Pagina 11 van 13

Re: Restauratie Ferrari 400i

BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 11:24
door cassiopeia
Facta non Verba applause (geen woorden maar daden).

Re: Restauratie Ferrari 400i

BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 13:45
door Term54
Prachtig !

Re: Restauratie Ferrari 400i

BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 17:24
door lqpl
Deze zomer iig rijdend. 'Klaar' is altijd een groot woord bij mij. Veel kleine schade aan de koets door onzorgvuldige stalling. Voorts moet bij testritten blijken wat er technisch nog moet worden gedaan. Maar ooit zijn in mijn bezit ook het diff, de remmen en de achternaven gedaan, plus de uitlaat en de airco, dus een normaal mens zou verwachten het meeste achter de rug te hebben. Nietwaar peterm?

Re: Restauratie Ferrari 400i

BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 18:50
door dueporte
Prachtige auto en kleurcombi. Met de huidige prijsontwikkeling kun je met gerust hart investeren.
Succes

Re: Restauratie Ferrari 400i

BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 20:03
door PeterM
lqpl schreef: (...) Maar ooit zijn in mijn bezit ook het diff, de remmen en de achternaven gedaan, plus de uitlaat en de airco, dus een normaal mens zou verwachten het meeste achter de rug te hebben. Nietwaar peterm?


Sommige mensen zijn gelukkig normaler dan anderen ....en gelukkiger hamersmiley

Re: Restauratie Ferrari 400i

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 21:40
door Boomerang
Waarom moest er gereviseerd worden, wat was er niet optimaal?
En wat is er aan de aut.bak gedaan?

Het wordt eindelijk weer mooi en goed dus!

Re: Restauratie Ferrari 400i

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 22:01
door lqpl
Ik kom nog met een lijst van wat er allemaal gedaan is aan de motor. Iig alles wat nodig was om de motor te herstellen van roest in de achterste twee cilinders.

TH400 heeft 'nieuwe' koppelomvormer gekregen en een volledige revisie van de bak, plus een shift kit. Plus een drukventiel waarmee het schakelmoment wat later kan worden gesteld dan standaard. Af fabriek houdt de automaat de toeren meestal lager dan leuk is bij deze motoren.

Re: Restauratie Ferrari 400i

BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016, 08:24
door lqpl
Update. De motor is klaar maar kan nog niet worden ingebouwd. De motorruimte heeft veel roestschade door het vermaledijde bluspoeder (neem nooit ABC-poeder mee in de auto, altijd AB-schuim). Ik heb samen met Dijkhof de motorruimte geheel gedemonteerd. Dijkhof gaat de ruimte schoonmaken en deels stralen en metDTM-lak spuiten (alles wat zwart wordt) of in het zilver (schutbord en verwarmingskanalen). Ik ben zelf bezig onderdelen (warmtewisselaars, verwarmingskleppen, koplampmechanismen, beugels, etc.) te stralen en te spuiten (behalve alles wat zwart moet want dat gaat Dijkhof in de DTM-lak zetten.

De voorspoiler bleek gekraakt te zijn en die heb ik volledig gereviseerd met epoxy. Flinke klus. Deze komt in de juiste lakkleur terug onder de voorbumper. Hij was deels mat-zwart gespoten, zo op een manier om putjes en krassen te verdoezelen.

Afbeelding

Afbeelding

Loeisterk:
Afbeelding

Kleppendeksels heeft Dijkhof laten 'rimpellakken' obv poedercoating. Nou, dat was geen rimpellak maar meer een structuurcoating. Niet heel erg blij mee want rimpellak - mits goed gedaan - is het mooist en poedercoat op een kleppendeksel is al snel sjonnie. Dus ik heb een klein onderdeel geschuurd, met aceton gereinigd en gerimpellakt, om te kijken of dat wat werd. Nee dus. Poedercoat blijkt geen goede basis te zijn, ondanks opschuren en schoonmaken.
De als rimpellak bedoelde poedercoating is wel heel mooi op een perfect glad oppervlak. Dan moeten de deksels eerst eigenlijk gepolijst worden om alle puntjes, pitjes en oneffenheden glad te strijken. Is niet gebeurd.

Mooi
Afbeelding

Niet zo mooi
Afbeelding
Afbeelding

Opnieuw rimpellakken - niet mooi
Afbeelding

Dit deel wordt opnieuw gepoedercoat. Ik zie later wel of de deksels allemaal nog in de rimpellak moeten. Eerst rijden!

Re: Restauratie Ferrari 400i

BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016, 10:42
door Boomerang
lqpl schreef:Update. De motor is klaar maar kan nog niet worden ingebouwd. De motorruimte heeft veel roestschade door het vermaledijde bluspoeder (neem nooit ABC-poeder mee in de auto, altijd AB-schuim). Ik heb samen met Dijkhof de motorruimte geheel gedemonteerd. Dijkhof gaat de ruimte schoonmaken en deels stralen ........


Heb je overwogen om HG roestoplosser in te zetten op die plekken?
Vooral bij niet heel diepe roest werkt dat goed en je krijgt niet alles onder het straalgrit.
Gewoon met een kwast aanbrengen, dan met een fijn staalborsteltje in masseren, nachtje laten staan en eventueel herhalen.
Laatste actie altijd doen met nog natte roestoplosser;
Als je ziet dat het metaal blank is geworden, met doeken droogmaken en met föhn verder laten drogen.
In eventueel onzichtbare poriën blijft de roestoplosser dan achter en stopt daar roestvorming.
Is beter dan met veel water afspoelen, zoals op verpakking wordt aanbevolen.
Na het afspoelen zie je nl heel snel weer een bruine waas ontstaan bij een wat hogere luchtvochtigheid.
Ook spoel je de roestoplosser weg uit de poriën, waar je het juist wilt laten zitten.

Re: Restauratie Ferrari 400i

BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016, 11:31
door Giulia
De kleppendeksels van mijn Nord blokjes deed ik altijd met Black Wrinkle van Harley Davidson...prachtig resultaat.