Pagina 10 van 13

Re: Giulia

BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2018, 20:00
door PJ
Weer een gave actie, van harte!

Re: Giulia

BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2018, 21:00
door Boomerang
Nou, het is allemaal niet zo exotisch als het lijkt hoor.
Had eerst bijna een Duitser gekocht met 65k KMS en brandschade aan een battery control module en bedrading.
Bij de zoektocht naar onderdelen voor die auto, kreeg ik steeds vaker te horen dat "de Japanse route" wellicht veel gunstiger zou kunnen uitpakken, dan de route die ik van plan was met deze Duitser.
Punt is, dat in Europa vrijwel geen SL R230 meer te vinden is met een echt lage km stand.

Bij het toenemen van de leeftijd, schijnen er in Japan bij de jaarlijkse veiligheidskeuringen steeds hogere eisen aan veiligheidsrelevante onderdelen gesteld te worden.
Of het klopt weet ik niet, maar men zegt dat bepaalde onderdelen daar simpelweg vervangen moeten worden. Denk aan draagarmen, schokbrekers enz.
Ook al is er niets aan te zien/voelen:vervangen wanneer ouder dan x jaar.
Het precieze verhaal probeer ik nog eens te achterhalen.
Maar dit zou de reden zijn waarom de veilingprijzen in Japan relatief laag zijn voor deze auto's.
Voor ons als NL eindgebruiker is het na invoerrechten, BTW en vooral transportkosten, allemaal niet meer zo goedkoop trouwens.

Inmiddels zijn diverse europese handelaren toch op Japanse youngtimers gedoken.
Logisch, want vooral exclusieve MB's, BMW's en Jaguars zijn daar meestal gewoon linksgestuurd.
Na het aanpassen van verlichting, navigatie/radio en nog wat kleinigheden ben je dus klaar voor een EU keuring.
Japanners bestelden deze auto's bewust met links stuur, want dat is daar statusverhogend....
De kilometerstanden zijn vaak (extreem) laag, terwijl de auto's vaak absurd mooi zijn met heel weinig gebruikssporen.
Je bent niet perse heel veel minder geld kwijt, maar dát is dus je eindbonus.

Een poos terug heb ik met m'n domme kop een rode Japanse 3200GT laten staan....durfde het toen allemaal nog niet aan.
Machtig mooi ding, rode kleur, 56k kms, keurig onderhouden.
Net als onze SL, was ook die auto aan de onderkant helemaal nieuw, alsof de wegen daar geen modder kennen en er ook geen roest bestaat....zelfs het uitlaatsysteem lijkt splinternieuw!

De mensen die de SL voor me hebben geregeld, krijgen binnenkort een Japanse Ghibli 2.8 automaat binnen.
Als de foto's er zijn en het werkelijk ook een pareltje is, kan ik hier wel ergens een linkje kwijt?
Hoeveel Ghiblis worden er nog aangeboden de laatste tijd, vrijwel niks meer toch?

Re: Giulia

BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2018, 21:57
door Danny
Die Ghibli automaat wil ik wel! Je hebt PM.

Gaaf verhaal weer Boomy. Ben erg benieuwd naar de pics.

Re: Giulia

BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2018, 22:17
door cassiopeia
Boomerang schreef:Van de kwaliteit van ook de oudere auto's van MB waren we sowieso al overtuigd.


Helemaal gelijk. "Das Beste oder Nichts", geen holle frase!
Dat is ook de reden dat ik in 1976 mijn 190SL kocht. Iedere schroef van deze auto binnen 2x 24 uur geleverd! Nog steeds!
Plus het feit dat de fabriek, al tientallen jaren, zijn historisch erfgoed ondersteunt en eigenaren op alle mogelijke manieren terzijde staat.

Is deze R230, de tweede generatie SL na jouw R107 420SL, een aanvulling of moet de 107 nu het veld ruimen?

Jouw LHD/RHD verhaal vind ik kenmerkend voor de Japanse schizofrenie. Immers, van de Maserati QPIV bestond een LHD en een RHD uitvoering. Maar de allerlaatste serie, de alleen voor Japan gebouwd Cornes Serie Speciale, was er uitsluitend als LHD!

Het Japanse aanbod van het moment kan je op deze site bekijken:

http://www.goo-net-exchange.com/

Een miljoen yen is ongeveer 7.400 EUR.

Opvallend vind ik bij die Jappen, dat ze haast altijd de originele Becker vervangen door zo'n akelig blingbling knoppending van eigen bodem.

Re: Giulia

BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2018, 22:41
door Boomerang
R107 blijft.
Gaan we rustig verder perfectioneren.
Aan die auto zijn we eigenlijk ook verknocht.
Van de 420SL zijn er maar weinig gemaakt en ik hoor nu dat verzamelaars juist dit type aan het zoeken zijn.
Reden genoeg om hem lekker te houden.

Tussen de R107 en de R230 zit natuurlijk nog de R129.
Inmiddels is dat ook een echte klassieker aan het worden.
Ook erg leuk, maar stoffen kap.
Zeker mbt windgeruis/lawaai niet te vergelijken met de R230.
Als (zeldzame)600SL inmiddels ook niet meer goedkoop trouwens!

Verhaal met de onderdelen deel ik niet.
De geborstelde RVS lijst boven de voorruit, is bv al langere tijd niet meer leverbaar.
Heb hem bij toeval bij een Friese MB specialist gevonden als new old stock.
Oude katalogusprijs uit een beduimeld boekje opgezocht, snel betaald.
Die man heeft niet geweten hoe de vlag er bij hangt voor dat onderdeel. lachert

Re: Giulia

BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2018, 23:18
door cassiopeia
Fijn dat hij blijft, de trouwe R107!
De Japanse prijzen zijn bizar en ook niet verklaarbaar. Op basis van niet een, maar diverse aanbiedingen zag ik dat een Lancia Thesis en een SL 55 AMG Kompressor R230 even duur zijn. Beide een kleine 15 jaar oud. De SL zelfs < 40.000 km. Omgerekend zo'n 10 mille. Absurd.

Re: Giulia

BerichtGeplaatst: vr 26 jan 2018, 23:36
door Boomerang
Mwa, niet verklaarbaar; kans is groot dat het ABC al storingen heeft.
Is de achilleshiel van de R230.
Is ook bij velen bekend en heeft invloed op verkoopkansen.
Je bent zo maar 5k verder als daar wat mee is.
Was voor mij ook reden om, nu het allemaal nog goed is, als de donder te gaan spoelen.
Maar 10k voor 55AMG is sowieso niet goed, daar is wat mee.
Compressor gaat bij die dingen ook stuk, net als diff en automaat.
20k voor een goed nette met weinig kms valt eerder te verwachten.
Dan nog invoeren enz.
Ik heb ook in Duitsland onaangekondigd een SL bekeken.
Wiel linksvoor diep in de wielkuip, auto stond scheef.
Als ze weten dat je komt, laten ze de auto eerst even lopen, dan staat alles weer een poosje recht.
En als ik ze op de foto zie, met het onderstel in de hoge stand, ben ik al zeer bezorgd.
Geen gezicht, maar meestal niet voor niets gedaan.

Elektrische problemen zijn er ook plenty.
Het lijkt wel een Maser....
Geen auto iig die je in een opwelling moet kopen.
En voor de laagste prijs, ga je vast voor gaas.
Net als bij een Maser.....
Zou jij moeten weten Cass!

Re: Giulia

BerichtGeplaatst: za 27 jan 2018, 13:03
door Maser73
Haal zelf veel direct uit Japan, op zich allemaal niet zo spannend als men wel eens doet vermoeden. RDW is redelijk gelijk aan EU keuring zeker als het een auto betreft met EU goedkeuringstype alleen dient de APK ook bij de RDW gedaan te worden > bj voor 1998 kan registratie en keuring bij elk station overigens

Veel autos zijn goed wat betreft staat m.n de Europese autos die nieuw geleverd zijn in Japan (bij Maserati Cornes) vanwege de hoge aanschafprijs en het daardoor vaak in betere kringen verblijvend met alle juiste onderhoud etc (al is dit geen garantie natuurlijk). Over het algemeen zijn Japaners petrolheads zeker met dit soort autos dus gaan er goed mee om, hebben geen tijd om te rijden dus lage kilometers en prima klimaat zonder gebruik zout (bepaalde gebieden). Oude autos zijn niet getectyleerd en vaak brandschoon van onder, werkelijk uniek.

Autos uit Fukushima gebied zijn minder gewild voor de bekende redenen al worden autos voor export wel gecheckt voor straling (incl rapport)

Bij parallel import (eerste registrering Europa) moet je wat voorzichtiger zijn want het kan wel eens een wat minder exemplaar zijn die uit EU vertrokken is jaren geleden. Goo Net is zeker niet de beste site, met name gericht op export. Veel dealers verkopen autos niet voor export om domestic bestand in tact te houden, dit zijn dan vaak de betere exemplaren of limited editions.

In Japan kun je grofweg op 2 manieren autos kopen: veiling of garage. Ondanks dat veiling grades R ((ex)schade) t/m 5 (nieuw) redelijk goed gehanteerd worden blijft het een risico al is deze redelijk goed in te calculeren. Aan te raden is wel om G3,5 of 4 te nemen.

Onderhouds papieren zijn redelijk algemeen, zeker de grote A3 papieren voor de verplichte 2 jaars keuring/ onderhoud en makkelijk te frauderen (boekjes zijn gewoon te koop) en wat erop staat kan net zo goed de text zijn van de plaatselijke Sushi restaurant. Voor post Ghibli Masers zijn de sleutels (m.n rode sleutel) vaak niet compleet.

Op zich een prima markt om in te kopen als je je weg weet. Kostentechnisch onder aan de streep kom je vaak uit op EU prijzen maar krijgt daar in return betere kwaliteit en lagere kms voor terug.

Komen overigens veel Benz' binnen ui Japan binnen de laatste tijd via JDM import bedrijf uit oosten van het land.

Re: Giulia

BerichtGeplaatst: zo 28 jan 2018, 11:57
door Boomerang
Ha, had ik beter even met jou kunnen gaan babbelen dus, voorafgaand aan dit avontuurtje!

Wellicht weet je ook iets over dit apparaatje, er zitten een paar lampjes en ook een knopje op, maar er gebeurt verder niks:

https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/w196238653

Uit wat ik zo kan vinden lijkt het er op dat het iets te maken heeft met automatisch afrekenen op tolwegen.
Het dingetje is van Mitsubishi en ik vind er alleen maar Japanse tekst bij....
Kan je zon ding simpelweg uitbouwen, of zou zoiets weer verknoopt zijn met de elektronica van de auto zelf?

Re: Giulia

BerichtGeplaatst: zo 28 jan 2018, 12:35
door Maser73
Kun je er gewoon uittrekken. Is idd voor tollpoortjes. Er zijn ook exemplaren die geluid maken met een dame die tegen je praat als je 'm op contact zet. In principe disconnect ik gewoon apparaat via de wat grotere stekker. Het apparaat zit meestal vast met dubbelzijdige tape en die kun je er gewoon uittrekken. De hoofdstekker met draad laat ik dan altijd even zitten totdat ik alle electronica nagekeken heb, op zich kan het geen kwaad om deze stekker even los te laten liggen een beetje weggewerkt. Zitten creatieve personen bij in Japan dus je wilt altijd wel even kijken waar ze de voeding van aftappen en dat weer even corrigeren (ze kunnen nog weleens rommelig solderen....)

Normaliter is dit apparaatje niet verbonden met welke electronica van de auto dan ook dus kan absoluut geen kwaad om te verwijderen.

Het draad wat via raam loopt naar een soort 'transpondertje' die op je raam zit kun je gewoon weghalen.

Radio heb je ook niets aan ivm andere frequenties in Japan (iig bij autos van voor 98). Met een beetje geluk ontvang je alleen BNR radio en de lokale piraat. Maar goed, dit zijn kleine dingen en makkelijk op te lossen. Normaal gesproken zijn voor de rest dit soort autos door een ringetje te halen zoals je al aangaf. Qua staat en hygiene vergelijkbaar met de Zwitsers.