Giulia

Jouw autocollectie

Re: Giulia

Berichtdoor Andrea » di 10 jan 2017, 21:14

Hele mooie uitvoering. Ken het geluid niet, ben benieuwd. Ooit een spider4 gehad, maar dat is het gewoon niet als je het geluid van die oude met carburateurs zo mooi vindt. Is mij altijd dwars blijven zitten en heeft uiteindelijk zijn vertrek ingeluid.
Maserati 4200 Cambiocorsa, BMW M635csi
Andrea
Donateur
 
Berichten: 458
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: Giulia

Berichtdoor cassiopeia » di 10 jan 2017, 21:26

2thumbs
Geweldige auto, lijkt me, en ook leuk dat jij ook al zo enthousiast bent.
Kleur zal denkelijk zijn "blu montecarlo" als ik naar de configurator kijk?
Wij hebben een Spider 916 en daar zit de Busso V6 in. Fraai geluid, zeker.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4354
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Giulia

Berichtdoor cassiopeia » ma 23 jan 2017, 12:54

Bas van Putten over de Giulia in NRC Handelsblad van 21 januari 2017:

Het is een Alfa en dus moet ik de emoties voelen van het brand dna, dat volgens de makers helemaal terug is. Ik zie waar het zit en ik voel wat het wil, mijn ziel en zaligheid. De retro-hints verwijzen stralend naar het roemrijke verleden. Het driespaaks sportstuur – check. De in twee reuzenpeniskokers afgezonken snelheidsmeter en toerenteller – check. De startknop op het stuur zal het sport-gen voorstellen. De krapte rond de laag geplaatste bestuurdersstoel triggert gewiekst de erotiserende versmelting met de cockpit.

De Giulia heeft de typisch Italiaanse onhebbelijkheden waar Alfisten dankbaar onder lijden. De pedalen zijn verzonken in een nis die mijn met 44 relatief bescheiden schoenmaat hindert. Hij is gemaakt voor kleine, boze mannetjes. Anderzijds kan ik het ook in diepte verstelbare stuur praktisch op schoot trekken, vuistregel één voor harde actie. Tweede bron van geluk is de mechanisch zwaar schakelende zesbak waarvan iedereen roept dat je hem niet moet hebben, omdat de diesel-Giulia met achttraps automaat meer koppel levert. Dat argument is een belediging voor het genot van de fysieke arbeid.

Ik ben alleen bevreesd dat hij te goed is. Zelfs het multimedia-systeem functioneert, al kost het de software enige moeite zich mijn via Bluetooth aangekoppelde telefoon te herinneren. Een echte Italiaan moet kapot zijn. Vooruit, ze hebben er dan ook heel lang aan gewerkt.

Het heeft geloond. God, wat is die auto goed. Het evenwicht tussen gracieuze beweeglijkheid en rotsvaste balans werkt aanstekelijk. Met dat stuur op schoot heb je een telepathisch apparaat dat je met je gedachten kunt besturen. Er zit vechtlust in de Giulia, een ouderwets, als dom machismo weggehoond esprit dat in foutere maar betere tijden kleine, boze Italianen bluffend door het leven sleurde. Ik rijd er een week lang alleen maar hard mee. Zulke klaverbladen- en rotondetijden overtref ik nooit meer. In de door meelopers gedomineerde sector middenklasse sedans is dit een van de leukste witte raven. De viercilinder diesel met 180 pk blijft onder alle omstandigheden nog vrij zuinig ook.

Maar hij is wel heel erg te laat.

Schone schijn

In 2015, toen de veelvuldig uitgestelde Giulia eindelijk dreigde te komen, vond in Italië de statische onthulling van de auto plaats. Statisch betekent: kijken, niet rijden. Fiat/Chrysler-baas Sergio Marchionne beloofde in een vlammende toespraak dat het weer een echte Alfa werd, de eerste in decennia, met eindelijk weer achterwielaandrijving en fantastische rijkwaliteiten. Hij had er een dream team van begenadigde techneuten en designers op gezet, die in totale afzondering het Alfa-dna hadden heruitgevonden. Er waren grote woorden en smachtende muziek, het was Italië. Andrea Bocelli droeg een gedicht over de autoliefde van zijn vader voor en zong de aria Nessun dorma van de Lancia-rijder Puccini. Zonder een meter te hebben gereden keerden wij huiswaarts, verrukt over de show en structureel ontmoedigd door de schone schijn van de beloften.

De lieve heer weet welke prijs het merk voor dat getreuzel zal betalen. Nu hij er is, zijn de met smart wachtende Alfamannen al naar Passats en Audi’s afgedropen, de leasecontracten waren niet van elastiek. Ander dingetje: de aandrijflijnen zijn fossiel. Het wordt diesel of benzine, allebei met 21 procent bijtelling. Tegen de tijd dat Alfa een plugin hybride-versie klaar heeft zijn we allang door een komeet verwoest. De Nederlandse leaserijder zou er door het wegvallen van de fiscale voordelen op stekkerauto’s trouwens niets aan hebben. En waarom zou hij überhaupt het volle pond betalen voor het herboren rijgeluk dat in de file geen kantoorman vlot trekt?

Ik denk dat het Alfa Romeo niets kon schelen. Met Van Speijk-achtige doodsverachting hebben ze daar besloten nog één keer tegendraads te schitteren. De Giulia is helemaal niet gebouwd voor de toekomst, hij komt excuus maken voor de verloren jaren van de voorwielaangedreven nep-Alfa’s die Marchionne met het schaamrood op de kaken afserveerde. Hij is romantisch suïcidale geschiedcorrectie met de grote gevoelens van een Puccini-aria of een smartelijk gedicht over een autofiele vader; kitsch recht uit het hart. Was hij dat tien jaar geleden maar geweest, toen hij nog kon. Nu zal de Giulia perspectiefloos gloriëren op de doodlopende wegen langs de rand van de vulkaan die Alfa zal verzwelgen. Wat was hij mooi, die laatste dans. Daarom zeg ik, Audi-jongelui, in jullie taal: ik zou hem doen. Voor die twee klaverbladen op de hellegang van woon naar werk. En om een tijdperk af te sluiten. Lust in vrede.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4354
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Giulia

Berichtdoor Boomerang » ma 23 jan 2017, 13:29

Ondanks de positieve recensie vind ik die Bas een populist.
Hij kan zo solliciteren bij Clarkson.
En hij is wat voorbarig met zijn conclusies.
Eerst maar eens rustig afwachten.
Voorlopig is de nieuwe Stelvio al onderweg naar de dealers, zit er een nieuw topmodel aan te komen en komt er nog een achterwielaangedreven Giulietta aan.
Wie weet komt er nog een vulcaan om Alfa te verzwelgen, maar dat duurt dan nog wel even.
In de tussentijd gewoon genieten van die nieuwe Alfa's zou ik zeggen.

En als meneer Bas goed had opgelet, had hij ook geweten wat Marchione wellicht al lang in de gaten had; plug in hybride speelt inmiddels slechts een rol in de marge.
Ik hoor er ook niemand meer over.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 5002
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Giulia

Berichtdoor Techno » ma 23 jan 2017, 22:18

Amen. En stel je eens voor dat half werkend Nederland rond 18.30uur op weekdagen massaal thuis de stekker in de laadkast propt.... Dan branden tot in Zweden de lampen zwakker of helemaal niet meer, en krijgen de verdeelstations van Nuon, Essent en verwanten een enorme optater. Het netwerk is er ZEKER nog niet op ingesteld. Dus....
Techno
Donateur
 
Berichten: 932
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Giulia

Berichtdoor cassiopeia » ma 23 jan 2017, 22:53

Die stekkerauto's zijn in belangrijke mate een politieke issue. Zolang de benodigde stroom hier voor een groot deel door kolencentrales wordt opgewekt, zal dat nauwelijks veranderen. En met Trump aan het roer zullen de V.S. bepaald geen voorbeeldfunctie hebben.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4354
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Giulia

Berichtdoor Momus » di 24 jan 2017, 07:54

wat een zwaar op de hand artikel ! sady
man wil per se tonen dat hij een stukje kan schrijven ?
en natuurlijk, als je steeds over auto's (of welk onderwerp ook ; muziekrecensenten kennen wellicht hetzelfde probleem) moet berichten, probeer je wat variatie aan te brengen, maar toch...

wat Alfa toch verkeerd heeft ingeschat mijn inziens : geen SW-versie en geen minder krachtige benzineversie, waardoor ze ook naar beneden toe kopers aanspreken
zo verliezen ze heel wat klanten
Momus
Donateur
 
Berichten: 507
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:26

Re: Giulia

Berichtdoor PeterM » di 24 jan 2017, 10:21

Ach, het is heel erg geforceerd lollig en overdreven relativerend, dat is zijn stijl
Het sombere slot zegt meer over zijn eigen angsten en voorkeuren dan over de kansen van de Giulia.

Maar ik moet er ook wel een beetje om lachen. "Auto voor kleine boze mannetjes" , "te goed, want een echte Italiaan moet kapot zijn". Ik zou zeggen: geen zorgen, deze is nog nieuw dus dat komt nog wel.

Hij is voor zijn doen heel positief. Hij heeft genoten van de auto en vooral van de rijeigenschappen en de beleving. Een echte stuurmans-auto zoals het heet en zoals Alfa hem ook bedoeld heeft.
Ik lees zijn stukjes altijd en meestal komt het lijdend voorwerp er een stuk sukkeliger vanaf.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2479
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Giulia

Berichtdoor Boomerang » di 24 jan 2017, 11:04

PeterM schreef: "Auto voor kleine boze mannetjes" , "te goed, want een echte Italiaan moet kapot zijn". Ik zou zeggen: geen zorgen, deze is nog nieuw dus dat komt nog wel.


Dit mannetje was gisteren idd boos. (niks met de giulia hoor)
En na 150km te hebben gereden, nog steeds niks kapot. woot
En er rammelt ook niks, doodse stilte.

Geen echte Italiaan dus. Sad5
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 5002
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Giulia

Berichtdoor Boomerang » di 24 jan 2017, 12:45

Momus schreef:wat Alfa toch verkeerd heeft ingeschat mijn inziens : geen SW-versie en geen minder krachtige benzineversie, waardoor ze ook naar beneden toe kopers aanspreken
zo verliezen ze heel wat klanten


Tja, die SW had er idd bij moeten zitten.
Geruchten dat er een komt, worden wél sterker.

Maar als het voorbeeld van BMW gevolgd zou worden, zou het mbt een goedkopere benzinevariant uit moeten draaien op een 3 of viercilinder met ca.130-140pk?
Heeft dat zin, zitten de zakelijke rijders op zo'n motortje te wachten?
En hoeveel goedkoper zou de auto dan worden?
kweenie
Met de 136pk diesel hebben ze de zakelijke markt volgens mij prima bediend.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 5002
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

VorigeVolgende

Keer terug naar My other garage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten