 2,5 V6
gtv6gleich
 
Berichten: 112
Geregistreerd: wo 03 okt 2012, 18:06

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor lqpl » zo 08 sep 2013, 09:58

Boom, geweldig zo'n meetopstelling en het inmiddels verkregen resultaat. Ik neem aan dat het aantal assen dat je wilt controleren beperkt is en dat het spul vaak werkloos aan de kant staat. Opent dit mogelijkheden voor een geselecteerd publiek met balansproblemen om een consult aan te vragen?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor PeterM » zo 08 sep 2013, 12:39

Mooi werk, dit. Hoe een liefhebber de professionals naar de kroon steekt en voorbijstreeft. Sowieso mooi om weer eens een levend technisch onderwerp aan te treffen op de Chat en nog grensverleggend bovendien.

Eigenlijk jammer dat het alweer gedaan is winks .
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Boomerang » zo 08 sep 2013, 20:51

Toch ben ik er nog niet helemaal.
Ik wil proberen een externe aandrijving te realiseren, voor onder de auto gemonteerde aandrijfassen.
Dat moet dan met een electromotor en riemaandrijving gebeuren.
Zo worden rotoren en grote assen ook altijd op een bank aan het draaien gebracht.

Er zijn nl best veel auto's waar je eerst van alles moet weg halen om bij de as te kunnen komen (uitlaat) waarna het niet meer mogelijk is de as met de motor te laten draaien.
Bovendien worden de metingen dan "schoner" omdat allerlei door de motor en uitlaat veroorzaakte resonanties en geluiden, dan niet meer aanwezig zijn.

Hoe zit dat bij jouw QP III Igino, heb je een foto van de onderkant van de wagen?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor lqpl » ma 09 sep 2013, 18:57

Nee helaas geen foto. Maar ik kan je wel vertellen dat de uitlaten helemaal aan de kanten zitten en dat de cardanas vrij in het zicht zit van diff naar versnellingsbak, met een middensteun op 2/3de en in het achterste deel een schuifstuk.

Afbeelding
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor Boomerang » ma 09 sep 2013, 20:05

Heb je nog steeds een grom?
Zelfde frequentie als toen, een laag soort rumble?

Zitten de schijven aan het diff?
En heb je gemakkelijk demonteerbare aandrijfassen? ( naar de wielen)
Door die eens van het diff af te schroeven, zou je met een mannetje in de auto en jij zelf er onder, op zoek kunnen gaan naar dreunende componenten, terwijl de auto gewoon op z'n wielen staat.

Soms zijn ophangrubbers van/aan dif of subframe/tussenlager kardanas gewoon stuk en is onbalans niet eens het grootste probleem.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Cardanas perikelen/onbalans

Berichtdoor lqpl » ma 09 sep 2013, 21:13

De enige die gromt is lqpl.
Ik heb goede hoop dat als de motor weer loopt de vibrazionedraad weer kan worden opgepakt. Ik heb nog een nieuwe steun voor de versnellingsbak te monteren en ik was nog niet klaar met de ophanging van de uitlaat. Dat zijn verdachten nummer 1 en 2. De bak, het diff en de aandrijfassen zijn allemaal nagekeken, gereviseerd of gebalanceerd. Culprit No3 zou de motor zelf kunnen zijn geweest.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Vorige

Keer terug naar Techniek in het algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron