Ghibli abs bijgeluiden diff

Plaats hier je andere interessante autoprojecten

Re: Ghibli abs bijgeluiden diff

Berichtdoor Robbe » di 02 jul 2013, 20:22

Ik kwam dit Ghibli diff draadje tegen, en het leek mij leuk om het nieuw leven in te blazen.
Ik ben zelf nu druk met mijn Ghibli diff, aangezien deze ook "kloenkte" bij gasgeven of loslaten.
Omdat de Ghibli (op zijn minst deze) een iets ander diff heeft als de modellen daarvoor, hierbij wat foto's.
Het verschil (afgezien van de bekende oliekoeler), zit in het voorste gedeelte en de koppeling met het diff zelf.
De koppeling bij de oude modellen was een inwendig vertande bus , die vaak los ging zitten, en met loctite 275 weer vastgezet kon worden.
Echter , bij de Ghibli ABS is er een ander type koppeling van de delen gemaakt, met een moer die de koppeling strak moet houden.
En deze koppeling zorgt er voor dat het diff niet makkelijk gesplitst kan worden, maar tegelijkertijd met het voorste gedeelte verwijderd moest worden.
In het voorste gedeelte zit een gat, waardoor je de koppelingsmoer kunt zien, waar als je het zaakje draait, ook een gat in zit.
In theorie kun je daar dus een staaf in steken (of een boor van 9 mm), en als je dan de as draait, zou de moer los moeten draaien van de as.
Zie onder de twee voorste stukken, 1 met gat voor een blokkeerpen(voor de Ghibli), en 1 met een piepklein gaatje wat geen echte functie heeft (pre-ghibli)
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik mijn gehele diff vervang door een andere uit een 430 (zelfde 3.31 overbrenging), hoeft het zaakje niet uit elkaar. Maar goed ook, want dat lukt me tot op heden ook niet.

Wel is de as die via de flens aan de kardanas vastgezet wordt anders:
ghibli
Afbeelding

non-ghibli
Afbeelding

Maar dat past zonder problemen op de kardanas, aangezien ik de versie zonder moer(non-ghibli) ga gebruiken.
Andersom, een ghibli diff op een non-ghibli kardan, zou misschien niet passen.

Alleen nog de achterdeksel overzetten, en de diff is klaar voor montage.

Vraag nog over de conische vertande bus, aan twee kanten loctite (ingaand en uitgaand), of alleen de uitgaande brede kant?
Volgend de Duitse biturbo club alleen de uitgaande kant, maar geen idee waarom. De ingaande lijkt me even kwetsbaar en gevoelig voor slijtage en speling.
Iemand een idee?
Ghibli MY 94 ABS | Alfa GTA 156 | Porsche 930 3.0 | Porsche 944 turbo | Bitter CD
Robbe
Donateur

Berichtdoor Robbe » zo 07 jul 2013, 16:04

Alles weer gemonteerd, en klaar, rijdt weer als een zonnetje zonder kloenkgeluiden.
jammer dat er niet veel interesse was op het forum, anders had ik wel foto's gemaakt van alle stappen.
Ghibli MY 94 ABS | Alfa GTA 156 | Porsche 930 3.0 | Porsche 944 turbo | Bitter CD
Robbe
Donateur

Berichtdoor Danny » zo 07 jul 2013, 21:29

Ik heb je bijdrage anders met veel plezier/interesse gelezen!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Michele » zo 07 jul 2013, 21:48

+1, maar zie mezelf niet zo rap het diff van mijn 2.24v reviseren....
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Term54 » ma 08 jul 2013, 11:56

Mooi verslag.
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Term54
Donateur

Berichtdoor lqpl » ma 08 jul 2013, 12:20

Robbe schreef:jammer dat er niet veel interesse was op het forum, anders had ik wel foto's gemaakt van alle stappen.

Dit onderwerp is al vele malen besproken en je had ons een plezier gedaan door iets nieuws toe te voegen, zoals een fotorapportage. Misschien kun je nu samenvatten wat je precies hebt gedaan om de kloenk te verhelpen?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Robbe » ma 08 jul 2013, 22:26

Als het al zo vaak besproken was, dan had ik ook geen vragen gehad. Overal op het internet staan losse stukjes info, en je moet dan zelf maar proberen om uit te vinden of de info van toepassing is op je auto, en hoe alle stukjes in elkaar passen.
Daarnaast, als we op een forum alleen maar nieuwe dingen mogen vertellen, zou het hier nog rustiger worden dan het al was...

Maar voor iedereen met een Sensitork of Ranger diff ga ik verder met beschrijving van de werkzaamheden, wellicht dat de volgende er iets aan heeft, of op zijn minst motivatie uit put.
We waren gebleven bij het verwijderde diff met diff extender, die met elkaar verbonden zijn in mijn geval (Ghibli ABS).
De andere diff en extender die ik bij Koen kocht, kwamen wel in 2 delen.
Dus wat gedaan:
1) achterkant diff met oliekoeler losgeschroefd, en op de 430 diff gezet. Paste zonder problemen. Pakking heel dun met Loctite blauwe silicone ingesmeerd voor de perfecte afsluiting.
2) het gietijzeren gedeelte van de 430 diff ontvet aan de buitenkant, en in de POR 15 gezet. Niet noodzakelijk, maar als je het toch allemaal los hebt, staat het wat leuker
3)als eerste de extender weer vastgeschroefd op het subframe, bouten van het middenuit vastdraaien, anders kun je er niet bij. Flens vast geschroefd (ook 4 bouten) aan de kardanas.
4) de vertanding van het diff had ik al zeer goed ontvet en ontroest. Hetzelfde met de konische koppeling gedaan.
5) DE diff op een krik gelegd, en onder de auto geschoven, en omhoog gekrikt.
6) koppelstuk aan de diff kant (brede kant) ingesmeerd met Loctite 275, speciaal voor dit soort toepassingen. Gevonden op Enrico's site, dat dit de juiste is. Koppeling op de diff geduwd.
7) met een beetje passen en meten de diff met koppelstuk op de as van de extender geschoven.
8) alle schroeven (aandrijfassen en diff ophanging) weer vastschroeven.
9) 1.7 liter 80W90 diffolie (met sper specificatie) in het diff laten lopen vanuit de literfles. De Ghibli heeft geen reservewiel, dus je hebt de ruimte onder de auto.
10) 24 uur wachten, en rijden maar. Geheel stil!

Wat zou een les kunnen zijn:
- de oudere Ranger diffs passen dus ook op latere modellen, en vice versa.
- de Ghibli diffs komen in 1 stuk, extender komt niet los. Uiteindelijk maakt dat niet veel uit. Extender is wel los te krijgen met speciaal gereedschap, maar was nu niet noodzakelijk
- Is uiteindelijk, met schoonmaken, ontvetten, enz best wel veel werk, maar niet moeilijk
- rijdt een heel stuk lekkerder, het is niet alleen een kloenk geluid, maar ook een trage reactie die je kwijt bent.
Robbe
Donateur

Berichtdoor stijn » di 09 jul 2013, 13:00

Beste Robbe,

op de site zijn veel mensen die enorm geïnteresseerd zijn in technische achtergronden, met belangstelling lezen, en vaak stilzwijgend maar belangstellend een heel proces volgen. Anderen (ik dus) houden van het merk, maar zijn technische nitwits.

Een veelzijdige site dus. Blijf vooral posten met je verslagen, je hebt meer volgers dan je vreest.
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor Robbe » di 09 jul 2013, 16:40

Michele schreef:+1, maar zie mezelf niet zo rap het diff van mijn 2.24v reviseren....

Reviseren , echt reviseren is ook iets dat alleen een werkplaats kan. Volgens mij moeten er dan lagers in- en uitgeperst worden, en dat soort hydraulische persen heeft niemand per ongeluk thuis staan. Ik in ieder geval niet, heb alleen maar een collectie dopsleutels, ratels enz.
Wat ik gedaan heb is een kwestie van losschroeven, vervangen en weer vastschroeven. Is meer een kwestie van durven en secuur te werk gaan, dan aanleg hebben. Voor mij is het hobby, hoort er een beetje bij, bij dat oude spul. Als je alles zou uitbesteden, wordt de hobby onbetaalbaar, en dat is ook jammer. Juist bij de youngtimer exotica moeten de kosten binnen de perken blijven om het zaakje op de weg te houden.
Ik hoop dat er meer mensen zijn die dit soort dingen gaan aanpakken, kunnen we weer van leren.

Ook heb ik de achterremmen even uit elkaar gehaald, maar dat is pas echt een simpele constructie. Alles weer schoongemaakt , en een beetje kopervet op de juiste plaatsen, en klaar. Een klusje dat iedereen met de wil om het te doen, kan klaren.
Robbe
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 10 jul 2013, 09:25

Ik sluit helemaal aan bij Stijn.

Ben geen doe het zelfver (meer) en dus een meelezer hier. Als ik reageer vind ik dat ik wat te melden moet hebben, hier heb ik niet zoveel over te melden, kan er alleen maar maar met respect naar kijken. Heel interessant, en duidelijk stap voor stap opgeschreven.
Zoals jezelf terecht vaststelt, dit is niet eerder zo systematisch bij elkaar gezet.Een prima inhoudelijke post waar het forum weer een stukje beter van wordt Thumbsup5
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek in het algemeen