Pagina 2 van 4

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2012, 20:39
door Stefan
Afijn, de vraag was of er iemand meer over wist. Ik weet toevallig wel het een en ander van materialen en puur technisch gezien zou de kwaliteit van een riem niet veel slechter worden zolang hij niet onderhevig is aan hoge temperaturen, spanningen, toxische stoffen/gassen en UV.
Zou ik zelf een riem uit 1996 monteren.... nee, als ik bij de concurrent er 1 kan kopen die gisteren van de band af gerold is heeft dat mijn voorkeur en met het oog daarop lijkt het me ook een goede waarschuwing.

Het grote verschil in intervallen voor distributieriemen zit voor het grootste gedeelte in de vorm van het profiel van de nokkenassen. Een nokkenas in een snellere auto is over het algemeen scherper gevormd, dus om een klep open te drukken zal in een kortere tijd (minder graden hoekverdraaiing van de nokkenas) een grotere kracht geleverd moeten worden door de riem oftewel er treed een piekspanning op. Deze piekspanningen zijn de grootste aanslag voor de riem.
Als je op de rijksweg rijd en het toerental is hoger is ook de massatraagheid van de nokkenas groter. Dan hoeft niet alleen de riem de kracht te leveren om de klep te openen, maar de massatraagheid van de nokkenas helpt daar ook aan mee, vandaar dat bij hogere toerentallen de kracht op de riem lager is. Daarnaast is de temperatuur in de motorruimte lager en voila, minder last van kruip dus Thumbsup5

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2012, 20:57
door Marten
Nokkenassen spelen idd ook een rol, net als bij diesels de brandstofpomp (bij de 1e JTD's hoefde de pomp niet op tijd gezet te worden, omdat deze alleen maar voor de hoge druk zorgt, bij de latere bleek dat de drukopbouw toch een piekbelasting gaf en moest de pomp wel op tijd gezet worden).

Moderne motoren zijn dan ook voorzien van een spanner, die naar mate de motortemperatuur stijgt de spanning op de riem wat laat afnemen om de levensduur te verlengen (net als de hydraulische spanner op de Busso V6 in bv de Alfa 75).

Blijft het feit, dat hoe korter de omloop- en spanrollen, nokkenassen etc. op elkaar geplaatst zijn dit een groot effect heeft op de levensduur van de riem, meer bochten, meer spanning etc.

Dit was de reden waarom bij de 916 GTV's en Spiders de riemen soms al klapten bij het verlaten van de showroom.
Er zijn om die reden diverse modificaties geweest op de 1e series die het monteren van andere poelies etc. betroffen met een andere diameter.

Toen wij de eerste GTV nog in de showroom moesten krijgen had ik al een training van 1 week achter de rug met een boekwerk van ruim 30 pagina's vol met modificaties, waarvan het halve boek al ging over de distributieriem.

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2012, 22:28
door Danny
Ok mannen, dank voor de duidelijke uitleg

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: vr 24 aug 2012, 22:37
door cassiopeia
Techno schreef:Waar is ie gebleven eigenlijk??? De hele internetsite is ook uit de lucht.


Bedoel je deze?

http://stores.ebay.de/Modena-Maserati-Parts

Is er nog gewoon. Vorige week nog zijn nieuwsbrief ontvangen.

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2012, 13:25
door koen2224v
bestaat gewoon nog,koopt ook nog steeds onderdelen bij mij ,beste man is overigens wel een beetje doorgeschoten met ze prijzen

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2012, 16:03
door Marten
Tegn jou kan niemand op Koen, dat weet je toch...

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2012, 16:26
door koen2224v
ieder ze ding,hij heeft 95% nieuw,en ik niet,moet overigens wel bekennen dat gebruikt amper meer aan de man te brengen valt

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012, 16:04
door 4.24V
Goed topic,

Echter ik zie op de meeste dozen van Dayco geen enkele referentie aan een bouwjaar of een T.H.T. datum, we hebben hier jaren geleden op het MHC een gezamelijke aankoop willen doen, echter het kwam niet van de grond. En ik vraag mij af of deze riemen nog geproduceerd worden.
Goed geconserveerd en bewaard zou ik me nog niet meteen zorgen maken. Echter wat is goed mbt conserveren en bewaren.

Bij mijn 424 knapte de riem na slechts 27.000km, en terugkijkend kan ik alleen zeggen dat de riem redelijk smal is en vermoedelijk de belasting erg hoog als je dat vergelijkt met riemen van andere auto's. Een plotselinge spaninngsverandering zorgde mijnsinziens voor het abrubt afscheuren getuige de rechte breuk van de riem.

gr
Jeroen

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013, 13:01
door Marten
Zo, eindelijk tijd gehad met m'n "vriend" Claudio van Eurospares.

Ik hoor nog steeds berichten dat voor de 18 V Biturbo's onderdelen zoals distributieriemen, nokkenashuispakkingen (voor als je kleppen gaat stellen) en waterpompen niet meer of heel moeilijk leverbaar zouden zijn.
En dat er oude riemen als nieuw verkocht zouden worden.

Ook Jorrit de Klein gaf aan dat deze delen moeilijker verkrijgbaar werden.

Dus de vraag even uitgezet.

Eurospares levert nog gewoon de distributieriemen (en bestelt ze gewoon nieuw bij de originele fabriek), nokkenashuispakkingen en waterpompen/waterpomppakkingen.

Sterker nog, deze spullen heeft hij gewoon voorradig.

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013, 17:14
door yrrah
Tja Marten, zo denken de specialisten specialist te zijn en hun prijs te bepalen. Kreeg die boodschap ook bij de bewuste koppelingsplaten waarvan je het relaas weet. ...elders kwam ik nog 5 totale sets tegen.