Pagina 4 van 4

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013, 10:03
door Giulia
Er is een heel groot verschil hoe de riem gebruikt is. Stadskilometers belasten de riem veel zwaarder dan snelweg kilometers. Daarom is er bijvoorbeeld bij Alfa een vervangingsinterval afhankelijk van het soort gereden kilometers. Verder heeft een riem bijna niets te lijden van stilstand (het uitdrogingsverhaal is een lichtelijke fabel) maar meer van de hitte onder de motorkap (die maakt de riem juist brosser).

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013, 11:42
door lqpl
Dus de conclusie blijft dezelfde: op gezette tijden vervangen.

Re: oude distributie riemen

BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013, 20:43
door Marten
Even een quote van mijzelf, jazeker:

Ja en nee, voor wat betreft de onzin.

Voor banden staat een levensduur van ongeveer 7 jaar en distributieriemen worden berekend op draaiuren. Koel en donker (en vacuum) helpen wel om de levensduur te verlengen bij producten die niet gebruikt zijn.

Het verhaal van Giulia voor wat betreft de distributieriemen klopt exact, Fiat hanteert (hanteerde) speciaal voor NL verkorte vervangingsintervallen voor riemen (60.000 km of 3 jaar ipv 120.000 of 3 jaar) voor bv de TS 16V motoren, dit ivm relatief veel draaiuren tov kilometers.

Een rol speelt ook de constructie van de motor, moet de riem bijvoorbeeld veel bochten maken zoals bij de TS 16V's. Een Volvo 5 cilinder heeft een riem die veel minder opeenvolgende bochten moet maken en daarom hanteert Volvo een vervangingsinterval van 150.000 km.
Verder wordt bij sommige motoren ook de waterpomp door de riem aangedreven.

Fabrikanten hanteren een houdbaarheidsdatum voor hun producten (met een marge) omdat de werking daarna niet meer gegarandeerd kan worden en er bij een defect gevolgschades geclaimd zullen worden.

Is een nieuwe band die 10 jaar in een donkere schuur heeft gelegen dan onbruikbaar? Dat hoeft niet persé, maar ik raad iedereen af om hem te monteren. Bij een distributieriem lijkt het me duidelijk, gewoon helemaal niet doen.