Schokdempers

Plaats hier je andere interessante autoprojecten

Schokdempers

Berichtdoor Giulia » ma 21 okt 2013, 13:44

Wie o wie weet of de (voor)schokdempers van een Ghibli uitwisselbaar zijn met bijvoorbeeld mijn 94-er Spyder ( niet verstelbaar) het gaat dus om de pasvorm.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Schokdempers

Berichtdoor Marten » ma 21 okt 2013, 14:22

Ik zat destijds met hetzelfde probleem voor m'n 228, omdat de rechtsvoor schokdemper lek was. Eerst op Eurospares gekeken omdat je daar kan zien of het onderdeel nummer ook bij andere modellen voorkomt.

Dat was helaas niet zo, maar je kan wel goed het plaatje bekijken.
Vervolgens aan de hand hiervan op Enrico's gekeken naar de specificaties, ook van andere modellen, en bleek er alleen een (gering) veerlengte verschil te zijn met de 430 (deze zijn 30 mm. korter).

Koen had nog een set van de 430 in zeer goede staat liggen, deze gekocht en probleem opgelost.
Ik had de veren nog kunnen overzetten, maar dat heb ik niet gedaan.

Pasvorm is voor de Biturbo's volgens mij hetzelfde, er is alleen een verschil met de modellen met 4- of 5 gatsvelgen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Schokdempers

Berichtdoor Giulia » do 24 okt 2013, 09:45

Thnx Marten,

Weet jij ook of het veel werk is om de veerpoten inclusief veer te verwijderen? Kan de auto dan gewoon blijven staan of is de constructie dan weg en zakt hij in?

ik heb nl een adres gevonden bij KONI om de hoek en daar kan je en de dempers en veren laten testen en kunnen de dempers gereviseerd worden en naar smaak een steviger demping krijgen á la KONI Geel...en alles redelijk betaalbaar.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Schokdempers

Berichtdoor Techno » do 24 okt 2013, 10:15

Niet veel werk maar hij zakt wel in.....
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Schokdempers

Berichtdoor Giulia » do 24 okt 2013, 10:39

Als hij inderdaad inzakt is het dan makkelijk om de boel weer te monteren? Of staat alles dan zo krap dat het onmogelijk wordt?

Is het te doen als de auto op 4 assteunen staat?
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Schokdempers

Berichtdoor Marten » do 24 okt 2013, 11:35

Om de veerpoten te demonteren moet je de auto opkrikken en voor op bokjes plaatsen (achter is niet nodig, kan gewoon op z'n wielen blijven staan achter), het is verder vrij eenvoudig sleutelwerk. Het is alleen wel handig als je bij het losnemen en later weer terugplaatsen een paar "extra handjes" hebt.
De complete veerpoten zijn redelijk zwaar en je moet de veerpoot bij terugplaatsen én precies aan de bovenzijde met de tapeinden door de daarvoor bestemde gaten sturen én tegelijkertijd een moer erop draaien.
Een krikje gebruiken kan ook, je voorkomt dan kramp in je armen en dat de boel op de grond stuitert.

Bij vastzetten zou ik wel de juiste aanhaalmomenten gebruiken (Enrico) omdat de constructie van een soort alu-legering is en er bouten met fijne draad gebruikt worden.
Dus niet gewoon stijf aandraaien.

Verder zou ik de onderzijde van de schokdempers die in het fuseestuk steken heel licht insmeren met bv zuurvrije vaseline oid om later vastrotten te voorkomen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Schokdempers

Berichtdoor Giulia » do 24 okt 2013, 16:19

Marten schreef:
Bij vastzetten zou ik wel de juiste aanhaalmomenten gebruiken (Enrico) omdat de constructie van een soort alu-legering is en er bouten met fijne draad gebruikt worden.
Dus niet gewoon stijf aandraaien.


Zijn dit de juiste Marten? of gaat het hier echt om de schokdemper en niet de hele veerpoot?

Shock-absorber mounting srews on steering lever 68,7 Nm

Upper shock-absorber mounting screws 15,7 Nm
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Schokdempers

Berichtdoor lqpl » do 24 okt 2013, 19:22

Ik wil je wel helpen te H'sum. Ik heb ook een aantal bokken voor je te leen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Schokdempers

Berichtdoor Giulia » do 24 okt 2013, 19:25

Doen we...kunnen we meteen je dak van de P even doen in de stalling. Ik vind het onderzoek en aanpassen van de schokdempers cq veren echt de moeite waard voor de Spyders. Leuk in padova?
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Schokdempers

Berichtdoor lqpl » do 24 okt 2013, 19:28

Daarom help ik je ook tongue

Vandaag met de sporting naar Falcade, prachtige herfstkleuren overal.
Morgen naar Auto Moto d'Epoca, zin an!
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar Techniek in het algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten