Ghibli abs bijgeluiden diff

Plaats hier je andere interessante autoprojecten

Re: Ghibli abs bijgeluiden diff

Berichtdoor Boomerang » wo 10 jul 2013, 10:24

Mooi stukje werk Robbe.
En inderdaad is de respons momenteel gering, wat weinig motiveert uitvoerig verslag te gaan doen.
Waar het aan ligt weet ik ook niet, maar momenteel worden we waarschijnlijk allemaal wat meer afgeleid door de dagelijkse beslommeringen, dan pakweg een jaar geleden. unsure

Nog één vraagje;
Houdt die locktite het geweld van bv een stoplichtsprint?
Ik meen me nl te herrinneren dat het meestal slechts een tijdelijke oplossing bood omdat het genoemde Locktite product uiteindelijk toch de geest geeft vroeg of laat.
Er zijn van Locktite ook metaalhoudende 2 K vulmiddelen waarvan ik denk dat ze harder zijn dan het genoemde middel.
Zelf had ik sowieso het idee dat het wellicht verstandig was de locktite te laten uitharden terwijl de de spline al voorgespannen stond met de vertanding aangrijpend in de aandrijfrichting.
Hierdoor kruipt de locktite dan ACHTER de vertanding en is er al metaal op metaal contact in de krachtenrichting.
Full speed achteruit rijden zal niet zo vaak voorkomen en dus zal de locktite het aan de achterkant van de vertanding wel houden is dan mijn idee.
Boomerang
Donateur

Re: Ghibli abs bijgeluiden diff

Berichtdoor Robbe » wo 10 jul 2013, 10:49

Over de response, het gaat niet om de aandacht, maar meer om of men er wel op zit te wachten. Het is me nu duidelijk dat het wel gewaardeerd wordt, dus als ik iets aan de auto ga verbeteren, zal ik het hier posten ter leering ende vermaeck.

Over de loctite, deze zal alleen goed kunnen werken als de slijtage niet te groot is. Mijn oude diff kloenkte zo hard, dat ik op voorhand er geen vertrouwen in had dat een kunststof vulmiddel, hoe goed ook, dit voor langere tijd zou kunnen repareren. Vandaar dat ik ook een andere diff heb gekocht.
Vaak zit de slijtage op zowel de conische koppeling, als het tandwiel van het diff. Beide zijn los te koop bij o.a. Eurospares, maar soms ook op Ebay. Kost wel wat, maar dan begin je zonder slijtage. En als je die delen nu lijmt, ben je de eerste 100k kilometers kloenkvrij...

Om de reparatie voor langere tijd te laten houden, moet je dus uitgaan van slijtage die niet te erg is. Als de loctite een millimeter zou moeten opvullen, houdt het vast niet lang.
Het originele doel was ook verkleving van de tanden, zodat er geen slijtage gaat optreden. In het werkplaatshandboek voor de biturbo, staat de loctite genoemd als 1 van de stappen van het monteren van het diff.
Doordat bijna iedereen ondertussen met slijtage kampt, is de functie van de loctite wat verschoven van lijmen naar opvullen. En dan is de vraag terecht of de 275 wel de juiste compound heeft. Misschien dat een mengsel tussen deze, en een die je noemt met metaalschilfers, een betere oplossing is voor de meer gesleten tanden. Al weet ik niet wat er gebeurt met de lagers, als er metaalslijpsel van de loctite in de olie terechtkomt.

Bij mij was de slijtage van het nieuwe diff zeer gering, dus was het zaakje niet te bewegen met de loctite er tussen.
Maar als dat wel het geval zou zijn, kan het inderdaad zinvol zijn er voorspanning op te zetten om de loctite weer te laten lijmen ipv opvullen.
Ghibli MY 94 ABS | Alfa GTA 156 | Porsche 930 3.0 | Porsche 944 turbo | Bitter CD
Robbe
Donateur

Vorige

Keer terug naar Techniek in het algemeen