Thema 8.32

Jouw autocollectie

Re: Thema 8.32

Berichtdoor Koepeetje » do 07 mei 2015, 20:59

Gefeliciteerd met de aanschaf.
Wat een waanzinnig mooie auto, echt een jongensdroom Thumbsup5
Maserati Ghibli 2.0 V6 24v biturbo, blu sera, 1994
Alfa Romeo 159 1.9JTS Distinctive Sportwagon, Marrone Luci Di Bosco, 2008
Fiat Panda 1.2 Emotion, 2006
Koepeetje
Donateur

Berichtdoor SpyderGT » wo 13 mei 2015, 10:53

Wow wat een plaatje. Gefeliciteerd met de aankoop!
SpyderGT
Admin

Berichtdoor Ghibli284 » wo 13 mei 2015, 13:46

prachtig
Ghibli 2.8 prod 1992 reg 1994
Ghibli 2.8 prod 1992 reg 1993 (restauratieproject)
Biturbo Spyder 2.0 1990
Ghibli284
Donateur

Berichtdoor Maser73 » vr 17 jul 2015, 16:15

Even een kleine update wat betreft de 8.32.

Inmiddels de Thema opgehaald in CH. Bij eerste aanzicht werd nog eens bevestigd dat het een goede aankoop is geweest. Opmerkelijk goed onderhouden. Interieur smetteloos, carrosserie eerste lak met hier en daar een klein krasje door lange stalling. Motor starten-lopen maar had nog wel wat afstelling nodig.

De auto opgeladen en naar NL gereden.

IMG_20150526_104648.jpg

Al behoorlijk wat autos uit CH gehaald en langzamerhand ook wel handig geworden met de papierwinkel. Hier en daar wat contacten helpt ook wel.

Eerste stap in NL, na de gebruikelijke poetsbeurt, was om de 8.32 motorisch aan te pakken. Laatste distributieriem wissel dateerde uit 2003 bij 60dkm en nu 12 jaar later met 87dkm toch wel nodig. Nu is dit, zoals met een Maser, niet een auto die je overal aanbied in onderhoud (overigens zijn er ook veel die 'm niet eens aannemen lolololol ) en via via terecht gekomen bij een zelfstandige die deze autos van binnen en buiten kent en veel onderdelen ook zelf fabriceert. Met een goed gevoel de auto achtergelaten en inmiddels opgehaald en met 1 woord; perfect. Naast distributieriem, spanrollen ed zijn de gaskleppen gerepareerd en goed afgesteld alsmede het injectiesysteem. Blok loopt nu erg fraai.

Deze week dus ook voor het eerste voluit gegaan met de 8.32, wat een feest! Ontzettend soepel (te vergelijken met een Amerikaanse V8 qua soepelheid) maar eenmaal in de toeren laat ie toch echt z'n sportieve karakter zien. Nee, het is geen Biturbo of Integrale qua geweld maar het rijdt fantastisch mooi en relaxed. Echte een limo. De opmerkingen qua sturen eerder gemaakt kan ik inmiddels beamen.....

De volgende stap is om volgende maand de buitenkant aan te pakken. Op zich niet te veel werk. Zodra dit klaar is gaat de 8.32 op kenteken en kan/ wil ik er wat meer gebruik van gaan maken.

Naast dit Lancia avontuur zojuist ook een Evo 2 klaargemaakt en deze is inmiddels verkocht in recordtempo. Ik heb nog nooit zo'n goede basis gezien bij een Evo. Auto heb ik op een aantal fronten teruggebouwd naar originele specs (in Japan gekocht). Wederom bevestigd dat goeie en transparante autos snel verkopen ondanks dat deze niet altijd in de laagste prijscategorie vallen. Het leuke is overigens dat deze auto in NL blijft!

IMG_0641a.jpg

Inmiddels weer bezig met wat andere Evo 2 avonturen, maar daarover later meer.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Maser73
Donateur

Berichtdoor Dennis » wo 28 okt 2015, 17:40

Is het blok dat in de thema gelepeld is behoudens dan dat hij qua vermogen geknepen is nu wel of niet een ferrari blok dat ook in een reguliere ferrari gemonteerd zit. Ik stel de vraag omdat er een gerucht gaat waarin het erop neer komt dat ferrari NOOIT toestemming zou hebben gegeven hun motor in een ander merk auto te monteren.
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis

Berichtdoor cassiopeia » wo 28 okt 2015, 18:11

Alles is geheel legaal en met medewerking van Ferrari. Een neef van mij had er een eind jaren negentig. Een heerlijke auto, maar met fenomenale onderhoudskosten. Zo betaalde mijn neef voor een grote beurt met distributiewissel bij toenmalig dealer Menken in Wassenaar al NLG 7.500.

Thema 8.32

First shown at the Turin Auto Show in 1986, the Thema 8.32 ("8" standing for the number of cylinders and "32" for the number of valves) was assembled at Lancia's S. Paolo plant in Turin. It used a 2927 cc, Tipo F105L, Ferrari V8. This engine was based on the unit used in the Ferrari 308 and in the Ferrari Mondial Quattrovalvole, and some of the componentry was assembled by Ducati from castings made at Maranello. The engine differed from other Ferrari V8s of the time in that it was equipped with a cross-plane type crankshaft rather than the usual flat-plane crankshaft, smaller valves and different firing order. All this to make the engine characteristics more suitable in a four-door luxury saloon. Both Series 1 and 2 cars in non catalysed form produced 215 PS (158 kW; 212 hp) and were capable of 0–100 km/h in 6.8 seconds and 240 km/h (149 mph) whilst catalysed versions were slightly detuned to 205 PS (151 kW; 202 hp) which gave 0–100 km/h in 7.2 seconds and 235 km/h (146 mph).

The car offered stunning performance and excellent refinement, including a luxurious hand made wood-and- optional leather interior by Poltrona Frau complete with similar luxury equipment as LX versions of the Thema. Unfortunately, a price tag of £40,000 (or more) in Britain, and the fact that only left hand drive versions were produced, limited its appeal with only 9 being officially sold there. This version of the Thema also sold in limited numbers in Italy with 2370 Series 1 built between 1986 and 1988 and 1601 Series 2 built between 1989 and 1992. Thema was the first car to feature electronically raised rear spoiler, that in closed position would fit flashly with the boot lid.

Its key competitors were some of the fastest saloon models of the late 1980s including the Audi 100 Quattro, BMW M535i, Ford Sierra RS Cosworth and Opel Lotus Omega/Vauxhall Lotus Carlton.

Five non catalyst Thema 8.32s were exported to Taiwan and 2 of them still survive today.

8.32 Limited Edition

32 numbered vehicles were made on series 1 and 2 catalysed cars, prepared by Lancia Germany. These were only available in non-metallic Ferrari-red, Rosso Monza, known from then-current Ferrari Mondial and 328/348. Numbering was present inside the car on the ashtray lid. This edition was inspired by a non-cat Rosso Monza Thema 8.32 made for a Lancia-Martini team director.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Michele » wo 28 okt 2015, 18:22

Dat blok was een echt 308 blok. Maar wel met modificaties: andere ontsteekvolgorde, kleinere kleppen en een gewijzigde krukas om de boel een beetje te temmen. (edit: cassio was me net voor) Blokken kwamen uit Maranello met instemming van Enzo. Overigens niet vreemd, want Ferrari was en is net als Lancia, Alfa onderdeel van het Fiat concern. Vestzak-broekzak, met de zegen van (destijds nog) Agnelli en de oude baas.

Destijds was Ferrari nog niet zo'n gesmeerd lopende marketinglegende als tegenwoordig, dat kwam pas met Di Montezemolo aan het roer na het verscheiden van Enzo in 1989. Pas sinds eind jaren '90 van de vorige eeuw is Ferrari de ultieme legende die het nu is. Een 308 was destijds gewoon een tweedehands sportauto die je kocht voor een appel en een ei (ze stonden bij David Hart in Schiedam vanaf 20.000 gulden begin jaren '90, ik heb er nog wel eens eentje geleend voor een fotoshoot) en de Testarossa was destijds de eerste Ferrari dreamcar die puur voor het imago en de verkopen in de USA gebouwd werd. Veel mensen denken tegenwoordig dat Ferrari altijd een legende geweest is maar in de jaren '80 stond het merk gelijk aan Maserati, Lambo, DeTomaso, Aston, Jensen en andere onbetrouwbare exotische superbakken. Duur als je ze nieuw kocht, geen drol waard als occassion. En maar hopen dat alles het deed als je zo'n ding kocht...

Tegenwoordig is het een iets ander verhaal. Ik vermoed dat je hint op James Glickenhaus, die nog steeds ruzie heeft met de fabriek over zijn P4/5 en zijn Scuderia Cameron Glickenhaus.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Dennis » wo 28 okt 2015, 18:37

Andere krukas betekent andere ontstekingsvolgorde, koppen aangepast dit allemaal voor zijn rijeigenschappen. Eea betekent wel dat dit blok alleen maar is te vinden in een thema en dus niet in een ferrari, als donor auto qua motoronderdelen kunnen ze dus eigenlijk weinig voor elkaar betekenen. Dit verklaard dus de schaarste wat betreft de onderdelen voor de thema.
Nu is de volgende vraag hoe het met de onderdelen voorziening is gesteld bij ferrari voor de young timers, laat me raden waarschijnlijk net zo beroerd als bij maserati
lancia ypsilon 2000
Dennis

Berichtdoor Michele » wo 28 okt 2015, 22:56

nee, want Ferrari heeft Ferrari Classiche en daar kun je alles bestellen wat je wilt, als je maar betaalt. Van aircoschakelaar voor een Mondial tot complete klassieke 12-cylinders voor een 166MM. Maar ik vermoed dus dat je een donor zoekt voor iemand met een kapoete ferrari?
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Dennis » do 29 okt 2015, 12:03

Nee ik zoek geen donor maar ik vindt het een prachtige auto. Er is hier in Nederland iemand die een sw helemaal heeft omgebouwd tot 8.32 sw en voor wat ik ervan gezien heb zeer netjes.ik zou er best een willen hebben maar ik weet niet op welke schaal van Richter qua storingsgevoeligheid en onderhoud hij staat.
lancia ypsilon 2000
Dennis

VorigeVolgende

Keer terug naar My other garage