Schokdempers

Plaats hier je andere interessante autoprojecten

Re: Schokdempers

Berichtdoor Marten » do 24 okt 2013, 20:00

Giulia schreef:
Marten schreef:
Bij vastzetten zou ik wel de juiste aanhaalmomenten gebruiken (Enrico) omdat de constructie van een soort alu-legering is en er bouten met fijne draad gebruikt worden.
Dus niet gewoon stijf aandraaien.


Zijn dit de juiste Marten? of gaat het hier echt om de schokdemper en niet de hele veerpoot?

Shock-absorber mounting srews on steering lever 68,7 Nm

Upper shock-absorber mounting screws 15,7 Nm


Ik heb even wat plaatjes gejat en toegevoegd:
100_035.gif
De 3 bouten 1 aan de onderzijde kan je losnemen. deze zijn met fijne draad en moeten officieel vervangen worden en met Loctite worden gemonteerd. Hiermee komt de hele veerpoot los van het fuseestuk, dus compleet met remschijf en al. Je moet de remklauw dus eerst demonteren en weghangen met een stuk ijzerdraad. Als je de hele veerpoot weg hebt genomen draai je de bouten 2 los en kan je de schokdemper verwijderen. Let op het afstandsplaatje wat in de sleuf zit bij de bouten 2.

In onderstaande plaatjes de aanhaalmomenten en veerpootlengtes van de diverse modellen, zo kan je zien wat compatibel is. (uitgaande van een model met 5-gats velgen) Even klikken op de plaatjes om te vergroten winks
5-023.gif
5-024.gif
5-025.gif


Dus in het kort, ja, de waardes die je hebt opgezocht kloppen, maar nu is het verhaal hopelijk completer voor je.

Suc6
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Schokdempers

Berichtdoor Marten » ma 28 okt 2013, 12:08

100_035.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Schokdempers

Berichtdoor Giulia » ma 28 okt 2013, 12:27

Ondertussen de Spyder op bokjes staan en de velgen weggebracht voor een opknapbeurt. Issue is alleen de kleur: of gewoon zilvergrijs of een rookzilver tint die denk ik wel mooi zal stan bij het donkergroene.

Ondertussen ook begonnen met de veerpoot los te halen....bijna gelukt. Met hulp op afstand van Marten gaat het wel goed komen. Wel lekker dat alles makkelijk los kwam zonder gedoe.

Als ik de veerpoot los heb ga ik met de set ( veren en dempers) naar een specialist bij KONI om de hoek de veren en dempers gaat testen maar sowieso de dempers gaat reviseren/veranderen naar ee andere, steviger karakteristiek ( zeg maar a la KONI geel). Dit tezamen met iets steviger veren moet de Spyder afhelpen van het doorslaan op de bumpstops. Buiten dit zal het weggedrag ook wel wat fijner worden. Volgende stap is dan een achterstabi en lqpl bushings.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Schokdempers

Berichtdoor Marten » ma 28 okt 2013, 13:11

Gaat je zeker lukken!
Adresje van die specialist wil ik trouwens wel graag hebben...
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Schokdempers

Berichtdoor PeterM » ma 28 okt 2013, 15:26

En ik ook wel!
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Schokdempers

Berichtdoor cassiopeia » ma 28 okt 2013, 17:56

Zou hij ook de electronisch instelbare dempers van de QP IV (optie) kunnen reviseren?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4283
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Schokdempers

Berichtdoor Wietze » ma 28 okt 2013, 18:03

Dan wordt het interessant. Die van de 222 worden ook minder
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: Schokdempers

Berichtdoor lqpl » ma 28 okt 2013, 18:06

Jullie kunnen beter overstappen van de rommel naar echte dempers.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Schokdempers

Berichtdoor Wietze » ma 28 okt 2013, 18:12

Begrijp ik, echter ik had begrepen dat de niet reguleerbare koni exemplaren nagenoeg niet meer te krijgen zijn?? In geval er nieuwe exemplaren
die rondom hardheid 3 zijn te verkrijgen houd ik me aanbevolen..............
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: Schokdempers

Berichtdoor Giulia » ma 28 okt 2013, 18:14

Ik ga met die van mij aan de slag en laat jullie de stappen en het resultaat weten.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek in het algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast