lqpl's Alfa

Jouw autocollectie

Re: lqpl's Alfa

Berichtdoor Marten » wo 08 jul 2015, 21:08

Nou ja, autoliefhebbers...dat zijn van die gassies die denken dat een stuur een stuur een soort kapstok is waar je aan kan hangen met je petje scheef op je hoofd hamersmiley
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: lqpl's Alfa

Berichtdoor lqpl » ma 11 apr 2016, 15:47

Inmiddels is er heel wat aan de auto gedaan. Beetje verlaagd, iets meer geluid. Heel goed en leuk. Volgende stap was een 1750-motor erin. Deze had ik overgenomen van iemand die er de kop van had laten reviseren bij Mugello (rekeningen erbij). Maar, zoals sommigen weten, heb ik geen geluk met motoren (400i, qpIII, spyder) en dus was ik hier ook weer aan de beurt. Roken en inhouden. Uiteindelijk bleek gebroken zuigerveer en verkeerde Solex-carbs. Er was ook iets met een drijfstang. Nu is het blok volledig gereviseerd en opgevoerd met hogere nokken. Kop uitgekotterd om ruimte te maken voor de nokken, zie foto.

Afbeelding

Verder toch maar de versnellingsbak opnieuw laten reviseren. Ze waren daar in Sicilië de lagers van de 5de vergeten...

Motor is vorige week ingebouwd. Deze week de bak. Volgende week el. ontsteking en rollenbank. 155 PK ?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's Alfa

Berichtdoor Giulia » ma 11 apr 2016, 22:00

140 max gok ik. 155 lijkt mij wel een heel forse winst van 37 pk met deze ingrepen. Let me know!
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: lqpl's Alfa

Berichtdoor lqpl » di 12 apr 2016, 07:21

Van 87 naar 140 ook best aardig. Maar ik zal Rik Z aan zn woord houden lachebekkie
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's Alfa

Berichtdoor Boomerang » di 12 apr 2016, 09:25

Goh, nog nooit gezien, dat uitkotteren om plaats te maken voor grotere nokken.
Meestal wordt de grondcirkel van de nok óók kleiner gemaakt, waardoor de totale lichthoogte ook toeneemt.
Dan hoef je dit soort maatregelen niet toe te passen.
Maar wellicht vliegt de geometrie van alles dan uit de bocht en gaat de nok in zo'n geval te veel hameren.

De windingen van de klepveren liggen bij compleet geopende kleppen nog wel steeds vrij van elkaar?
Of zijn er stuggere en kortere veren gemonteerd?
De wrijving die in de nokkenasbediening ontstaat neemt door zulke maatregelen wel toe, dus olie(druk) en conditie distributieriem is nóg belangrijker.

Mooie oplossing zo, benieuwd naar het resultaat.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: lqpl's Alfa

Berichtdoor Giulia » di 12 apr 2016, 10:58

Boomerang schreef: conditie distributieriem



ketting....
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: lqpl's Alfa

Berichtdoor lqpl » di 12 apr 2016, 11:11

Bij de lichthoogte van deze nokken kunnen de standaard klepveren gehandhaafd blijven. Er bestaan extremere nokkenassen waarbij ook de veren worden vervangen.

Net gehoord dat de motor mooi loopt. Ik haal hem deze week op en dan door naar Bas Autoservice voor een BDT-programmeerbare ontsteking.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Vorige

Keer terug naar My other garage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast