Alfa-Romeo 166 V6 24V.

Jouw autocollectie

Re: Alfa-Romeo 166 V6 24V.

Berichtdoor PeterM » di 28 jul 2015, 11:16

Absoluut, Boomie, graag zelfs.
De automaat in mijn 2.4JTD 20V is al een keer gereviseerd, volgens de chef werkplaats van Wim Prins heel uitzonderlijk, ze geven meestal geen klachten. Hoewel het probleem met de bak-elektronica als gevolg van de lekkende airco wel vaker schijnt voor te komen. Momenteel doet-ie het goed, na 340.000 km. Alleen een kleine slip als-ie van drie naar vier gaat.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 28 jul 2015, 15:26

Zonder zelf ooit een 166 te hebben bezeten, heb ik het wèl altijd een grandioze auto gevonden.
Maar waarom waren er in een tijd dat de 156 verkocht als een tierelier, vrijwel geen liefhebbers voor de 166?
Ook nu zijn ze voor bijna niets te koop. Zo zag ik laatst bij Auto Roméo, waar ik was voor het jaarbeurtje van onze Spider, een 166 tweede generatie (!) met de schitterende Busso V6 3.2 24v staan die "gewoon" werd gesloopt. Beetje uitgebreid beurtje met enkele echt niet heel majeure bijkomende zaken. Dan gaat de beuk er al in. Vreselijk, zo'n redelijk recente 166 in een fase van finale afbraak te zien staan...

Het zal wel weer een combinatie zijn van veronderstelde reparatiegevoeligheid met hoge MRB (diesel € 140/mnd) of benzinegebruik ( 1: 7).
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 28 jul 2015, 17:19

Gaat niet helemaal op Cass. Het afgelopen jaar heb ik de markt goed gevolgd en de "volle" auto's met minder dan een ton Kms van na 2004 in perfect onderhouden toestand zaten altijd voorbij 6k. Voor 8k had ik er een gevonden, maar was te laat. Op een TI met 125 k KMS bood ik 8.5, maar dat bleek niet genoeg; de wagen was een week later verkocht. Uiteindelijk heb ik ongezien in italië moeten kopen......
Wat wél klopt, is dat onderhoud erg duur is.
Distributie vervangen incl alle rollen en spanner + waterpomp kost ca.1200.
De kachelradiateur vervangen kost 600.
Is door de lekkende kachel de aut.computer gesneuveld.....sterkte.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Je moet een groot Italiaans hart hebben.

(Heb ik inmiddels wel denk ik)
Boomerang
Donateur

Berichtdoor marvin1989 » di 28 jul 2015, 17:45

leuk al die liefhebbers hier. rolleyes ik denk zelf dat de 166 minder is verkocht vanwege 1, de prijs+afschrijving, en 2, de toch wel slechte naam v.w.b. betrouwbaarheid, roest, bouwkwaliteit etc. het kiezen voor een duitser is gewoon een eenvoudigere keus zal ik maar zeggen. Huh5

ik kan wel beamen dat de 166 qua onderhoud en dergelijke ook wel vrij duur kan zijn. ik heb als allereerste, de distributiegroep laten vervangen. compleet met waterpomp met metalen schoepen i.p.v. kunststof schoepen, multiriem met toebehoren, en een setje kleppendekselpakkingen. ook heb ik het nodige aan andere onderhoudsdingetjes vervangen. niet het leukste onderdeel, maar wel noodzakelijk. tenminste, als je de auto goed wilt houden. daarbij komen dan de aanpassingen, en de dingen om hem verder naar smaak aan te kleden, en het kost stiekem toch wel wat geld allemaal. maar dat weet je vantevoren, en kun je ook zo gek maken als je zelf wilt, en zover je budget reikt. het blijft voor mij hobby, en ik word er erg gelukkig van. dat mag natuurlijk ook wel wat kosten. Thumbsup5

ik heb gelukkig een handgeschakelde auto. de problemen met de kachelradiator kunnen bij mij dus een stuk minder schade aanrichten. de schade aan de computer van een sporttronic-bak is een lastige. sady

ik rijd ongeveer 5000 tot 7000 km in het jaar met de 166. dus het hoge verbruik stoort me ook niet zo. wel ken ik een aantal mensen die een busso in combinatie met gas rijden, en dat bevalt ze naar mijn weten erg goed. echter ben ik toch van het kaliber, op gas moet je koken. Huh5 coolio
marvin1989

Berichtdoor duetto » di 28 jul 2015, 22:41

Er zijn volgens mij verschillende redenen dat de 166 nooit zo populair is geweest als de 156.

Ten eerste was de auto eigenlijk al een beetje verouderd toen hij uitkwam. Aan alles kun je zien dat hij al voor de 156 ontworpen en ontwikkeld is. Qua design, met name de neus, zit de originele 166 dicht tegen de 145/146 aan. Ook van binnen zit de auto tussen de 145/146 enerzijds en de 156/147 anderzijds. De 156 was een later ontwerp maar werd versneld geïntroduceerd omdat de 155, het volumemodel, niet meer liep.

Toen ik na twee 156s gereden te hebben in 2006 een van de laatste nieuwe 166s kocht was het alsof ik een stap terug deed in de tijd. Het meest opvallende detail: de 156 had links/rechts gescheiden temperatuurregeling op 0,5 graad instelbaar, en in de 166 (toch bedoeld als topmodel) kon je alleen de temperatuur voor het hele interieur instellen - met hele graden tegelijk.

De 166 zat ook in een heel andere klasse dan de 156. De 156 was voor de grote groep leaserijders die elke 3-4 jaar (of sneller bij wisseling van werkgever) eeen nieuwe auto mochten uitkiezen. Daar viel hij in de smaak bij mensen die nu eens een paar jaar geen Audi of BMW wilden rijden. De 166 zat in een hoger segment waar eigenlijk iedereen standaard koos (en nog steeds kiest) voor een van de grote drie: Audi A6, BMW 5 of Mercedes E. De doelgroep was wat ouder en meer 'risk averse' dan het 156-publiek. De Peugeot 607, Renault Safrane en (in mindere mate) de Volvo S80 hadden het ook lastig, om maar te zwijgen van de aanbiedingen van Infinity en Cadillac. En zelfs Lexus heeft buiten de VS nooit echt potten kunnen breken in dit segment, ondanks de ijzersterke reputatie van het moedermerk.

Maar net als elke Alfa (of zelfs elke Italiaan) is de 166 veel beter dan z'n reputatie, met als gevolg dat je voor minder dan de prijs van een Toyota Aygo in alle comfort kunt rondrijden, genietend van de waarderende (of afgunstige) blikken van je mede-weggebruikers. En kies je voor de diesel, dan heb je geen automaat nodig: in de stad gebruik je de 3 en daarbuiten de 6, en het koppel is altijd voldoende om te versnellen. En met een verbruik van 1:12,5 bij een kruissnelheid van 150-160 km/u zijn de kosten te overzien (de Granturismo en de Coupe zitten dan rond 1:7).
duetto
Donateur

Berichtdoor DucRider » di 28 jul 2015, 23:41

duetto schreef:Er zijn volgens mij verschillende redenen dat de 166 nooit zo populair is geweest als de 156.

Ten eerste was de auto eigenlijk al een beetje verouderd toen hij uitkwam. Aan alles kun je zien dat hij al voor de 156 ontworpen en ontwikkeld is. Qua design, met name de neus, zit de originele 166 dicht tegen de 145/146 aan. Ook van binnen zit de auto tussen de 145/146 enerzijds en de 156/147 anderzijds. De 156 was een later ontwerp maar werd versneld geïntroduceerd omdat de 155, het volumemodel, niet meer liep.

Toen ik na twee 156s gereden te hebben in 2006 een van de laatste nieuwe 166s kocht was het alsof ik een stap terug deed in de tijd. Het meest opvallende detail: de 156 had links/rechts gescheiden temperatuurregeling op 0,5 graad instelbaar, en in de 166 (toch bedoeld als topmodel) kon je alleen de temperatuur voor het hele interieur instellen - met hele graden tegelijk.

De 166 zat ook in een heel andere klasse dan de 156. De 156 was voor de grote groep leaserijders die elke 3-4 jaar (of sneller bij wisseling van werkgever) eeen nieuwe auto mochten uitkiezen. Daar viel hij in de smaak bij mensen die nu eens een paar jaar geen Audi of BMW wilden rijden. De 166 zat in een hoger segment waar eigenlijk iedereen standaard koos (en nog steeds kiest) voor een van de grote drie: Audi A6, BMW 5 of Mercedes E. De doelgroep was wat ouder en meer 'risk averse' dan het 156-publiek. De Peugeot 607, Renault Safrane en (in mindere mate) de Volvo S80 hadden het ook lastig, om maar te zwijgen van de aanbiedingen van Infinity en Cadillac. En zelfs Lexus heeft buiten de VS nooit echt potten kunnen breken in dit segment, ondanks de ijzersterke reputatie van het moedermerk.

Dat is nou net een beetje het probleem met de Italiaanse volume merken. Er zit geen continuïteit in de modellen zoals de Duitsers dat wel goed doen. Je weet gewoon dat van een E, 5, of A6 er gewoon weer een opvolger komt. En bij Alfa, Fiat en Lancia is het altijd maar weer afwachten hoeveel jaar een model meegaat en of er aan het eind een opvolger klaar staat. Kijk nu naar de 159, daar heeft men ook een aantal jaren na productiestop op een opvolger moeten wachten. Als je leasetermijn erop zit, tsja dan moest je wel duits gaan rijden omdat er niks fatsoenlijks Italiaans in die klasse te krijgen was. Hetzelfde geldt nu voor de Fiat Bravo en de overjarige Punto. En laten we maar helemaal niet over Lancia beginnen. De mensen die je van je merk hebt laten weglopen, komen niet zomaar weer terug. Sergio M doet wel mooie uitspraken over de toekomstige verkoopaantallen van Alfa en Maserati. Ook belooft hij een zee aan nieuwe modellen. Maar dat verhaal wordt al 10 jaar naar buiten gebracht, dus ik geloof er weinig meer van.
Maserati QP IV EVO 3.2 - 2000; Jaguar X-type 2.2d - 2006
Ducati Multistrada 1100s - 2009; Ducati Supersport 900 Nuda - 1992
DucRider
Donateur

Berichtdoor Boomerang » wo 29 jul 2015, 07:20

Tja, hoe kom je tot je keuzes en beslissingen.
Persoonlijk zou ik nooit een 166 nieuw hebben gekocht, zeker de eerste serie niet.
De oude neus was trouwens voor velen een probleem en de nieuwe neus kwam als mosterd na de maaltijd.

Overigens vind ik de diesel erg rumoerig en na een ritje in een V6 geen optie meer.
Als brandstofkosten zwaar zouden tellen, zou ik voor lpg kiezen.
Ben je nog behoorlijk goedkoper uit.

Mbt de nieuwe Ghibli; altijd beter dan een Duitser, zeker qua uitstraling.
En die electronische gadgets hoeven voor mij sowieso sllemaal niet.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Techno » wo 29 jul 2015, 10:33

Even een lans breken voor de 166: smaken verschillen, maar persoonlijk vind ik de nieuwe neus geen verbetering. De auto geeft wel een duidelijk Premium-gevoel t.o.v. De 156. Rijdt echt heel goed, mooie wielophangingen. Interieur vind ik heel mooi. Originele geluidsinstallatie is prut met slechte speakers (vooral de tweeters) en cassettespeler in dash. (Ok, cd-wisselaar in kofferbak) deze heb ik inmiddels vervangen door een LoudLink (mediaspeler die pakweg 50 cd's in hifi-kwaliteit (WAV) kan opslaan) als je DSP (meervoudig speakersysteem) in de auto hebt, dan klinkt het erg goed. Prestaties van de heerlijke 2.5V6 zijn al prima.(op de snelweg) Diesel is beetje lawaaiig maar heel betrouwbaar en zuinig. Onderhoud: tja, niet goedkoop, maar de onderdelen zijn gelukkig meestal gunstig geprijsd . Zou ik na deze 166 weer 1 kopen? Zeker!
Laatst bijgewerkt door Techno op wo 29 jul 2015, 13:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Techno
Donateur

Berichtdoor Ghibli284 » wo 29 jul 2015, 11:03

Ik ben ook van de oude neus :) Mocht ik geen leasebak hebben, ik zou zeker een oude 166 1e serie overwegen.
Ghibli 2.8 prod 1992 reg 1994
Ghibli 2.8 prod 1992 reg 1993 (restauratieproject)
Biturbo Spyder 2.0 1990
Ghibli284
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 29 jul 2015, 12:29

Interessante discussie. Veel goede dingen zijn al gezegd. De 166 is een zwaar onderschatte auto en had meer succes verdiend. Enfin, daar plukken wij nu de vruchten van, we kunnen ze voor wènugh aanschaffen. Ik heb twee en half jaar in één van de eerste 3 -liters gereden en nu al 9 jaar in een diesel met 20 kleppen en een automaat. Rijeigenschappen zijn top, hij stuurt fantastisch, de diesel is probleemloos, maar als ik minder kilometers zou rijden zou onmiddellijk weer voor de 3 -liter kiezen. De vormgeving vind ik nog steeds prachtig, krijgt iets tijdloos zelfs, met de neus als meest problematische onderdeel. Misschien is de oude neus toch het meest geslaagd, al was het alleen maar omdat Da Silva hem zo heeft bedacht.
@ duetto: jij hebt het over de klimaatregeling, mij treft vooral het navigatiesysteem dat in 8 jaar nooit is gemoderniseerd. Terwijl ze de Thesis wel van een moderne versie hebben voorzien. Aan de andere kant: de bestemmingskeuze (met één knop letters kiezen en selecteren) vind ik nog steeds heel praktisch.
De vergelijking met de Duitsers is reëel, potentiële kopers maken die nu eenmaal. Alleen klopt het beeld niet. Helaas voor Alfa is de 166 in de praktijk veel beter gebleken dan zijn reputatie. Persoonlijk heb ik met een Audi A4 tien keer meer narigheid gehad dan met de 166.
Eigenlijk hoef ik geen andere dagelijkse auto, deze is goed genoeg. Maar het zal lastig worden er nog één te vinden die weer een paar jaar mee kan.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar My other garage