Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Jouw autocollectie

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Boomerang » do 17 aug 2017, 09:17

Wat mij iedere keer weer frappeert. is de plek van de motor tov de vooras, vooral goed te zien op foto 1 en 7.
Grote overhang, voorwiel heel dicht bij het portier. (Huidige Giulia alles exact omgekeerd!)
Alfa weet ondanks het feit dat de bulk van de motormassa eerder vóór de vooras ligt, dan erachter, toch een knap sturende auto te maken.
Bij Audi (A4-5) zit de motor vrijwel op dezelfde plek, maar hoe dat spul stuurt weet bijna iedereen wel.
Wat is het geheim?
Ook Audi heeft best wel een mooie wielophanging gekozen, er is iig niet bezuinigd op materiaal.
Het blijft gek.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4900
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Giulia » do 17 aug 2017, 12:03

De bakken gaan kapot door het standaard diff wat van matige kwaliteit is. Het spat uit elkaar wat de rest van de bak beschadigd. Alle 3.2's hebben hier last van evenals wat diesels en 3.0 V6
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6542
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor PeterM » do 17 aug 2017, 15:43

@ boomerang: goede vraag!
Weet ook niet hoe ze het doen, maar ben erg blij met het resultaat, het is één van de plus punten van deze auto. Ondanks de zware neus een heel fijn stuurgevoel. Niet te vergelijken met de QP - notabene een achterwielaandrijver. Hoewel: ik vermoed dat als je echt op de grens wilt rijden je de neus wel gaat voelen. Enfin, de 166 is ook geen circuit-auto.

Er is veel te doen geweest over de stuurkarakteristiek van de Alfa's met voorwielaandrijving. Bijvoorbeeld die Audi ingenieurs hebben letterlijk gezegd dat ze de Alfa aanpak levensgevaarlijk vinden - want niet fout- tolerant voor ongeconcentreerde bestuurders. Vooral de 156 GTA (die nog directer voelt) kreeg ervan langs.
Die slappe gevoelloze Audi-hap is geen toeval, dat doen ze expres "uit veiligheidsoverwegingen".

@ giulia: klopt, die diffs zijn ook zwak. Heb de eerste eigenaar gesproken, en zo is de eerste bak ook gegaan - het diff ging stuk en de bak werd meegesleept. Toen is het Q2 diff erin gekomen.
Dus de tweede en de derde keer zijn gebeurd zonder dat het diff voor cq mee ging. Volgens HS Corse is er met die bakken zelf ook wat aan de hand - het bakhuis is niet goed niet stijf genoeg.
Laatst bijgewerkt door PeterM op do 17 aug 2017, 23:56, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2404
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Michele » do 17 aug 2017, 17:01

Feli!
Strak sturende auto's zijn veel fijner dan vage "lenkers". Ooit een slipcursus gedaan in een Audi die bijna 5(!) omwentelingen van lock tot lock nodig had. Ruk aan 't stuur resulteerde in njente reactie, vergelijk dat eens met een Alfa....

Auto's kopen blijft altijd leuk... Heb vorige week voor een kennis een 156 2.0TS gevonden voor € 495,- Inclusief geldige APK tot 6-2018 en verse distributie... Wel 3 ton op de klok. Blijft toch wel kick dat je voor zo weinig geld nog steeds leuke auto's kunt kopen. Enige wat er "serieus" aan mankeerde was een lekke aircoleiding en een beginnend roestplekje op t subframe. Maar hij zocht een goede auto voor een half jaar tot een jaar, duss...
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Marten » do 17 aug 2017, 18:17

Even kleine correctie - Busso laatste productiejaar is 2007 zo'n beetje.

Het onderstel is een verdere doorontwikkeling van de 916 GTV en Spider.
Van dit type heb ik alle trainingen, introductie, modificatie etc. gedaan en bij deze trainingen diverse malen gereden op oa de kombaan van de RDW in Lelystad waar destijds een opleidingsfaciliteit was van FAMI, het toenmalige opleidingsinstituut van Fiat Auto.

Dit onderstel kon bochtsnelheden tot ruim boven de 300 km/h aan, maar gezien de positie van Alfa tov Ferrari is men hier niet verder mee gegaan.

Het is dus voornamelijk in 1ste instantie het onderstel dat zonder elektrische trucages al veel mogelijk maakt.
Daarnaast kunnen ze natuurlijk niet alleen mooie maar ook goed gebalanceerde auto's bouwen daar in het Zuiden...
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Techno » do 17 aug 2017, 19:11

Onlangs heb ik in Toscane met vrouw en kind (zonder klachten !) een aantal dagen heerlijk "gekruld". Verbazingwekkend hoe lekker en precies de 166 zich door al die slingerende binnenwegen liet dirigeren. Driving5
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor cassiopeia » vr 18 aug 2017, 21:39

Marten schreef:Even kleine correctie - Busso laatste productiejaar is 2007 zo'n beetje.


De "Busso-club" (ja, die bestaat in Nederland!) zegt hierover:
De Busso heeft als eerste in de Alfa 6 van 1979 gezeten als 12v tot het laatste in de Alfa GT 3.2v6 met een 24v in 2010. De Busso V6 heeft verder gezeten in de Alfa 75, 90, 147 GTA, 155, 156, 164, 166, GTV, Spider, RZ & SZ en is geleverd zoals eerder vermeld van 1979-2010. De laatste Busso liep 1 jan 2006 van de band. Echter door grote voorraden zijn deze tot 2010 nog geleverd (in de Alfa GT).
Giuseppe Busso died in Arese, Milan, three days after the stop of the production of his beloved V6 engine on January 3, 2006.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4286
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor PeterM » za 19 aug 2017, 10:58

Effe gecheckt.
Leuk initiatief, zo'n Busso forum. Enthousiast begonnen, 't is alleen al bijna een jaar zo dood als een pier. Er staan wel wat RSS feeds ingesteld die voor updates zorgen. Geen menselijke activiteit meer.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2404
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor cassiopeia » ma 21 aug 2017, 01:12

Schijnt nogal eens voor te komen bij fora Hypocriet5
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4286
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor lqpl » ma 21 aug 2017, 06:24

Hier gelukkig niet het geval. Binnenkort bovendien tyre kick te Jisp
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5787
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar My other garage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten