Pagina 2 van 3

Re: Maserati wil een echt sportief model. Op 458 basis?

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2012, 19:50
door Marten
Alfa is altijd al een merk geweest van pieken en vooral dalen. Gelukkig (tot nu toe) kwamen ze elke keer toch ineens weer met een model dat enorm aansloeg.

Hoe vaak er de afgelopen jaren al gesproken is om nu toch echt de stekker eruit te trekken...
Hoe vaak er de afgelopen jaren al niet gezegd is dat er slechts eens in de zoveel tijd een exclusieve Fiat gebouwd zou worden met Alfa badge.

Ik WIL het niet eens meer weten, gelukkig bestaat het nog, gelukkig is er nu de Giulietta (en MiTo), gelukkig komt er dan toch een 4C en gelukkig is er dan komend weekend weer het Spettacolo, waar ik weer lekker autootjes mag keuren.

En zo gaat het eigenlijk ook (in wat mindere mate) met Maserati.

Een en al drama en theater, maar zit daar niet ook een deel van de charme van deze merken? Maakt dat niet juist de historie briljant?
Straalt dat niet af op de beleving van deze merken?

Was het anders niet gewoon.....Toyota, of zoiets?

Re: Maserati wil een echt sportief model. Op 458 basis?

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2012, 20:47
door V8
Marten schreef:Een en al drama en theater, maar zit daar niet ook een deel van de charme van deze merken? Maakt dat niet juist de historie briljant?
Straalt dat niet af op de beleving van deze merken?
Was het anders niet gewoon.....Toyota, of zoiets?


Nee, nee, nee en nee. Dit lijkt teveel op de volstrekt verkeerde invalshoek zoals we die van Autoweek kennen waar men defecten aan een Italiaanse auto beschrijft als iets dat er bij hoort en dat aparte karakter bepaalt.
Met alle respect, maar het komt op mij altijd over als de mening van de Ford rijder die 1 keer in de derdehands Alfa 146 1.6 van de buurman gereden heeft.

De historie van Alfa en Maserati (en Lancia en Ferrari) is briljant omdat er een lange rij absolute topontwerpen onder die namen op de markt is gebracht. Auto's met karakter door hun carrosserieontwerp, hun felle motoren en hun uitgekiende technische lay-out.
En tussen die topontwerpen door werden er regelmatig mindere goden geproduceerd, dat is waar.

Re: Maserati wil een echt sportief model. Op 458 basis?

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2012, 21:49
door Michele
V8 schreef:En tussen die topontwerpen door werden er regelmatig mindere goden geproduceerd, dat is waar.

Maar dat deden, en doen, Ford, VW, Toyota, Peugeot en Audi ook.

Re: Maserati wil een echt sportief model. Op 458 basis?

BerichtGeplaatst: do 03 mei 2012, 11:51
door Marten
@V8

ik denk dat we toch wel zo'n beetje hetzelfde bedoelen, maar ik denk toch ook dat juist die defectjes deel uitmaken van dat karakter.
Die zorgen juist voor die haat/liefde verhouding die je met Italiaanse auto's zo kunt hebben, of zoals ik diverse Alfa bezitters heb horen zeggen:"Af en toe baal ik zo vreselijk van die auto, maar als-ie 't dan weer doet en ik rijd er in, dan ben ik alle ellende zo weer vergeten".

Daarbij opgeteld natuurlijk de vaak fraaie ontwerpen en hoogstaande (maar ook kwetsbare) techniek.

Re: Maserati wil een echt sportief model. Op 458 basis?

BerichtGeplaatst: do 03 mei 2012, 20:28
door V8
Tja, misschien houd jij van haat-liefdeverhoudingen, maar daar hebben mensen geen Italiaanse auto voor nodig, die kunnen ze ook aangaan met hun vrouw, hun hond of hun bierbuik. wink

Ik houd gewoon van de toppers onder de Italiaanse auto's omdat ze zo mooi zijn, en zo goed rijden, en daarnaast betrouwbaar transport bieden. Ik heb geen behoefte aan haat-liefde verhoudingen en ik heb een hekel aan defectjes.

Re: Maserati wil een echt sportief model. Op 458 basis?

BerichtGeplaatst: do 03 mei 2012, 21:19
door Marten
Zo lang als ik nu in/aan/met Italiaanse auto's werk zijn die defectjes en dingetjes die net niet perfect zijn toch een beetje de rode draad.
Het is de laatste jaren wel sterk verbeterd, heel sterk zelfs.

Maar het simpele feit, dat technici die jaren ervaring hebben met Italiaanse auto's en met name diegenen die zijn opgeleid bij FAMI (het opleidingsinstituut van Fiat) van harte welkom zijn bij andere merken vanwege hun enorme kennis en ervaring op het gebied van storingen zegt denk ik toch wel voldoende.

Bij Volvo en Toyota kreeg ik te horen, dat ze zulke gasten er heel graag bij hebben en toen ik bij Audi werkte mocht ik, bij hoge uitzondering, als niet geautoriseerde met de afdeling Techniek bellen, want ja, TEC 4 geweest, dan snapte je het wel.

Als je echt betrouwbaar vervoer zoekt, koop je een Jap.

Dat Italianen mooi zijn en heel goed rijden, daar ben ik het volledig mee eens.
Dat de techniek die ze gebruiken briljant is staat buiten kijf, Fiat heeft met de Multi-air en Twin-air motoren weer talloze prijzen gewonnen.
De Busso V6 van Alfa wordt nog steeds gerekend tot 1 van de mooist lopende V6-en ooit en dat blok is echt al heeel oud.
Dat Fiat zijn gelijk heeft gehaald met de commonrailtechniek en dat VAG die wedloop met hun TDI-concept heeft verloren is een feit.
Ook de TCT bak wint het van de DSG.

Maar betrouwbaar, nog net niet helemaal....
Wel als je zelf goed bij de les blijft, goed op je spullen let en er goed mee omgaat en een goeie dealer hebt.

Re: Maserati wil een echt sportief model. Op 458 basis?

BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012, 00:12
door cassiopeia
Cruciaal: op tijd deskundig onderhoud bij een zeer goede dealer of merkspecialist: daarmee rijd ik idd al vanaf 1980 ononderbroken Italiaans: Alfa, Lancia, Maserati.

Re: Maserati wil een echt sportief model. Op 458 basis?

BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012, 08:57
door Vince
Lieg niet. Je bent niet uit die Mercedes te sláán. Hypocriet5

Re: Maserati wil een echt sportief model. Op 458 basis?

BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012, 09:51
door lqpl
Mooi verhaal Marten. applause
Waar blijven de Fransen eigenlijk - niet dat ik het over de Fransen wil hebben hier - laat maar eigenlijk - vraag ingegtrokken... lachebekkie

Re: Maserati wil een echt sportief model. Op 458 basis?

BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012, 11:58
door Marten
Het enige wat ik daar over wil zeggen is dat ik (en ik denk wij met z'n allen) een meneer van nederlandse komaf die fransoos werd (Citroen) heel dankbaar moeten zijn voor het uitvinden van de schuine vertanding, terug te vinden in het merklogo.