Ook een nieuwe Kat

Jouw autocollectie

Ook een nieuwe Kat

Berichtdoor DucRider » wo 01 jun 2016, 20:48

Een X-type om precies te zijn. De Punto de deur uitgedaan, was in principe een prima autootje, maar een beetje boring. Dus ik was op zoek naar iets dat net wat meer uitstraling had. En ben dus uiteindelijk op deze X-type uitgekomen. Het is een 2.2d, handgeschakelde 6-bak, leder, climate en navigatie (wel verouderd..) met 150pk, wil hij best van de plek, en op de snelweg rijd het heerlijk rustig. Dus een prima auto voor de dagelijkse 100km naar en van werk.

aargh foto's toevoegen lukt niet.....
Maserati QP IV EVO 3.2 - 2000; Jaguar X-type 2.2d - 2006
Ducati Multistrada 1100s - 2009; Ducati Supersport 900 Nuda - 1992
DucRider
Donateur

Re: Ook een nieuwe Kat

Berichtdoor PeterM » vr 03 jun 2016, 15:09

Dat lijkt mij een prima stap voorwaarts na de Punto. Heb het ook altijd een leuk model gevonden. Veel Mondeo techniek, maar dat is eerder een voordeel dan een nadeel: die Fords hebben een erg goed onderstel en mooie directe besturing.
Herinner mij iets met standaard 4-wheel drive voor diverse varianten van de X-type... heb jij dat ook?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Re: Ook een nieuwe Kat

Berichtdoor DucRider » za 04 jun 2016, 13:06

De Punto is op zich een prima autootje, maar niet iets waar je hart nou sneller van gaat kloppen. Zeker niet met 85pk...

Dus ik zat al een tijdje te kijken naar een niet al te dure vervanger, die net wat meer uitstraling, pk's en luxere uitrusting heeft. In eerste instantie was de shortlist volledig Italiaans, Brera, 159 of Delta.
Delta viel het eerste af omdat ik die toch het toch net niet vind. Grootste afknapper vind ik de middenconsole waar het plastic er wel erg goedkoop uitziet. De 159 is ook wel een mooie wagen, maar had het toch ook net niet. Tenzij je een full spec TI neemt, maar dat ging boven budget. Wel serieus met de Brera bezig gegaan, maar in NL is het aanbod erg mager. En dan zou ik wel de fase 2 uitvoering (na 2008) willen hebben met net wat mooier interieur. Er moest sowieso leder in, en dan de 2.0Jtdm. Maar die worden alleen in IT regelmatig aangeboden. (of door oplichters via autoscout ben ik achtergekomen (waar autoscout dan weer niets aan doet)). De IT import was me nu net wat te duur, teveel werk en te onzeker.

Dus wat dan??? Nou dan maar eens niet zoeken op een bepaald type maar op kenmerken. Dus een diesel, minimaal 140pk, max 100dkm, leder, climate control. De 3 duitsers vielen direct af, zie je teveel. Laguna Coupe was wel interessant, maar eigenlijk iets te duur. Toen kwam ik een X-type tegen en die was ik eigenlijk al helemaal vergeten. Dus wat verder gezocht en een leuke gevonden. Ook budgettair (kwa aankoop dan) aantrekkelijk. En de naam Jaguar.... tsja dat heeft toch ook wel wat.

De diesels hebben geen 4wd, dat was alleen bij de benzineversies. Wat me na een paar dagen opvalt is inderdaad het goede onderstel, en ook de rust. Op de snelweg is de auto heerlijk stil, geen diesel geluid, geen bandengeluid alleen wat windgeruis. De motor (Ford 2.2Tdci) klinkt niet als diesel, en de auto komt er snel genoeg mee vooruit. Het is een handgeschakelde 6 bak, waarbij de eerste 3 versnellingen wel aan de korte kant zijn. Rotonde gaat meestal gewoon in de 3. Verbruik (volgens metertje) tot nu toe 6.5l/100km. Ik heb het navigatiesysteem erin zitten wat natuurlijk kwa looks behoorlijk verouderd is, maar je kunt daar ook de climate control, radio telefoon etc mee bedienen. Gaat al via een touchscreen (dat hadden ze dus 15 jaar geleden al). De climate control werkt erg goed,ik heb een zwart interieur, dus het leer wordt snel warm. Maar als je even rijdt, weet de CC de auto al flink te koelen. De airco blaast dan eigenlijk rustig en stil. Een wereld van verschil met de QPIV.

Tot nu toe alleen een keer of 3 mee heen en weer naar het werk gereden en een paar korte ritjes. Maar het voelt tot dusver goed.
Maserati QP IV EVO 3.2 - 2000; Jaguar X-type 2.2d - 2006
Ducati Multistrada 1100s - 2009; Ducati Supersport 900 Nuda - 1992
DucRider
Donateur

Keer terug naar My other garage