Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Jouw autocollectie

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Jac » ma 21 aug 2017, 20:52

O leuk, wanneer is dat Igino?
Ik ben alleen op zondag 10 september mee met mijn andere cluppie...
Jac
Donateur
 
Berichten: 824
Geregistreerd: ma 18 okt 2010, 20:42

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor lqpl » ma 21 aug 2017, 22:21

Dan probeer ik die dag tongue lachebekkie
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5768
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Danny » di 22 aug 2017, 09:18

lqpl schreef:Hier gelukkig niet het geval. Binnenkort bovendien tyre kick te Jisp


Ik hoop op een grote opkomst. Ik heb gehoord dat lqpl o.a. zal demonstreren hoe 1 van de lampjes van het 3e remlicht in een 3200 vervangen moet worden. Hartstikke leerzaam dus. Voor dat doel stel ik overigens graag mijn 3200 ter beschikking Happy5
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2577
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor lqpl » di 22 aug 2017, 20:52

Prima Danny. Slopen we de achterbank eruit en werken we gestaag richting het 3de remlicht. Kun je en passant de speakers in de hoedenplank en de zijpanelen upgraden.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5768
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Dennoesj » ma 04 sep 2017, 13:46

PeterM schreef:Effe gecheckt.
Leuk initiatief, zo'n Busso forum. Enthousiast begonnen, 't is alleen al bijna een jaar zo dood als een pier. Er staan wel wat RSS feeds ingesteld die voor updates zorgen. Geen menselijke activiteit meer.
De hoofdmoderator heeft enkele jaren terug een hersenbloeding gehad. Wij als moderatieteam kunnen verder vrij weinig editten/toevoegen aan de site om het aantrekkelijker te maken... zodoende is het inderdaad doodgebloed. Dat artikel over de 24v heb ik overigens geschreven. @TS: zelfde bakproblemen heb ik ook gehad. Zit nu een bak onder mijn 166 3.2 van een GTV 3.0. Is wel langer dan de 3.2 bak qua verhoudingen, maar ik kan in z'n 3 wel monsterlijk lang doortrekken in toeren Driving5. Mooie auto heb je gekocht, met die mooie TI wielen.
Avatar gebruiker
Dennoesj
 
Berichten: 14
Geregistreerd: ma 19 maart 2012, 23:20

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor PeterM » ma 04 sep 2017, 17:53

Dank voor je reactie, leuk!
De wereld is weer eens kleiner dan je , ik bedoel ik, denk(t).
Het lot van de hoofdmoderator vind ik uiteraard niet leuk, maar dat zal duidelijk zijn.

Dat met die versnellingsbakken is dus wel een "ding".
ik had al begrepen dat het speelt bij alle 3.2 V6 motoren, dus ja, dan kun je met een 147 GTA ook de klos zijn.

Nog een mysterie erbij.
Volgens mij snapt nog steeds niemand waarom de 3.2 V6 in de GTA versie 10 pk meer levert (dan bijv. in de 166 en de GTV) en nu dan ook: waarom heeft alleen de GTV 3.2 V6 een andere, stevige bak waarin de problemen van de andere types niet voorkomen?
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2384
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Giulia » di 05 sep 2017, 12:18

PeterM schreef:Volgens mij snapt nog steeds niemand waarom de 3.2 V6 in de GTA versie 10 pk meer levert (dan bijv. in de 166 en de GTV)


Ja hoor...heel eenvoudig. Andere mapping waar de ontsteking anders staat afgesteld.

PeterM schreef:en nu dan ook: waarom heeft alleen de GTV 3.2 V6 een andere, stevige bak waarin de problemen van de andere types niet voorkomen?


Bakken zijn hetzelfde evenals de problemen.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Dennoesj » di 05 sep 2017, 12:30

GTA en de 'gewone' 3.2 zijn inderdaad identiek. Ook de onderdelen zijn identiek. Inderdaad zoals (Arjan was het toch?) aangeeft. Voor zover ik weet zijn de bakken op de verhoudingen na ook identiek, maar goed ik ben ook niet dusdanig technisch dat ik er verder wat zinnigs over kan zeggen. Ik denk persoonlijk dat de bakken op de 3.2 eerder stuk gaan door omstandigheden. De 3.2 heeft net iets meer koppel en vermogen als de gewone 2.5/3.0. Trekt ook een ander publiek die graag ook laten zien dat ze een snelle auto hebben. De 2.5/3.0 is vaker dagelijks ingezet dan de 3.2's naar mijn idee. Kijk maar naar de kilometerstanden op MP/autoscout.
Avatar gebruiker
Dennoesj
 
Berichten: 14
Geregistreerd: ma 19 maart 2012, 23:20

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor PeterM » di 05 sep 2017, 12:54

Giulia schreef:
PeterM schreef:Volgens mij snapt nog steeds niemand waarom de 3.2 V6 in de GTA versie 10 pk meer levert (dan bijv. in de 166 en de GTV)

Ja hoor...heel eenvoudig. Andere mapping waar de ontsteking anders staat afgesteld.


" Omtrent de 3.2 V6 van de Alfa GTV/Spider, 166 en GT heersen een paar vraagtekens. Waarom heeft deze motor volgens de fabrieksgegevens slechts 240 en geen 250 pk net als de GTA versies van de 147 en 156? Wanneer men de technische gegevens er op naslaat vindt men een verklaring. De GTA’s hebben een compressieverhouding van 10.5 op 1. De GTV en 166 van 10.0 op 1. Iets wat Alfa al eens vaker heeft gedaan bij de vroegere QV uitvoeringen (m.u.v. de 75) en de SZ. Maarrrr…. wanneer men met behulp van de onderdelen CD verder gaat speuren komt men bedrogen uit. Zowel de zuigers, drijfstangen en de complete cilinderkoppen zijn identiek aan de GTA uitvoering. Waar zit het compressieverschil dan? Wij weten het niet. We zijn maar gewoon aan de slag gegaan met de ontwikkeling van deze Squadrachip.
Inderdaad leverde de Alfa 166 precies 240 pk. Net als bij de GTA’s is de koppelwinst niet groot. Daarentegen het vermogen weer wel en ook houdt de motor het vermogen weer lang vast. In de getunede toestand is het verschil tussen de GTA’s en de 166 zelfs kleiner geworden.
De “software” rond de motor is het state of the art Motronic ME7.3. Wat staat voor een totaal vol elektronisch geregelde motorsturing, inclusief de gasklep bediening. Maar ook de aanwezigheid van 4 lambda sondes en 4 katalysatoren. 2 (1 per cilinderbank) voor het meten en bij regelen van het mengsel en een 2 ter controle van de werking van de grote katalysator"


Squadra is i.i.g. nog niet op de hoogte, ik hoop dat ze meelezen!

Giulia schreef:
PeterM schreef:en nu dan ook: waarom heeft alleen de GTV 3.2 V6 een andere, stevige bak waarin de problemen van de andere types niet voorkomen?


Bakken zijn hetzelfde evenals de problemen.


Ik vrees dat de experts het op dit punt niet met elkaar eens zijn. Mijn bron is HS Corse in Almere - lijken mij toch geen nono's met al die GTA's voor circuitgebruik. Als ze elke willekeurige bak voor een 3.2 V6 hadden kunnen nemen: waarom zou HS Corse dan half Europa af zoeken om nu net zo'n GTV bak te vinden ?
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2384
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Alfa Romeo 166 3.2 V6 TI

Berichtdoor Giulia » di 05 sep 2017, 13:40

ALFA ROMEO C630 6 SPEED V6/JTD
The Alfa Romeo 6 speed gearbox can suffer from differential (diff) failure which often punches a hole in the gearbox through to the clutch. On some occasions the clutch fails and punches part of the clutch through the gearbox casing into the differential causing the gearbox to fail.

Alfas with this gearbox fitted:
◾Alfa Romeo 156 2.5 V6 & 3.2 GTA (& Selespeed)
◾Alfa Romeo 147 3.2 GTA & 1.9 JTD 16v
◾Alfa Romeo GT 1.9 JTD & 3.2 V6
◾Alfa Romeo GTV 3.0 & 3.2
◾Alfa Romeo 166 2.5, 3.0 & 3.2

Alfalusso in de UK heeft al honderden "geëxplodeerde" bakken gerepareerd...wellicht even vragen of daar ook GTV bakken tussen zaten?

Verder zit het PK verschil waarschijnlijk ook in het feit dat de GTA niet geschikt kon worden gemaakt in zijn huidige vorm voor de EURO 4 norm. Althans om als topmodel zijnde niet op hetzelfde vermogen uit te komen van je andere 3.2 broeders. Je topmodel moet natuurlijk wel het meeste vermogen hebben...ook al is het maar 10 pony's meer. De 3.2 in een GT heeft ook andere koppelafgifte dan een GTA...been there, done that.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

VorigeVolgende

Keer terug naar My other garage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast