Danny's e-Golf (voor een beter milieu)

Jouw autocollectie

Re: Danny's e-Golf (voor een beter milieu)

Berichtdoor cassiopeia » ma 14 maart 2016, 19:11

Je vraagt je af, of er hier nog wel sprake is van een exploitatie die is gebaseerd op een (toekomstig) verdienmodel. Omzet en kosten liggen hier echter zo extreem ver uit elkaar dat je je afvraagt of dit ooit goedkomt. Ook is al duidelijk dat het kabinetsbeleid is om fiscale voordelen te schrappen wanneer er teveel gebruik van wordt gemaakt. Een Tesla zonder fiscaal voordeel: wat gaat die kosten? Anderhalve ton of zoiets?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 14 maart 2016, 20:16

Danny, mooi verhaal. mooie conclusie ook.

Sprak vorig weekend iemand met een Tesla die naar het midden van frankrijk moest. Omdat er op zijn route weinig tot geen laadmogelijkheden zijn heeft de reis extreem lang geduurd en gaan ze de volgende keer weer gewoon met de Volvo.

Apart, Frankrijk staat ook al redelijk vol met superchargers en dan heb je ook nog de grote hoeveelheid Chademo stations, waar je met een adapter in een uur ongeveer 150 km kan laden.

Een Tesla zonder fiscaal voordeel: wat gaat die kosten? Anderhalve ton of zoiets?

Een nieuwe Model S met de grootste batterij en alle opties gaat een stuk die richting uit, maar de Model 3 zal een stuk goedkoper zijn.

En nu meer en meer autofabrikanten overstag gaan zal er straks niet meer veel fiscale stimulans nodig zijn, over een tijdje zijn de fossiele brandstoffen op of enorm schaars en dus duur. Kan je dat als overheid straks weer gaan stimuleren hamersmiley
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Otto C. » ma 14 maart 2016, 20:49

Ik vraag me wel eens af wat er gebeurd als we massaal overstappen naar elektrisch rijden. Zou het elektriciteitsnet dan niet crashen?
Otto C.
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 15 maart 2016, 01:15

Als je met een adapter een uur bezig bent om voor 150 km energie te laden dan is toch mijn eerste gedachte dat je in datzelfde uur die 150 km al bijna afgelegd kan hebben met een auto die niet hoeft te worden opgeladen. Een schaarste aan olie zie ik niet optreden gelet op het enorme arsenaal aan schalieolie dat nu beschikbaar is. Ik onderschrijf zeker het negatieve milieuaspect van fossiele brandstoffen maar daar is de E-auto geen echte oplossing voor omdat het leeuwendeel van de benodigde stroom wordt opgewekt door elektriciteitscentrales die draaien op fossiele brandstoffen. In NL vaak nog op steenkool, veel erger dan olie!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor martinws » di 15 maart 2016, 08:17

Gaat met een Audi A4 2.4 V6 toch beter. Ben toevallig afgelopen weekend in Bussum geweest, vanuit Groningen.

Volgooien in Groningen, naar Bussum rijden, terug naar Groningen rijden, klaar. rolleyes

Maakte trouwens nog een wandeling door Bussum en daar stond in een villawijk(alwaar een prachtig mooi uit hout opgetrokken huis werd gebouwd) een hele mooie 4200 GT met slechts 50k op de teller, iemand van hier?
Maserati 3200 GTA 2001
Audi A4 Avant 2.4 Quattro 1999
martinws

Berichtdoor Marten » di 15 maart 2016, 08:18

Over een tijdje kunnen alle elektrische auto's ook overal snelladen of hun wordt de batterij geleased, die dan bij een wisselstation in een paar seconden wordt gewisseld.
Ook zal er in de toekomst steeds meer elektriciteit op een milieuvriendelijkere manier worden opgewekt.

De overgang van stoom naar benzine/diesel is ook niet in 1 dag gegaan, maar deze beweging is niet meer te stoppen Cass.

http://www.groen7.nl/noorwegen-wil-100- ... s-in-2025/

http://brandstofverbruik.com/editorial/ ... vanaf-2020

Deze beweging is overal op de aardbol gaande, ondanks groot verzet van de autoindustrie.

Dus geniet van je klassiekers en ga vast een leuk elektrisch karretje uitzoeken voor je dagelijkse vervoer Driving5
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Otto C. » di 15 maart 2016, 09:16

Ik ben ook wel eens aan het kijken voor een elektrisch boodschappenautotje. Renault heeft alleen maar auto's met lease accus. Kost plus minus 80 euro per maand. Die auto's zijn gebruikt dus onverkoopbaar.
Otto C.
Donateur

Berichtdoor Danny » di 15 maart 2016, 10:13

Volkswagen heeft ook de e-up! in het assortiment. Iets minder binnenruimte dan de e-Golf maar ook wat goedkoper. Tweedehands al vanaf 18k te koop met slechts een paar km op de teller.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Michele » di 15 maart 2016, 10:27

Toch ben ik met Cas en met Otto. Actieradius is te beperkt en wat als iedereen inderdaad elektrisch gaat rijden?
Ik geloof best in prikauto's voor stadsverkeer, maar zolang je niet met een auto op elektriciteit probleemloos (lees: zonder om de 200-300 km een uur aan de lader) van hier naar pak 'm beet Parijs of München kan rijden zie ik het er niet van komen dat het massaal populair wordt.

Laatst stond ik te bellen bij een snelwegpomp en zag ik het laadstation voor Tesla's. Was nieuw voor me, maar ik vroeg me wel direct af hoeveel auto's daar doorheen kunnen als het echt goed gaat lopen met e-cars. Als je de drukte ziet bij een middelgrote snelwegpomp op een gemiddelde doordeweekse dag... Een paar honderd auto's per uur. Dat gaat niet lukken als je een e-car een half uur moet vastprikken.

En dan blijft er het probleem met de paal voor de deur. Wie gaat in Amsterdam Bijlmer om 3 uur 's nachts aan de buurman melden dat ie zijn Toyota Prikkus eraf moet halen, vervolgens met buurman 10 verdiepingen naar beneden, auto wisselen met de buurman en dan weer 10 verdiepingen omhoog? Wordt gezellig druk 's nachts als er 50 van dergelijke auto's aan bewoners in één flatgebouw verkocht zijn.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 15 maart 2016, 10:29

Kom naar het platte land. Tssk5
Daar heb je sowieso geen gedoe, want met deze actieradius zal hier waarschijnlijk geen enkele E Golf aan de man gebracht gaan worden.
In de situatie van Danny, beperkt woon/werk, eigen oplaadpunt; ideaal.

Onlangs in een Tesla gereden trouwens.

Persoonlijke vaststellingen: Mooi (on-amerikaans!) afgewerkt, maar naar mijn smaak voorzien van een veel te dominant bedieningspaneel, waarbij het totaal, de indruk lijkt te willen wekken, toch vooral "de modernste in de markt te willen zijn".
(ver weg iig van de klassieke ingetogen schoonheid van het traditionele Maserati interieur)
Wegligging en comfort erg goed, acceleratie waanzinnig.
Naden en passingen aan de koets waren niet op duits niveau eerlijk gezegd en uitstappen zonder de wangen van de stoelen te molesteren lukt vrijwel niet.(benieuwd dus hoe lang dat mooi blijft)
Na het overpeinzen van de eerste ervaringen, denk ik dat dit momenteel toch dé electrische auto is.
Maar voor zó veel geld?
Persoonlijk mis ik in zo'n dikke auto toch ook echt het sonore geluid van een moderne veelcilinder, het voelt wat steriel aan.
In een goedkopere middenklasser vind ik dat prima, (want naar een drie of vierpitter luisteren is ook niet erg verheffend) maar in zo'n luxe limousine klopt de totale beleving wat mij betreft niet helemaal.
Maar dat is wellicht ook een kwestie van wennen/aanpassen.

Ik denk dat iedereen in z'n eigen omstandigheden de juiste keuze maakt.
Wat voor de een géén oplossing is, zou voor de ander perfect passen.
Het valt mij op, dat vooral de slimme zakelijke rekenaars, die veel in eigen land onderweg zijn en maximaal konden profiteren van alle fiscale voordelen (dus ook serieus winst maken), nu vaak in een Tesla rondrijden.
Sommigen worden zelfs door opdrachtgevers afgerekend op de milieuprestaties van hun bedrijf en maken alleen al om die reden de keuze voor een of meer Tesla's in hun wagenpark.
Hoe dat over een jaar of vier zal zijn, als de roverheid het grootste deel van die fiscale voordelen weer heeft afgebouwd......
Laatst bijgewerkt door Boomerang op di 15 maart 2016, 11:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Boomerang
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar My other garage