Vibrazione killer/balanceerbank

Plaats hier je andere interessante autoprojecten

Vibrazione killer/balanceerbank

Berichtdoor Boomerang » zo 21 sep 2014, 12:15

lqpl schreef:
Boomerang schreef:Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een aandrijfas-balanceerbank.
Bedoeling is de as MET diff compleet onder de auto weg te halen en op deze bank sámen fijn te kunnen balanceren.
Dan eindelijk mooi "schoon" meten; geen uitlaatlawaai/trillingen, hitte en moeilijke toestanden met gas geven/toerentallen vasthouden.


Mag ik klant worden?


Nog even geduld.
Veel aanloopproblemen.
Best byzonder om te merken hoeveel kracht er nodig is om de complete boel aan te drijven incl. Diff!
Ik had bewust een licht klein 380 motortje gekozen (die op rubbers staat) om zo op het lager de kleinste onbalanskrachten te kunnen meten.
Theoretisch zou het motortje met 2.2nm voldoende koppel moeten hebben, maar voor een met olie gevuld diff is kennelijk meer kracht nodig.
Pak je een zware motor, worden kleine onbalanswaaarden in de massa gedoofd en meet je ze niet.
370 watt is iig te krap.
Heb nu het diff gestript met alleen het pignonwiel nog actief. (Sat.huis/kroonwiel gedemonteerd)
Dat scheelt.
Gisteren een eerste run gedaan.
Wel veel voorbereidend werk nodig om alles goed uit te lijnen, op hoogte te zetten.
Ook het diff staat op rubbers.
Bij een eerste originele as van een Omega toch al behoorlijk onbalans vastgesteld.
Het zeer soepele tussenlager dempt veel weg, maar toch...

Een ding heb ik al wél vastgesteld; de in veel constructies toegepaste hardyschijf, verliest op den duur zijn dempende eigenschappen door verharding.
Deze week ga ik een verse monteren aan het diff, om te zien wat er dan gebeurd met de trillingswaarde op het diff.

Mischien even een topic van maken?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vibrazione killer/balanceerbank

Berichtdoor lqpl » zo 21 sep 2014, 13:00

Ja!

heb je een foto van de opstelling?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Vibrazione killer/balanceerbank

Berichtdoor volantevantage » zo 21 sep 2014, 20:12

+1
volantevantage
Donateur
 
Berichten: 1401
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:22

Re: Vibrazione killer/balanceerbank

Berichtdoor Boomerang » zo 21 sep 2014, 20:57

Binnenkort volgt een kiekje.
Het 380 (draaistroom) motortje draait overigens op een ferquentieregelaar.
Op die manier kan ik toerentallen kiezen/ instellen.
Punt is, dat het motortje 2800 toeren draait op 50 hz en dán 2.2NM levert.
Om een soft start te kunnen maken beginnen we echter vanaf 0 Hz op te regelen.
Maar bij lage frequenties blijft er van die 2.2NM niks over.
Gekke gewaarwording; je hoort de " motor" in toeren klimmen, terwijl het anker blijft staan....

Ik wil eerst nog een lagersteunbrugje bouwen om de as aan diff kant op te vangen ipv het aangebouwde diff.
Eens zien of het uberhaupt nodig is om het diff "mee te nemen" in het balanceerverhaal.
Bij het Omega diff zie ik dat de montageflens voor de as ook al is gebalanceerd, getuige enkele boringen in het metaal van de flens.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vibrazione killer/balanceerbank

Berichtdoor PeterM » ma 22 sep 2014, 09:06

Boomerang schreef:Binnenkort volgt een kiekje.
Het 380 (draaistroom) motortje draait overigens op een ferquentieregelaar.
Op die manier kan ik toerentallen kiezen/ instellen.
Punt is, dat het motortje 2800 toeren draait op 50 hz en dán 2.2NM levert.
Om een soft start te kunnen maken beginnen we echter vanaf 0 Hz op te regelen.
Maar bij lage frequenties blijft er van die 2.2NM niks over.
Gekke gewaarwording; je hoort de " motor" in toeren klimmen, terwijl het anker blijft staan....

(..)


Vroegah bij de modelspoortreinen losten we dat op met een pulsbreedte regelaar, ter vervanging van de spanningsregelaar. Altijd de maximale spanning op de motor, dus koppel genoeg, maar toch een snelheidsregeling door de pulsduur te variëren. Kan zo snel niet bedenken of je iets equivalents kunt verzinnen voor een frekwentieregeling.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Vibrazione killer/balanceerbank

Berichtdoor Dennis » ma 22 sep 2014, 14:49

Op de freq unit de parameters juist instellen, wij gebruiken ze om papierbanen op spanning te houden. Bij lage toerentallen max koppel, let wel op bij lage toeren dat er voldoende koeling door de motor gaat. Evt een externe ventilator.
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis
 
Berichten: 415
Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 02:37
Woonplaats: stein

Re: Vibrazione killer/balanceerbank

Berichtdoor Vince » ma 22 sep 2014, 20:52

Gaaf Luuk!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Vibrazione killer/balanceerbank

Berichtdoor Boomerang » ma 22 sep 2014, 22:00

Vandaag weer flink lopen experimenteren.
Eerst frequentieregelaar optimaal afgeregeld op de motor.
Torqueboost op max en draaggolffrequentie aangepast op motor.
Resultaat; voldoende koppel om te starten nu.

Duidelijk is geworden, dat het uitlijnen van de as tov bak en diff erg veel invloed heeft op het resultaat.
Vooral het diff reageert heftig op een te grote hoek op de hardyschijf.
Theoretisch is 1.5 graden het maximum, maar ook in de praktijk kan je dus beter richting 0.5 graden gaan.

Even voor de beeldvorming: 2ringetjes M6 (1.5 gram) maken het verschil tussen glad lopen en een lichte vibratie voelen.
Wel monnikenwerk trouwens, uren bezig gweest.
Of het zo precies moet weet ik niet, maar duidelijk is wél, dat 10 gram onbalans aan bv de diff kant, serieuze trillingen veroorzaakt.
Dat ga je echt merken!
Heb met het bankje ook even enge toerentallen opgezocht (3500), maar als het bij 2500 toeren goed is, is dat ook bij 3500 het geval.
Geruststellende gedachte.

Je moet er niet aan denken dat er bij dat toerental iets los vliegt.
Ducktape is sterk trouwens, ook bij 3500 toeren bleef het proefgewichtje zitten. lachert
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4897
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Vibrazione killer/balanceerbank

Berichtdoor lqpl » di 23 sep 2014, 03:38

Luuk doe open. We staat in de rij voor de deur.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Vibrazione killer/balanceerbank

Berichtdoor Danny » di 23 sep 2014, 08:02

Wanneer kunnen we langskomen in Meppel Luuk? Op maandags is de winkel dicht, toch? A.s. maandag (29 sept)?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Volgende

Keer terug naar Techniek in het algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast